Attitudes of Internet users in Algeria towards e-marketing - Empirical Study -

  • Mohammed Al-Saeed Saidani University of Ghardaia
  • Aisha Bouamer university of Laghouat
Keywords: E-Marketing, Usage skills, Interactivity skills, Confidence, Motivation

Abstract

This study aims to know the trends of Internet users in Algeria towards e-marketing, so a main hypothesis was formulated that there is a positive trend for internet users towards e-marketing, and the study also relied on a set of indicators (use skills, interaction skills, confidence, and motivation) represented in the indicators An indication of this approach, the opinions of a sample of 200 randomly selected individuals were taken.

The study concluded that there is a positive trend for Internet users towards e-marketing in general, while the study showed that interaction skills have no effect on electronic orientation, and a set of recommendations were made, the most important of which was raising the efforts of institutions in the field of pushing the user towards the direction of e-marketing, By enhancing the feeling of trust, safety and confidentiality.

References

Achour Benkoud, Zahia Kaci," du conventionnel au numérique l’e-communication monde de vie moderne des entreprises – cas PME Algériennes"-, mémoire de master, Ecole supérieur de gestion, Paris, 2011, p102.
Goodarz Javadian & all, “A Conceptual Study on E-marketing and Its Operation on Firm's Promotion and Understanding Customer’s Response”, International Journal of Business and Management; Vol. 7, No. 19; 2012, p 144
Grand dictionnaire encyclopedique," larouse", tome12, paris, 1997, p 8562.
بشير عباس العلاق، التسویق عبر الانترنيت، عمّان: مؤسسة الوراق للنشر و التوزیع، ط1، 2002 ، ص19.
رضوان المحمود العمر، التسويق الدولي، الأردن: دار وائل للنشر، ط1، 2007، ص319.
زكريا عزام، وآخرون، مبادئ التسويق الحديث، عمّان: دار المسيرة للنشر و التوزيع، ط1، 2008، ص ص 426- 427.
طلال عبود، التسويق عبر الانترنت، الإسكندرية: دار الرضا للنشر، ب ط، 2000، ص 105- 106.
عبد السلام أبو قحف وآخرون، التسويق، الإسكندرية: المكتب الجامعي الحديث، ب ط ، 2006 ، 427
عماد الحداد، التجارة الالكترونية، دار الفاروق للنشر و التوزيع، ط2، 2004 ، ص 5.
محمّد الباشا و آخرون، مبادئ التّسويق الحديث، عمّان: دار صفاء، ط1، 2000، ص 36 .
محمد الصيرفي، التسويق الالكتروني ،الإسكندرية: دار الفكر الجامعي، ب ط، 2008، ص 136.
محمد طاهر نصير، التسويق الالكتروني، عمان: دار الحامد للنشر و التوزيع، ب ط ،2005 ، ص ص 234-235.
محمد عبد العظيم أبو النجا، التسويق المتقدم ، الدار الجامعية، 2008، ب ط، ص 365.
محمود جاسم الصّميدعي، بشير االعلاّق، مبادئ التسويق، عمّان: دار المناهج، ط1، 2006، ص ص 248 – 252 .
يوسف أحمد أبوفارة، التسويق الالكتروني- عناصر المزيج التسويقي عبر الانترنت-، عمان: دار وائل،ط 2، 2007، ص ص 107-108.
Published
2021-03-09