School violence in Tunisia: causes and solutions

  • Iheb LAKHDHER University of Tunisia
Keywords: School violence, , Educational institution, , Social context, , the behaviour

Abstract

The scientific paper targeted a topic that has become troublesome to educational institutions, namely the growing phenomenon of violence within its walls. We tried to research the history of this phenomenon, passing through the most important theoretical schools that tried to explain violence as a social phenomenon. We have also described the extent of the spread of this phenomenon in Tunisian schools, while addressing the most important causes that led to the growth of this phenomenon and the multidimensional consequences it has left, whether on the aggressor or the victim student. Let us conclude at the end of this scientific paper a set of solutions that we have envisioned can limit the spread of the phenomenon of school violence within Tunisian educational institutions

References

بو سمرة محمد، استراتيجيات العنف التربوي، ط1، عمان، الأردن، دار أسامة للنشر، 2009.
- أحمد أوزي، المراهق والعلاقات المدرسية، ط3، المغرب، مطبعة النجاح الجديدة، 2001.
- أميمة منير جادو، العنف المدرسي بين الأسرة والمدرسة والاعلام، الرياض، دار الصولتية للتربية، 200. يحي خوله، الاضطرابات السلوكية والانفعالية، عمان، الأردن، دار الفكر للنشر والتوزيع، 2007.
- بوجمعة الكرمون، الفلسفة والعنف المدرسي، ط1، المغرب، مطبعة فاس بريس، 2013.
- جمال مثقال القاسم، الاضطراب السلوكية، ط1، الأردن، دار صفاء للنشر والتوزيع، 2000.
- حسن مصطفى عبد المعطي، الاضطرابات النفسية في الطفولة والمراهقة: الأسباب، التشخيص والعالج، القاهرة، دار القاهرة، 2003.
- خليل وديع شكور، العنف والجريمة، بيروت، لبنان، الدار العربية للعلوم، 1997.
- ربحي مصطفى عليان، العنف الجامعي –وجهات نظر-، الأردن، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، 2014.
- رمضان رشيدة عبد الرؤوف، آفاق معاصرة في الصحة النفسية للأبناء، القاهرة، دار الكتاب العلمية لمنشر والتوزيع، 2000.
- سليمان سناء، مشكلة العنف والعدوان لدى الأطفال والشباب، القاهرة، عالم الكتاب، 2010.
- طالب أحسن، الجريمة والعقوبة والمؤسسات الإصلاحية، بيروت، لبنان، دار الطليعة،2002.
- عبد الله الطراونة، مبادئ التوجيه والإرشاد التربوي، ط1، الأردن، دار يافا العلمية، 2007.
- عبد الوهاب محجوب، السلوك العدواني، ط1، تونس، مطبعة، Sotepa، 2001.
- فضيلة عرقات السبعاوي، الخجل الاجتماعي وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية، الأردن، دار صفاء لمنشر والتوزيع، 2010.
- لال زكريا، العنف في عالم متغير، ط1، الرياض، مكتبة الملك فيد الوطنية، 2007.
- ليث محمد عياش، سموك العنف وعلاقته بالشعور بالندم، ط1، الأردن، دار الصفاء للنشر والتوزيع، 2009.
- محمد الشهب، المدرسة والسموك الإنحرافي دراسة اجتماعية تربوية، ط1، المغرب، مطبعة النجاح الجديدة، 2000.
- محمد حسن غانم، هروب التلميذ من المدرسة وكيف تواجهه، الاسكندرية، المكتبة المصرية، 2006.
- محمد عادل عبد الله، دراسات في الصحة النفسية–الهوية والاغتراب والاضطرابات النفسية، ط1، القاهرة، دار العربية للطباعة والنشر، 2000.
- محمد محرز الهاني، العنف المدرسي: الأبعاد المنتجة ومشاريع الحلول، ط1، تونس، دار نقوش عربية للنشر، 2012.
- محمد نجيب بوطالب والمبروك المهدي: ظاهرة العنف اللفظي لدى الشباب التونسي، دراسة سوسيوثقافية، ط2، المرصد الوطني للشباب، تونس، 2004.
- مريم سليم، تقدير الذات والثقة بالنفس، بيروت، دار النهضة العربية، 2003.
- معتز السيد عبد الله، العنف في الحياة الجامعية (أسبابه ومظاهره والحلول المقترحة لمعالجته)، ط1، القاهرة، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع، 2009.
- معن خليل العمر، علم الاجتماع العنف، ط1، عمان، الأردن، دار الشرق للنشر والتوزيع، 2010.
- معن خليل العمر، علم ضحايا الإجرام، ط1، عمان، الأردن، دار الشروق، 2008.
Published
2021-06-30