The level of counseling needs of secondary education pupils of Chlef

  • Kalthoum GADJA University of Chlef (Algeria)
  • Rokia GADJA University of Ouargla (Algeria)
Keywords: counseling needs, developmental needs, treatment needs, preventive needs, pupils, secondary education.

Abstract

The study aimed to identify the counseling needs of secondary education pupils for a sample consists of 185 male and female of some secondary schools of Chlef, based on the descriptive approach, and the application of the counseling needs questionnaire prepared by Amzian (2007), The data were processed through the statistical program (SPSS) and using statistical methods (arithmetic mean, standard deviation, T-test, single-contrast analysis, Scheffe test). The study reached to some results: that the level of counseling needs of secondary school pupils is high,  differences in the level of counseling needs attributed to each of the gender variables to females  and the academic grade variable to first grade, while the differences were not a function of the specialization variable, and the study recommended increasing attention to counseling secondary education pupils in order to satisfy their needs and bring them to a high level of mental health through diversification in the use of counseling approaches, whether  they are developmental, treatment , or preventive.

References

أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف (د ت). علم النفس الإرشادي. دار المسيرة.
أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف. (2010). الحاجات الإرشادية كما يقدرها الطلبة وأولياء أمورهم. مجلة العلوم النفسية والتربوية. 11(2). 233- 262
أبو دوابة، محمد محمود محمد. (2012). الاتجاه نحو التطرف وعلاقته بالحاجات النفسية لدى طلبة جامعة الأزهر بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة. كلية التربية. جامعة الأزهر- غزة
أحمد، سهير كامل. (2000). التوجيه والإرشاد النفسي. القاهرة: مركز الاسكندرية للكتاب.
أمزيان، زبيدة. (2007). علاقة تقدير الذات للمراهق بمشكلاته وحاجاته الإرشادية دراسة مقارنة في ضوء متغير الجنس. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الحاج لخضر- باتنة-
البركات، علي أحمد؛ الحكماني، ناصر علي. (2014). الحاجات الإرشادية لدى طلبة الجامعات الخاصة بسلطنة عمان. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس. 12(3). 81- 108
بلقاسم، محمد؛ شتوان، حاج. (2017). الحاجات الإرشادية وعلاقتها بدافعية التعلم عند تلاميذ الطور الثانوي. مجلة دراسات في علوم التربية. 1 (2). 39- 61.
رزق، أمينة (2008). مشكلات طلبة المرحلة الثانوية وحاجاتهم الإرشادية (دراسة ميدانية على عينة من الطلبة في محافظة دمشق). مجلة جامعة دمشق. 24 (2). 13- 35.
سفيان، نبيل. (2004). المختصر في الشخصية والإرشاد النفسي (المفهوم- النظرية- النمو- التوافق- الاضطرابات- الإرشاد والعلاج). دليلك لاكتشاف شخصيتك والآخرين ومعالجة الأمراض الشخصية. إيتراك للنشر والتوزيع: القاهرة.
الشناوي، محمد محروس. (1996). العملية الإرشادية والعلاجية. ط 1، دار غريب: القاهرة.
عمر، ماهر محمود (1987). المقابلة في الإرشاد والعلاج النفسي. دار المعرفة الجامعية: القاهرة.
مخيمر، سمير كامل. (2013). الحاجات النفسية والاجتماعية والتربوية للطلبة الموهوبين من وجهة نظرهم ومن وجهة نظر معلميهم في مدينة عزة. مجلة الأقصى (سلسلة العلوم الإنسانية) 17 (1). 107- 153.
نجاتي، محمد عثمان. (2001). القرآن وعلم النفس. القاهرة: دار الشروق. ط 7
نشواتي، عبد المجيد. (2003). علم النفس التربوي. عمان: دار الفرقان. ط 4
نوري، أحمد محمد؛ يحيى، أياد محمد. (2008). الحاجات الإرشادية (نفسية- اجتماعية- دراسية) لدى طلبة جامعة الموصل. مجلة التربية والعلم. 15 (3). 294- 321.
نيس، حكيمة (2011). الحاجات الإرشادية وعلاقتها بالتوافق النفسي والرضا عن الدراسة لدى تلاميذ السنة الأولى من التعليم الثانوي. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الجزائر 2.
Published
2022-09-30
How to Cite
GADJA, K., & GADJA, R. (2022). The level of counseling needs of secondary education pupils of Chlef. Social Sciences Journal, 16(2), 139-153. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i2.2456
Section
Articles