Adapted physical activity and its role in reducing aggressive behavior towards others for mentally handicapped children who are able to learn

  • Mourad Bousaad University of Mostaghanem
  • Noureddine Zabchi University of Mostaghanem
  • Arab Benmesli University of MSILA
Keywords: Adaptive physical activity, Aggressive behavior, Aggressive behavior towards others, Mentally handicapped children who are able to learn

Abstract

 This study is conducted to present how important is adapted sports physical activity in reducing aggressive behavior of mentally handicapped children, who are able to learn, towards others. From the point of view of educators and teachers at the Educational Medical Center for Mentally Retarded people in question. General aggressive behavior is directed at educators, their number is (21). As for the mentally handicapped children who are able to learn, their number is (111) of them severely (16) children and medium (76) children, and to a small degree (19) children. The results of the study show that adapted physical activity reduces aggressive behavior towards others, for mentally handicapped children who are able to learn. According to the educators point of view, the researcher suggested that working on the necessity of having an adapted sports specialist in educational medical centers, and integrating the class of adapted physical activity within the general goals of special education, might be a helpful.

References

- خالد عبد الرزاق السيد: سيكولوجية الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة، دار الفكر العربي ، القاهرة ، 1990 ، ص 10.
- فتحي السيد عبد الرحيم وحليم السيد بشاي: سيكولوجية الأطفال غير العاديين، ط1، دار التعلم ، 1998.
- جميل صليبا: المعجم الفلسفي، دار الكتاب اللبناني، لبنان، 1982.
- قاسم حسن حسين، علم النفس الرياضي والميداني وتطبيقاته في مجال التربية، مطابع بغداد، بغداد، 1990.
- محمد كامل العفيفي: التربية البدنية للمعاقين بين النظرية والتطبيق، دار الفكر العربي، الإسكندرية، 1998.
- عبد العزيز الشخص وعبد الغفار الدمياطي: قاموس التربية الخاصة وتأهيل غير العاديين، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، 1992.
- عبد المطلب القريطي: سيكولوجية ذوي الحاجات الخاصة وتربيتهم، دار الفكر العربي، القاهرة، 1966.
- إيمان فؤاد ومحمد كاشف: الإعاقة العقلية بين الإهمال والتوجيه، دار الصفاء للطباعة و النشر و التوزيع، عمان، 2000.
- عادل الأشول: موسوعة التربية الخاصة، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، 1987.
- سلسلة العلوم الإنسانية، مجلة جامعة الأزه، المجلد 10، العدد 1 A، غزة، 2008،
- أحمد بوسكرة: أهمية النشاط البدني الرياضي المكيف للأطفال المتخلفين عقليا تخلفا بسيطا بالمراكز النفسية التربوية في نمو المهارات الحركية الأساسية وتنمية الإدراك الحسي الحركي والسلوك التوافقي، رسالة دكتوراه، تخصص علم النشاط البدني الرياضي المكيف، معهد التربية البدنية والرياضية بسيدي عبد الله، جامعة الجزائر، الجزائر، السنة الجامعية 2007/2008.
- سبع بوعبد الله: دور النشاط الحركي المكيف في خفض الانحرافات السلوكية لدى المعاقين عقليا القابلين للتعلم، رسالة ماجستير، معهد التربية البدنية والرياضية، جامعة الشلف، الجزائر، السنة الجامعية 2010/2011.
- اشرف محمد شلبي: فاعلية برنامج سلوكي في الخفض درجة العنف لدى عينة من المعاقين عقليا، رسالة ماجستير، غير منشورة، كلية الآداب، جامعة عين الشمس، القاهرة، 2000.
(1). Nicolay Walz a Others: Labeling and Discrimination of Facial Expressive and Non Aggressive and Non Aggressive men with Mental Retardation, American Journal Articles, 1996, Vol.101, No.3.
(2). Kenneth a Others: Specialized treatment for behavior problems of institutionalized persons with mental retardation, Journal- articles of mental- retardation, 1992, Vol.30, No.4.
Published
2021-06-30