Implications of training on the performance of employees of the Trust Insurance Company in Gaza

  • Hazem Ahmed Farawneh Abi Bakr Belkaid University, Tlemcen - Algeria
Keywords: Training, Training Programs, Training Strategy, Employee Performance, Trust Insurance Company

Abstract

The study aims at clarifying the degree to which Trust Insurance Company applies the stages of the training process through a strategic approach by clarifying the application of the steps to build the training strategy in addition to identifying the most prominent types of training programs provided to the employees and understanding the commitment of senior management and adopting and supporting the training strategy Of modern technology as the basis for the implementation of training strategy programs. The main findings are that there is a relationship between the quality of the training programs and the level of senior management and the level of technology in the Trust Company for insurance and the impact of training on the performance of employees. The most important recommendations are the need for the company to provide more attention and support from senior management to adopt clear strategies for training emanating from the general strategy of the company. And the need to diversify the training methods provided to their employees as they focus on the method of lectures and functional turnover to a large extent and therefore must be added to discussion methods and case studies, committees and conferences to these methods because of their impact on improving performance levels of employees in this company.

References

- أحمد القطامين، الإدارة الإستراتيجية: حالات ونماذج تطبيقية، عمان: دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، 2002.
- بدر عبيدات، الاحتياجات التدريبية للمديرين والاستراتيجيات التدريبية المفضلة لديهم في القطاع البنكي الأردني، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، 2003.
- جمال أبو دولة، ورياض طهماز، واقع عملية الربط والتكامل ما بين إستراتيجية المنظمة وإستراتيجية إدارة الموارد البشرية، أبحاث اليرموك، مجلد 20، العدد 4-أ، 2004.
- خالد عبد الرحيم الهيتي، إدارة الموارد البشرية: مدخل استراتيجي، عمان: دار وائل للنشر،2004.
- سهيلة عباس، وعلي علي، إدارة الموارد البشرية، الطبعة الثالثة، عمان: دار وائل للنشر، 2003.
- صلاح عبد الباقي، إدارة الموارد البشرية من الناحية العلمية والعملية، القاهرة: الدار الجامعية، 2000.
- عبد المعطي عساف، التدريب وتنمية الموارد البشرية: الأسس والعمليات، عمان: دار زهران، 2005.
- عمر عقيلي، إدارة القوى البشرية، عمان: دار زهران للنشر، 1996.
- مؤيد السالم، وعادل صالح، إدارة الموارد البشرية: مدخل استراتيجي، إربد: عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، 2002.
- مصطفى أبو بكر، إدارة الموارد البشرية: مدخل لتحقيق الميزات التنافسية، الإسكندرية: الدار الجامعية، 2004.
- هلال محمد، التدريب الأسس والمبادئ، دار الكتاب، ط 1، مصر الجديدة، مصر،2000.
- زويلف مهدى حسن، إدارة الأفراد ، دار الصفاء للنشر، 2003.
- ربابعة،على محمد، إدارة الموارد البشرية-تخصص نظم المعلومات الإدارية، دار الصفاء للنشر والتوزيع، عمان الإردن، .2003
- بربر،كامل، إدارة الموارد البشرية وكفاءة الأداء التنظيمي، المؤسسة الجامعية1997 ، للدراسات والنشر والتوزيع، بيروت، لبنان، ط 1.
- العزاوي، خالد عبد الرحين، إدارة الموارد البشرية – مدخل استراتيجي، دار وائل للنشر،ط 1، عمان، الأردن، 2003
- عباس، عبد الرحمن، تقييم التدريب، مركز الخبراتي المهنية للإدارة (بميك، القاهرة،مصر، .2006
ثانياً: الدراسات السابقة:
- جهاد صالح الدحيات، تقييم فاعلية البرامج التدريبية في مراكز التدريب الخاصة من وجهة نظر المتدربين: دراسة تطبيقية على المصارف التجارية الأردنية، رسالة ماجستير غير منشورة، المفرق: جامعة آل البيت، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، 2004.
- شذى عبيدات، واقع إستراتيجية وظائف الموارد البشرية في قطاع البنوك الأردنية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، الأردن، 2003.
- Abdelgadir N. and Abdelhafiz Elbadri, Training Practices of Polish Banks: An Appraisal and Agenda for Improvement, Journal of European Industrial Training, Vol. 25, Issue 2/3/4, 2001, pp.69-79.
- Gascó, José L., Llopis, Juan, González, M. Reyes, “The Use of Information Technology in Training Human Resources: An E-learning Case Study”, Journal of European Industrial Training, Vol. 28, Issue 5, 2004, pp.370-382.
- Teresa Brannick, Sean de Burca, Brian Fynes, Evelyn Roche, Sean Ennis, Service Management Practice-Performance Model: A Focus on Training Practices, Journal of European Industrial Training, Vol. 26, Issue 8, 2002, pp.394-403.
Published
2021-03-05