Ideological criticism in discourse is a study in the light of the opaque theory

  • صالح بن سليمان بن ساعد الكلباني جامعة السلطان قابوس عمان
Keywords: criticism, ideology, discourse, women

Abstract

the research tackled the problem of ideology and its relationship to the discourse, since the discourse is a social institution that should be committed to making its civilization, and it asked the search for what violence presented by the discourse contrary to the ideological pattern of society, and it examined how the speaker intensified the human, social, political and religious intentions and fused them into a multinational discourse.

The research noticed the relationship of the discourse with the competencies of the speakers, and liberated the problematic of the research by activating the tacit apparatus with its references and requirements to reach the difference between the literal apparent and the linguistic connotation and decoded the coding in four logical stages, during which the effective ideological interpretive units were studied, and their relationship to the speaker's linguistic, deliberative and encyclopedic competencies, And the intention that guides it in the speech.

 The research uncovered invalid social and historical human models, and the speaker deliberately polarized his addressees by merging literary genders into a single gender. Inspiring the speaker to liberate the speaker in writing and reflecting his dream of liberation from the frozen culture. The discourse did not contain a pure ideology, but rather formed the atomic situation for this society and sought to create a new, more civilized culture by moving to discuss progressive issues that seek to build the future and freedom of man. By looking at, reviewing, and discussing social behavior that is tinged with tribal fanaticism, religious sectarianism, or political authoritarianism, and it turns out that ideology is included in the discourse as if it is a revolutionary horizon that is not fanatical, and it is confusing at first glance in its content and beyond its drama.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- العروي، عبد الله. (1981). الأيدولوجية العربية المعاصرة. (ط.4). (محمد عيتاني مترجم). بيروت: دار الحقيقة. ص 13.
-أوستن، و وويلك، ر. (د.ت). نظرية الأدب. (محيي الدين صبحي مترجم) مراجعة حسام الخطيب. القاهرة: المجلس الأعلى لرعاية الفنون والآداب. ص 119.
- "التقسيم الأكثر شيوعا هو بين النثر والشعر والمسرح، ومن ثم أجناس فرعية Sub-Genres يمكن أن نميّز بينها مثل: الغنائي، والملحمي، والقصيدة الغنائية، والأغنية الشعبية، والتراجيديا والكوميديا داخل المسرح. وحتى هذه تعط أنماطا واسعة، وعدد الأجناس الفرعية الممكنة صعب تقديره، كثير منها لا اسم له" انظر: القاضي، محمد وآخرون. (2010). معجم السرديات. ص317.
- انظر مثلا: محمد مندور. (1980). الأدب وفنونه. القاهرة: دار النهضة ،القاهرة.، عزالدين إسماعيل. (د. ت). الأدب وفنونه.(ط7). القاهرة: الفكر العربي.، عبد المنعم تليمة (1987). مقدمة في نظرية الأدب. القاهرة: دار الثقافة.، محمد غنيمي هلال. (1995). الأدب المقارن. القاهرة: دار نهضة مصر للطبع والنشر.، موسى محمد خير الشيخ. (1995). نظرية الأنواع الأدبية في النقد العربي. الكويت: دار الترجمة.، عبد الفتاح كليطو. (1983). الأدب والغرابة. بيروت: دار الطليعة.، رشيد يحياوي. (1994). مقدمات في نظرية الأنواع الأدبية: الرباط: أفريقيا الشرق.، يحياوي، رشيد. (1994). شعرية النوع الأدبي – في قراءة النقد العربي القديم-. الدار البيضاء: أفريقيا الشرق.
