Adapted motor games and their relationship to the emotional level of people with motor disabilities
Abstract
The study aims to learn about the relationship between the practice of adapted motor games and the emotional level of a sample of motor disabilities. The study was based on the pilot approach, the questionnaire tool and applied to 70 athletes with motor disabilities. The study also found statistically significant differences between the two samples at the level of emotional adaptation. The result was in favour of the sample of practitioners, where sport and its pros helped people with disabilities to appreciate positively their mental abilities, potential and sense of self-worth..
References
2. أسامة رياض ، رياض المعاقين ، دار الفكر العربي ، الطبعة الاولى ، القاهرة 2000.
3. مصطفى حسن باهي،إخلاص محمد عبد الحفيظ ،الإحصاء و قياس العقل البشري ،مركز الكتاب للنشر،مصر،2000.
4- أمين أنور الخولي ، أصول التربية البدنية و الرياضية ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، ط3 ،2001.
5- بدر الدين كمال عبده، محمد السيد حلاوة ، رعاية المعاقين سمعيا و حركيا، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية ،2001 .
6- البهمس فؤاد السيد ، علم النفس الإحصائي ، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 2002
7- جمال الخطيب ، مقدمة في الإعاقة الجسمية و الصحية ، دار الشروق للنضر و التوزيع، عمان، 1998.
8- حايس العواملة، سيكولوجية الأطفال غير العاديين بين الإعاقة الحركية ، الهلية للنشر و التوزيع، عمان،2003.
9- السيد محمد محمد فرحات، سيكولوجية مبتوري الأطراف، فقدان أحد أعضاء الجسم و علاقته ببعض السمات الشخصية ، مكتبة زهراء الشرق، القاهرة ، ط1،2004.
10- طه سعد علي ، أحمد أبو الليل، التربية البدنية و الرياضية لذوي الإحتياجات الخاصة، مكتبة الفلاح للنشر و التوزيع، الكويت ، ط1، 2005.
11- محمد سلامة غباري، رعاية الفئات الخاصة في محيط الخدمة الإجتماعية، رعاية المعوقين، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية ، 2003.