Writing and reading skills and their role in developing cultural competencies

  • محمد رضا بركاني جامعة الشاذلي بن جديد - الطارف.
  • هشام فروم جامعة الشاذلي بن جديد - الطارف.
Keywords: skill, reading, writing, proficiency, , cultural

Abstract

Reading and writing is one of the most important skills that underlie linguistic activities in primary education. Reading is a key to discovering minds and enlightening them with various sciences. Likewise, writing also contributes to preserving cultural heritage and knowledge, as well as the educational function of these two skills, which is to raise an educated and educated generation, As the basis for teaching Arabic at all levels of education.

References

 القرآن الكريم، برواية حفص عن نافع.
1. اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية، طه علي حسين دليمي وسعاد عبد الكريم الوائلي، عالم الكتب الحديث، ط1، الأردن، 2009.
2. أساسيات تعليم اللغة العربية، فتحي علي يونس وآخرون،
3. أساليب تدريس اللغة العربية- بين النظرية والتطبيق-، راتب قاسم عاشور ومحمد فؤاد الحوامدة، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، ط2، عمان، 2007.
4. أساليب تدريس مهارات اللغة العربية وآدابها، عبد الفتاح حسن البجة، دار الكتاب الجامعي، ط1، الإمارات العربية المتحدة، 2001.
5. الإضاءة في أهمية الكتاب والقراءة، خالد بن عبد العزيز نصار، دار العاصمة، الجزائر، 2007.
6. طرق التدريس، ناهد محمود سعد، مركز الكتاب للنشر، القاهرة، 1998.
7. طرق تعليم الأطفال القراءة والكتابة، محمد عطية، دار الفكر للنشر، ط2، عمان، 1996.
8. في طرق التدريس -الموجه الفني لمدرسي اللغة العربية- ، عبد العليم إبراهيم،
9. القراءة عند الأطفال في ضوء المناهج العلمية الحديثة، حسان حسين عبابدة، ط1، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، 2008.
10. لسان العرب، ابن منظور، طبعة دار المعارف، مادة: (كتب).
11. المرجع اللغوي الوافي في التعبير: الإبداعي والوظيفي للتعليم العام والجامعي، فواز بن فتح الله الراميني، دار الكتاب الجامعي، ط1، الإمارات العربية المتحدة، 2007.
12. الميسر في الإنشاء والتعبير، زكريا نادين، دار الكتاب الحديث، ط1، بيروت، 2002.
Published
2020-02-24
How to Cite
بركانيم. ر., & فرومه. (2020). Writing and reading skills and their role in developing cultural competencies. Bidayat, 1(4), 81-90. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/bid/article/view/1202
Section
Articles