- منذ شعرية أرسطو وأفلاطون مرورا بتصورات برونوتيير ، وهيجل، وجورج لوكاش، وميخائيل باختين، وكريزينسكي، وفراي، وتودوروف وهامبورغر كيت ، وأستين وارين وروني ويليك وماري شايفر وفيتور وجيرار جنيت وغيرهم...
-حسن ناظم،1994، مفاهيم الشعرية، ص 36.
- أن الشعرية الحديثة التي انطلقت مع الشكلانيين الروس ركزت على النصوص النثرية، بعدما احتكر الشعر معظم الشعريات لزمن طويل. والشعرية حاليا تسعى جاهدة لأن تغطي الشعر كما النثر بدءا من إقرارها بوجود "الأدبية" في كليهما. فقد بات من المتداول كثيرا اليوم، إيجاد عناوين من نوع "شعرية النثر، وما يصب تحتها من أنواع ك "شعرية الرواية"، "شعرية السيرة"، "شعرية القصة"...إلخ، ولم تعد صيغة "شعرية القصيدة" أو "شعرية الديوان" هي المهيمنة فقط. انظر: فيروز رشام، شعرية الأجناس الأدبية في أدب نزار قباني، ص24.
- باتريك شارودر- دومينيك منغنو. (2008) معجم تحليل الخطاب.(عبدالقادر المهيري- حمّادي صمّود، المركز الوطني للترجمة). تونس: دار سيناترا. ص269.
- باتريك شارودر- دومينيك منغنو، نفسه، ص292.
- فاخوري، عادل. (1988). المعجم الفلسفي. (د. ب) معهد الإنماء العربي. ص361-362.
- خليفي، فتحي(2013). الأيديولوجي والشعري. رسالة دراسات معمقة في اللغة والآداب العربية، كلية الآداب ، منوبة. تونس: الدار التونسية للكتاب. ص18.
- تودوروف، ت. (1986) نقد النقد (سامي سويدان مترجم). بيروت: مركز الإنماء القومي. ص119.
- جمع اسم منسوب إلى غايَة، علَّة غائيّة : التي من أجلها يُصنع الشَّيءُ.
- تودوروف، مرجع سابق، ص29.
- حوطش، عبدالرحمن. (1991). شعر الثورة في الأدب العربي المعاصر. الرباط: مكتبة المعارف. ص16.
- غاريبه، هاشم. (1999). المخفي أعظم –رؤى ذاتية وقراءات نقدية-. إربد: دار الكندي للنشر والتوزيع. ص60.
- ينظر مثلا: فراس سوّاح. (1985). لغز عشتار. نيقوسيا: سومر للدراسات.، ستيورات مل، ج. (1998) استعباد المرأة، (تع. تق. إمام عبدالفتاح إمام مترجم). القاهرة: مكتبة مدبولي. روزالدو، م ولامغير، ل. (1976). المرأة. الثقافة. المجتمع . (هيفاء هاشم مترجم). دمشق: وزارة الثقافة. 1976.
- جرانييه، ج. (2008) نيتشه، (علي بو ملحم مترجم). بيروت: مجد الموسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع. ، ص136.
- جرانييه، نفسه، ص136.
- قباني، نزار. (1999). يوميات امرأة لا مبالية (ط.17) بيروت: منشورات نزار قباني، بيروت. ص23.
- اليوميات، 35/ 156.
- اليوميات، 19/ 106.
- وايلز، ك. (2014). معجم الأسلوبيات. (خالد الأشهب مترجم). بيروت: المنظمة العربية للترجمة. ص350.
- زايد، علي عشري. (1978). عن بناء القصيدة العربية الحديثة. القاهرة: دار الفصحى للطباعة والنشر. ص24.
- نوتوهارا، ن. (2003). العرب –وجهة نظر يابانية -. ألمانيا: منشورات الجمل. ص42.
- يوميات امرأة لا مبالية، ص12.
- بن كروم، زواوي. (2008). مقال: الدكتور علي عبد الرزاق جلبي، الإبداع و النقد الإجتماعي- دراسات معاصرة-، مجلة إنسانيات – المجلة الجزائرية في الأنثربولوجيا والعلوم الاجتماعية-،ع39،40.استرجعت بتاريخ 20/3/2015 من http://insaniyat.revues.org/2082 ص103-106.
Published
2021-01-29
How to Cite
الكلبانيص. ب. س. ب. س. (2021). Ideological criticism in discourse is a study in the light of the opaque theory. Bidayat, 3(1), 50- 64. https://doi.org/10.34118/bid.v2i3.1612