Barriers and pitfalls of ISO 9000 Applications in Algerian companies analytical approach

  • Ali SADKI University of Laghouat
  • hassan MAACH University of Laghouat
Keywords: Barriers and pitfalls, ISO 9000 system, institutions.

Abstract

 Total quality management is from a decade an important and useful organizational system for increasing companies' competitiveness, by optimizing processes with a particular focus on the customer. Among all the methodologies, ISO 9000 certification is one of the most common and recognized approaches for the benefits of the companies that decide to implement it. Several studies have been conducted in literature, presenting some important impacts of the ISO 9000 on the companies' performances. Due to the vast number of works, a classification of the main impacts of ISO 9000 on the principle business performances is needed. This theoretical investigation allow the authos to identify the main impacting dimensions of ISO 9000 on the performances of the algerian companies. Moreover the barriers and pitfalls for a successful ISO 9000 certification are presented, furnishing details for overcome these issues.

References

1. أحمد سيد مصطفى، إدارة الجودة الشاملة والايزو 9000 "دليل عصري للجودة والتنافسية"، المكتبة الأكاديمية، القاهرة، 2005.
2. احمد محمد القرعان، تطوير أنموذج لقياس درجة تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الوحدات الإدارية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة عمان، الأردن، 2004.
3. حميد عبد النبي الطائي، رضا صاحب آل علي، سنان كاظم الموسوي، إدارة الجودة الشاملة TQM والايزو، دار الوراق للنشر والتوزيع، عمان، 2004.
4. خضير كاظم حمود، المنظمة الدولية للتوحيد القياسي الإيزو 9000 2000، دار الصفاء، عمان، 2010.
5. صبحي أحمد يحي العالم، نظام إدارة الجودة الشاملة والمواصفات العلمية "دراسة علمية وتطبيقية"، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الأردن، 2010.
6. عبد المحسن توفيق محمد، قياس الجودة الشاملة ومتطلبات الإيزو 9000، دار النهضة العربية، القاهرة، 2005.
7. فريد كورتل، أمال كحيلة، الجودة وأنظمة الإيزو، دار كنوز المعرفة، عمان، 2012.
8. قاسم نايف علوان، إدارة الجودة الشاملة ومتطلبات الإيزو 9001-2000، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، 2013.
9. محفوظ احمد جودة، إدارة الجودة الشاملة مفاهيم وتطبيقات، دار وائل للطباعة والنشر، الأردن، 2005.
10. يوسف حجيم الطائي، محمد عاصي العجيلي، ليث علي الحكيم، نظم إدارة الجودة في المنظمات الإنتاجية والخدمية، دار اليازوري العلمية للنشر، الأردن، 2009.
1. Bell, M. Determinants of Success in ISO 9000 Implémentation Submited to the Foculty of Ingeneering, For the Degree of Doctor of Phylosophy, Of the University Of Miami, 2011.
2. GIESEN, E, Démarche Qualité Et Norme ISO9001 “Une Culture Managériale Appliquée A La Recherche. France : Ed IRD, 2013.
3. Handbook of Quality Standard and compliance, New York : Bureau of Business Practice, 1992.
4. ISO, Définition De La Notion Qualité, Consulté le 13/07/2017 à 09h. WWW.ISO.ORG, 2017.
5. Ouarat, A, Comment assurer la performance de l'entreprise Algérienne en Economies demarche, Alger : Ed ENAI, 2012.
6. Pillet, D, Qualité en Production de l’ISO9000 à Six Sigma, 2eme édition, France : ed Organisation Paris, 2001.
Published
2019-12-31