Charging and its role in textual cohesion: Selections from the Maqamat Al-Hamadhani

  • معمر بن الغويني جامعة عمار ثليجي الأغواط
Keywords: Tweeting, Text coherence, Maqamat Badi Al-Zaman Hamdhani.

Abstract

As the language is the only link that connects two worlds that are different in their nature, the world of bodies and minds, and it is a guide that is inferred from reality and a principality of the humanity of the rational and articulate human being, so many ancient and modern philosophers and scholars have meant about them, Arabs and Ajmah, who studied their nature, social function and their relationships with oneself. Humanity has multiplied their visions about it, which made us "collide - today - with a huge amount of definitions related to determining its nature, function and characteristics within a range of other communicative systems."

   It is well known that the human mind alone is capable of interpreting texts that concepts differ in their interpretation, but they differ because of the perception of special interests or the control of certain relationships over their minds and their behavior, and not because the mind cannot explain these texts but rather, "It is only man who has a model A conceptualization of the world in which he lives, just as the linguistic system he possesses makes him able to express his perception and to choose the vocabulary of this perception voluntarily to his will. "

The talk about semantic systems of the text is a complement to its formal linkage and a point of access to its total cohesion, because the text when it is formally related and not connected from an intellectual point of view, says that his text was not completed, and therefore the problem in this chapter revolves around this question. What are the mechanisms of harmony that have contributed to the cohesion of Maqamani shrines, after dealing with the tools of consistency in them?

References

1. نعمان بوقرة : اللسانيات اتجاهاتها وقضاياها الراهنة . عالم الكتب الحديث ، عمان . الأردن – ط1 2009.
2. سمير شريف ستيتية : اللسانيات . المجال ، الوظيفة والمنهج . عالم الكتب الحديث .عمان ، الأردن ط1 2005..
3. Dominique mainguaeneau : les termes clés de l’analyse de discours edition du seuil , paris , fevrier , 2002 .
4. صلاح فضل – بلاغة الخطاب وعلم النص ، الشركة المصرية العالمية للنشر، "لونجمان"، الجيزة، مصر، ط1، 1996.
5. -نوال لخلف – الانسجام في القرآن الكريم ، سورة النور أنموذجاً، رسالة دكتوراه في الأدب العربي، قسم اللغة العربية وآدابها، جامعة الجزائر، 2006/2007..
6. صبحي إبراهيم الفقي: علم اللغة النصي بين النظرية و التطبيق ج2 دار قباء القاهرة، ط1، 2000، – ج1.
7. عبد القادر أبو شريفة: مدخل إلى تحليل النص الأدبي، دار الفكر، عمان، الأردن، ط4، 2008.
8. شكري فيصل : مناهج الدراسة الأدبية . دار العلم للملايين . بيروت . ط6 1986 .
9. صلاح الدين صلاح حسنين : الدلالة والنحو . توزيع مكتبة الآداب-لبنان ، ط،1، 1990.
10. بكر أمين : السرد في مقامات الهمذاني . الهيئة المصرية العانة للكتاب . القاهرة - ط11968.
11. الطيب بن عمار : تحليل إنشائي للمقامة الحلوانية للهمذاني – مجلة الحياة الثقافية . وزارة الشؤون الثقافية ، تونس العدد 36.37 ، 1985.
12. محمد عبد المطلب : البلاغة والأسلوبية . الشركة المصرية العالمية للنشر ، القاهرة – ط1، 1992.
13. محمد خطابي - لسانيات النص ، مدخل إلى انسجام الخطاب ، المركز الثقافي العربي ط2، 2006.
14. -فتحيي رزق الله الخوالدة: تحليل الخطاب الشعري، ثنائية الاتساق والانسجام، أزمنة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، ط1، 2006.
15. نعمان بوقرة: المصطلحات الأساسية في لسانيات النص، عالم الكتب، عمان، الأردن، ط1، 2009..
16. فان دايك: النص والسياق، ترجمة، عبد القادر قنيني، إفريقيا الشرق، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 2000.
17. أبو الفضل أحمد بن الحسين الهمذاني: مقامات بديع الزمان الهمذاني، تح: محمد عبده، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان ، ط2، 2003.- المقامة المضيرية .
18. إيدير إبراهيم : القصدية في " الأدب الكبير " لابن المقفع - مذكرة لنيل شهادة الماجستير جامعة مولود معمري - تيزي وزو ، دفعة 2008 .
19. مجدى وهبة ـ معجم مصطلحات الأدب - مكتبة لبنان - ساحة رياض الفتح ، بيروت 1974 .
20. عمر عبد الواحد: السرد والشفاهية، دراسة في مقامات بديع الزمان الهمذاني، دار الهدى للنشر والتوزيع، الميناء، مصر، ط2، 2003.
21. -عبد الله الغذامي– تشريح النص ، المركز الثقافي العربي ، الدار البيضاء – المغرب ، ط2، 2006
Published
2020-02-24
How to Cite
بن الغويني م. (2020). Charging and its role in textual cohesion: Selections from the Maqamat Al-Hamadhani. Bidayat, 1(4), 116-126. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/bid/article/view/1205
Section
Articles