mystic Intertextualité is the Intertextualité of the language of alienation in the poetry of Abdullah al-Ashi's

  • المختار نارة جامعة عمار ثليجي الأغواط
  • بولرباح عثماني جامعة عمار ثليجي الأغواط
Keywords: Intertextualité, alienation, , modernity, poetry, Abdullah al-Ashi's

Abstract

   The adventure of creation, innovation, permanent experimentation, and the continuous artistic adventure in the poetry of Abdullah Al-Ashi - led him to draw inspiration from the Sufi tributary as a poetic modernist tendency in which the text fused with the situation, and through which language and language converged, and the present merges into it with heritage, with all the aesthetic and artistic integration of the poem. Modernism on its various dimensions, formal, structural and moral, and we have taken the experience of mystic alienation in the poetry of Abdullah Al-Ashi as a poetic form of modern aesthetic stems from the anxious spirit characterized by the desire to sublimate absolutely, to depict its current state in an ideal mystical dress, dictated by his theoretical poetic experience and Kta Not behavioral, depicting the unstable, disturbed state of reality, fleeing in search of a state of serenity and anonymity between the folds of the word and poetic language, to express his fate and his emotional state, so Abd al-Ashi’s mystical alienation is an honest expression of an intellectual vision that distracts the beloved and explores him, for nothing but to preserve On his existence and transcendence, and his ontological sublimation deepening psychological suffering and spiritual torments, which would strengthen the creative sensitivity of the creative poet - Abdullah Al Ashi - as long as creativity is born of suffering, then the poet must replace from the Sufism the poetic and psychological features that contribute to crystallizing his experience and success. A - The alienation of the mystic experience only that experience where poets find modernists general and Abdullah Ashi private Dhalthm desired poetic expression and vision research and the extent of Mnchud-

Metrics

Metrics Loading ...

References

1. عبد الله العشي:
- ديوان مقام البوح، منشورات جمعية باتنة الثقافية، باتنة، الجزائر، ط1، 2007.
- ديوان يطوف بالأسماء، منشورات أهل القلم، باتنة، الجزائر، ط1، 2009.
- ديوان صحوة الغيم، دار فضاءات للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط1، 2014.
2. علي عشري زايد: استدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، ط1، 1417هــ- 1997.
3. ادوار الخراط: الحساسية الجديدة (مقالات في الظاهرة القصصية)، دار الآداب، بيروت، لبنان، ط1، 1993.
4. عبد الرحمان القعود: الإبهام في شعر الحداثة العوامل والمظاهر وآليات التأويل، مطابع السياسة، الكويت، مارس 2002.
5. علي جعفر العلاق: في حداثة النص الشعري دراسة نقدية، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، العراق، ط1، 1990.
6. - نصيرة صوالح: أسئلة المعنى في الكتابة الصوفية، رسالة مقدمة لنيل درجة الدكتوراه علوم في النقد الأدبي الحديث والمعاصر، إشراف مختاري زين الدين، جامعة أبي بكر بلقايد، تلمسان، الجزائر، السنة الجامعية 2011-2012.
7. - محمد بدوي: الرواية الجديدة في مصر(دراسة في التشكيل والإيديولوجيا)، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر، بيروت، لبنان، ط1، 1993.
8. صلاح فضل: أساليب الشعرية المعاصرة، دار الآداب، بيروت، لبنان، ط1، 1995.
9. الشيخ أحمد رضا: معجم متن اللغة، مجلد4، دار مكتبة الحياة، بيروت، لبنان، ط1، 1960.
10. إبراهيم مصطفى وآخرون: المعجم الوسيط، ج2، مجمع اللغة العربية، القاهرة، مصر، ط3، 1983.
11. إبراهيم محمد منصور: الشعر والتصوف الأثر الصوفي في الشعر العربي المعاصر(1945-1995)، دار الأمين للنشر والتوزيع، مصر، ط1، 1999.
12. ابن عربي محي الدين: الفتوحات المكية، تقديم أحمد شمس الدين، ج2، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1، 1999.
13. شهرزاد غول: الوظائف اللغوية في الخطاب الصوفي مقاربة تأويلية في الفتوحات المكية لابن عربي، دار أم الكتاب للنشر والتوزيع، مستغانم، الجزائر، ط1، 2015.
14. Abdelkader Fidouh: An Icon of Mysticism in Modern Arabic Poetry .Semat. An International Journal . Vol 1 No 1, 57-91 (May 2013).
15. علي سرحان القرشي: أسئلة القصيدة الجديدة، مؤسسة الانتشار، بيروت، لبنان، ط1، 2013.
16. منصف عبد الحق: أبعاد التجربة الصوفية الحب، الإنصات، الكتابة، إفريقيا الشرق، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 2007.
17. أدونيس (علي أحمد سعيد): الثابت والمتحول بحث في الإبداع والاتباع عند العرب، ج2، دار الساقي، بيروت، لبنان، ط7، 1994.
18. أسماء خوالدية: الرمز الصوفي بين الاغراب بداهة والاغراب قصدا، منشورات الاختلاف، الجزائر، ط1، 2014.
Published
2020-02-24
How to Cite
نارةا., & عثماني ب. (2020). mystic Intertextualité is the Intertextualité of the language of alienation in the poetry of Abdullah al-Ashi’s . Bidayat, 1(4), 41-54. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/bid/article/view/1198
Section
Articles