The effectiveness of a program with exploratory games to develop the mental ability of pre-school children
Abstract
The aim of the research is to prepare exploratory games to develop mental aptitude and to identify the effectiveness of these games to develop them in children, and the third chapter included presentation, analysis and discussion of the results reached by the research, and the conclusions were that there is a development in the level of mental aptitude and this is due to the exploratory games program Which was applied, as well as the presence of moral differences that appeared on the children of the control group between the tribal and remote tests of mental aptitude. The reason is due to the teacher’s use of some games that targeted this improvement. As for the recommendations, the researcher recommended the need to use the program in kindergarten because of its great importance in the mental development of the kids
References
2- ديبولد , فان دالين : مناهج البحث العلمي في التربية وعلم النفس , ترجمة محمد نبيل نوفل ( وآخرون ) , ط3, مكتبة الانجلو المصرية , 1985م .
3- عزت عبد العظيم . علم النفس التعليمي المعاصر , الاسكندرية ، دار المعرفة الجامعية للطباعة والنشر، 1985م .
4- فهيم مصطفى : الطفل والقراءة , القاهرة , الدار المصرية اللبنانية للطباعة والنشر, 1994 .
5- كمال عبد الحميد ومحمد صبحي حسانين، القياس في كرة اليد، القاهرة ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر، 1980م.
6- محمد جاسم الياسري ومروان عبد المجيد : الأساليب الإحصائية في مجالات البحوث التربوية , ط1 ، عمان , مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع للطباعة والنشر، 2001 م .
7- وجيه محجوب : البحث العلمي ومناهجه ، بغداد دار الكتب للطباعة والنشر ، 2002 م .
8- وديع ياسين التكريتي وحسن محمد عبد العبيدي : التطبيقات الاحصائية واستخدامات الحاسوب في بحوث التربية الرياضية , الموصل , دار الكتب للطباعة والنشر, 1999م .
Copyright (c) 2022 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.