Marketing on the Website and its Impact on the Quality of Tourism Services: An Applied Study on a Sample of Tourist Agencies in Algeria

  • Al-Taher Hussam El-Din chalali University of Biskra
  • abdellah Sailaa University of Bechar
Keywords: Website, quality of tourism services, e-tourism, tourist agency

Abstract

This study aims to identify the impact and the relationship between the “Web 2.0” websites, which are specialized in the touristic sector, the quality of the customers’ touristic services, and the quick and accurate information it provides about touristic destinations and the characteristics of touristic attraction. In this respect, this study uses theoretical and practical analysis, each one separately together with the interrelated effect between them, using a survey that was distributed to(170sample members) the target population visiting the websites of the tourist agencies and their pages on Facebook, and was analysedby Spss v21, The study has found a number of results from the existence of an effective presence of "information adequacy and electronic accessibility easiness" on the quality of tourism services for the sample under study.

References

arlson R. Jamie M, Aron P,Exploring the relationships between eservice quality, satisfaction, attitudes and behaviors in content-driven eservice web sites,Journal ofServices Marketing, 24, (2): 2010,112 -127
Castaneda, J.A., Rodriguez, M.A.andLoquat. (2009), Attitudes ‘hierarchy of effects in online user behavior, onlineinformation review, Vol.33 No.1, pp.7-21 .
Philip Kotler et autres, Marketing Management, 13 édition, Paris, pearsoneducation, 2009, pp689, 695
RaisaCamilleri,TRADITIONAL VS ONLINE ADVERTISING FOR LOCAL TWO-STAR AND FIVE-STAR HOTELS, PhD thesis, Faculty of Economics, Management and Accountancy, University of Malta, 2015, Chapter2, p12.
See:Teimouri, M. and Yaghoubi, N. M,The effect of electronic service quality on customers behavioral intentions. International Journal of Marketing Studies, Vol.4, No 2, 2012,Available online at:www.ecsenet.org/ijms
Shachaf P. and M.Ottman S,E-Quality and Eservice Equity, 40th Annual HawaiiInternational Conference on System Science, Jan, p247, 2007,Available: http: //dlist.sir.arizona.edu
أسعد حماد أبو رمان، أثر جودة الخدمات الالكترونية في تعزيز ولاء العملاء، مجلة دراسات العلوم الإدارية، المجلد 43 ملحق 1، 2016.
سعد إبراهيم حمد، التسويق السياحي الالكتروني أثره على مستوى أداء الخدمات في صناعة الضيافة، مجلة العلوم الإنسانية، العدد 4، جامعة بابل، العراق، 2013، ص 44.
صباح رحيمه حسن، ضمياء عبد الله جعفر، المزيج التسويقي الالكتروني للمحتوى الرقمي: دراسة تطبيقية في جامعة تكنولوجيا المعلومات والاتصال، مجلة المستنصرية، العدد17، جامعة العراق،2016، ص34.
عمران على ابوخريص، مصطفى احمد شكشك، التسويق الالكتروني وأثره على جودة الخدمات المصرفية، مجلة الجامعة، العدد 17، جامعة الاسمرية، ليبيا، 2015.
فليب كوتلر، جاري ارمسترونج، ترجمة سرور إبراهيم، أساسيات التسويق، الرياض، دار المريخ للنشر والتوزيع،2007، ص79.
قرش عبد القادر، بوعامر عائشة، قياس رضا المستفيد من جودة الخدمات المقدمة عبر المواقع الالكترونية، الملتقى الوطني الخامس: التسويق بين النظريات العلمية والممارسات التطبيقية –واقع وتحديات الإدارة التسويقية في المؤسسة الجزائرية، كلية الاقتصاد، جامعة عمار ثليجي، الاغواط، يومي 19-20 مارس 2014.
محمد عبد العظيم أبو النجا، التسويق الالكتروني، آليات التواصل الجديدة مع العملاء، الدار الجامعية، ط2، الإسكندرية، مصر 2012، صص164-165.
مفيدة يحياوي، فايزة جيجخ، دور الموقع الالكتروني في التجارة الالكترونية والتسويق عبر الانترنت للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، مجلة آفاق علمية، العدد 09، 2014، ص 181.
نجم عبود نجم، الإدارة الالكترونية الإستراتجية والوظائف والمشكلات، دار المريخ للنشر، الرياض، 2004، ص286.
Published
2021-03-09