The effectiveness of CBT in alleviating parental rejection of a child's intellectual disability
Abstract
The current study aims to examine the problem of rejection of a child's mental disability by his parents and test the effectiveness of cognitive behavioral therapy in reducing this rejection.
To achieve this objective we used the experimental approach while being based on the interview, the observation, and the scale of parental rejection of the mental handicap of the child adapted from the study of Iman Alkachef 2001.
the study was carried out on 4 cases (three mothers and a father) aged between 30 and 60 years of 5 disabled children (from 4 to 12 years old) at the level of the Medico-Pedagogical Center for Mentally Retarded Children - USTO - as well as the 'National Association for the School and Professional Integration of Down's Syndrome (ANIT) in Oran, on which the therapeutic program based on cognitive-behavioral therapy was applied.
It was concluded that: Cognitive behavioral therapy is effective in reducing the rejection of the child's mental handicap by his parents.
References
الببلاوي.إيهاب (2013). توعية المجتمع بالإعاقة – الفئات، الأسباب، الوقاية. الطبعة الخامسة. الرياض: دار الزهراء للنشر والتوزيع
بخش، أميرة طه(2001) ، فاعلية برنامج تدريبي مقترح لأداء بعض الأنشطة المتنوعة على تنمية المهارات الاجتماعية للأطفال المعاقين عقليا القابلين للتعلم. مجلة مركز البحوث التربوية . العدد 19. 217- 241
الخطيب، جمال، منى، الحديدي (1992) .إرشاد اسر الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة.الطبعة الأولى. عمان:دار حنين للنشر و التوزيع
الخولي ،هشام عبد الرحمن (2008)، دراسات و بحوث في علم النفس و الصحة النفسية – القاهرة دار المصطفى للطباعة
شاش ، سهير محمد سلامة(2002) . التربية الخاصة بالمعاقين عقليا بين العزل والدمج. القاهرة:مكتبة زهراء
عثمان، سلوى (2009). فاعلية برنامج إرشادي جمعي لخفض الضغوط النفسية لأمهات الأطفال المعاقين عقليا. اطروحة دكتوراه في علم النفس. جامعة الخرطوم
عليوة سهام علي عبد الغفار(1999)، فعالية كل من برنامج إرشادي للأسرة و برنامج للتدريب على المهارات الاجتماعية للتخفيف من أعراض الذاتوية لدى الأطفال ، رسالة دكتوراه غير منشورة ، جامعة طنطا.
عواشرية، السعيد (2006) . الاتجاهات الوالدية نحو المعاق ذهنيا. مجلة التنمية البشرية. العدد الثالث، 155-157
القمش، مصطفى نوري(2011). الاعاقة العقلية: النظرية والممارسة. الطبعة الأولى . الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع،2011،
كاشف، إيمان.(2011) الإعاقة العقلية بين الإهمال و التوجيه. القاهرة: دار قباء للطباعة والنشر
محمد المهدي، عمر محمد عبد الكريم (2016)، إدراك أسلوب الرفض الوالدي وعلاقته بالقلق الاجتماعي لدى الطلاب المكفوفين بمدارس المرحلة الثانوية والجامعية بولاية الخرطوم. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس. العدد71. مارس ص 193-218
Copyright (c) 2022 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.