Integrating the Traditional Qur’anic Schools System into the Contemporary Western Educational System: (A comparative study on the reforming attempts in the traditional Qur’anic schools in Nigeria)

  • Tukur Bello Yobe State University
  • Gonimi Babakaka Baba Yobe State University
Keywords: Traditional Qur'anic schools, Western education, Nigeria, eforming attempts, system

Abstract

This research aims at analyzing the challenges facing the contemporary traditional Qur'anic schools in Nigeria, in addition to comparing between the reforming attempts in these schools, the main objectives of their establishment and the challenges directed to them respectively. The descriptive, analytical and the critical methodology have been applied in compiling this paper. The researchers have found out that, the Arabic and Islamic education generally together with the traditional Qur'anic schools particularly; had faced many challenges in Nigeria after the colonials took over the northern states in 1903, an incidence which led the Muslims to establish modern Qur'anic schools with the attention of reducing the problems and challenges facing the traditional ones. Finally, the researchers have recommended organizing and establishing a fund for zakat, donations and endowments, which will be concerned with supervising the Qur'anic schools, and taking their financial responsibilities in addition to organizing educational courses for students

References

1. ابن خلدون، عبد الرحمن (بدون تاريخ). مقدمة إبن خلدون، الإصدار الأول، المكتبة الشاملة، الصفحة / 346.
2. الألباني ، محمد ناصر الدين بن الحاج نوح (1992). سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة وأثرها السيئ في الأمة ، دار النشر : مكتبة المعارف- الرياض ، الطبعة الأولى.
3. الإلوري، آدم عبدالله (1981). نظام التعليم العربي وتاريخه في العالم الإسلامي، دار العربية للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت-لبنان، ط، الثالثة.
4. الإلوري، آدم عبد الله (1978). الإسلام في نيجيريا والشيخ عثمان بن فودي، دار مكتبة الحياة-بيروت.
5. بابا، ميمونة (2010). موقف المدارس الإسلامية في تعليم النساء في بلدة انغرو، رسالة قدمت لنيل شهادة الدبلوم، كلية عتيق أبي بكر للشريعة والقانون والدراسات الإسلامية انغرو، ولاية يوبي.
6. الحسن، سالو/ لوالي، أيوب (بدون تاريخ). المدارس القرآنية وظاهر التسول، استرجع من thakafamag.com
7. الطاهر محمد داود 02011). المدارس القرآنية في نيجيريا نشأتها ونظامها وآفاق المستقبل، ورقة قدمت في المؤتمر العالمي للقرآن الكريم، جامعة إفريقيا العالمية، الخرطوم-السودان، ديسمبر 2011.
8. علي بن نايف الشحود (بدون تاريخ). الحضارة الإسلامية بين أصالة الماضي وآمال المستقبل. المكتبة الشاملة، الإصدار الأول
9. محمد مي، أبوبكر (2014). " أثر الثقافة العربية في شعوب شمالي نيجيريا"، ورقة مقدمة في المؤتمر الدولي الثالث للغة العربية المنعقد خلال الفترة من 7-10 مايو 2014، بمدينة دبي، الإمارات العربية المتحدة.
10. محمد، آدم عبد الله (2012). الإعلام بمناهج الأعلام القرآنية في شمال نيجيريا، (مخطوط).
11. يهوذا، أمين (2021). " نظام تعليم الكتاتيب في شمال نيجيريا: بين غياب الإدارة وإحجاف الحكومة" استرجع من مجلة قراءات بتاريخ: 2022-01-29
12. Agency Report (21, January 2020). “Better education service delivery for all program”. Premium times
Published
2022-06-25
How to Cite
Bello , T., & Babakaka Baba , G. (2022). Integrating the Traditional Qur’anic Schools System into the Contemporary Western Educational System: (A comparative study on the reforming attempts in the traditional Qur’anic schools in Nigeria). ATTAKAMUL Journal of Social and Sports Sciences Researches, 6(1), 42 -66. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/jsssr/article/view/2161