Concentration ratio and entry barriers asdeterminants of market power for mobile services operators in Algeria

  • Mohamed Lamine Hassab university of Laghouat
  • فلة محتال university of Laghouat
Keywords: The Situation Of Dominance, Market Power, The Mobile Phone Market, The Degree Of Concentration, Barriers To Market Entry

Abstract

We discussed in this paper the criteria and standards that determine the Algerian mobile phone market power and the status of dominance within the framework of competition law, with defining various concepts of the concentration indexes as well as the theory of barriers to entry, assuming they are the most important determinants for measuring market power in any industry or market.

In the first phase we used some of the sector statistics by measuring the Gini index, Hirschman Herfindahl index.

In the second phase we used various sources of barriers to entry and their impact on market power.

References

Sophie Meritet, l’émergence de pouvoir de marché dans les marchés électriques, problèmes économiques, la documentation française, n°2852, 2004, P3.
http://faculty.ksu.edu.sa/62311/AgEc_library/MarketPowerMeasures.doc, page consulter le 4/9/2015.
هاني محمد السعيد، رأس المال الفكري، انطلاقة إدارية معاصرة، السحاب للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر، الطبعة الأولى، 2008، ص 20.
)http://www.al-fadjr.com/ar/economie/220683.html, page consulter le 8/4/2015
. http://www.ennaharonline.com/ar/derniere/121161.html, page consulter le 8/4/2018.
Commerce Commission, A review of cellular mobile market entry issues, wellington, NewZealand, October2006, p12..
Hadjou Abdelaziz, Analyse de la structure et de la dynamique concurrentielle au sein du secteur des télécommunications en Algérie «Le cas de la téléphonie mobile», Mémoire Magister en Sciences de Gestion, Option Management Des Entreprises,Université Mouloud Mammeri De Tizi-Ouzou, Algérie, 2014, P164.
http://faculty.ksu.edu.sa/62311/AgEc_library/MarketPowerMeasures.doc, page consulter le 4/9/2015.
http://www.ictregulationtoolkit.org/en/toolkit/notes/practicenote/2880, Page consulter le 12/9/2018.
Laurent Weill, Do Islamic Banks Have Greater Market Power?, the economic research forum, Cairo, Egypt, working paper 548, September 2010, p2.
RepkovaIveta, Market Power in the Czech Banking Sector, journal of competitiveness, Czech Republic University,Vol.4, Issue1, March 2012, P144.
www.itu.int/dms_pub/itu.../D-STG-SG01.10.3-2014-MSW-A.docx, page consulte le 10/9/2018.
www.tahasoft.com/books/016.docx, page consulte le 5/9/2018.
ادوينمانسفلد،الاقتصادالتطبيقي في إدارة الأعمال،المكتبةالأكاديمية، مصر1999 .، ص356.
إسماعيل محمد السيد، الإدارة الاستراتيجية مفاهيم وحالات تطبيقية، الدار الجامعية، الإسكندرية، 2000، ص112.
بوحلايس إلهام، الاختصاص في مجال المنافسة، رسالة ماجستير في القانون الخاص، كلية الحقوق، جامعة منتوري، قسنطينة، الجزائر، 2005، ص15.
التقرير السنوي لسوق الهاتف النقال، سلطة الضبط للاتصالات السلكية واللاسلكية، وزارة البريد والمواصلات، الجزائر، 2017.
الجريدة الرسمية، القانون رقم 2000-03 المؤرخ في 05 أوت 2000، المحدد للقواعد العامة المتعلقة بالبريد والمواصلات السلكية واللاسلكية، الجزائر، 2000، العدد48.
جهاز حماية المنافسة ومنع الاحتكار، دراسة بشأن وضع المنافسة في قطاع تجارة الأرز في الجمهورية اليمنية، في ضوء تشجيع المنافسة ومنع الاحتكار، وزارة الصناعة والتجارة، اليمن، 2012، ص10.
رياض بن جليلي، من التنافسية على الصعيد الدولي إلى المنافسة على الصعيد الوطني، المعهد العربي للتخطيط، البرنامج التدريبي، الكويت، 2009، ص4.
صبحي محمد إسماعيل، خالد بن نهار الرويبي، قياس درجة القوة السوقية لأهم الدول المصدرة للأرز للمملكة العربية السعودية، دراسات العلوم الزراعية، الجامعة الأردنية، المجلد 36، العدد1، 2009 ، ص56.
طلعت الدرماش،اقتصاديات الإنتاج، دار النهضة العربية، القاهرة،مصر،ط2،2008، ص3
Published
2021-03-10