Total quality in higher education institutions and its role in embodying sustainable development
Abstract
This study aimed to identify the contributions of total quality in the Algerian university and its role in achieving sustainable development, to answer the problem, we followed the descriptive approach. In order to find out and scrutinize this, the questionnaire of the quality of higher education and its impact on sustainable development was relied upon as a tool for collecting information. The study was conducted on a sample of (30) professors from university education. from Ammar Thaliji University in Laghouat. And we adopted the electronic method for withdrawing the sample items. After collecting the information and processing it statistically by means of SPSS 26, it was concluded that: The overall quality of higher education contributes to achieving the goals of the university. And good management and the competencies of its employees.
References
أسماء عميرة. (2013). إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي شهادة الماجستير في علوم التسيير تخصص تسيير الموارد البشرية. الجزائر: جامعة قسنطينة 2.
العلوي محمد حسن. (1998). إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي، مركز النشر العلمي. جدة: جامعة الملك عبد العزيز،.
خرخاش سامية. (2021). انعكاسات جائحة كوفيد 19 على علاقات العمل في الجزائر من وجهة نظر أساتذة التعليم العالي. مجلة وحدة البحث في تنمية الموارد البشرية جامعة سطيف 2، 12(1)، 540.
شيراز محمد طرابلسية. (2011). إدارة جودة الخدمات التعليمية والبحثية في مؤسسات التعليم العالي. عمان: دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع،.
عبدالرحمن سعد. (1998). القياس والتقويم التربوي والنفسي. مصر: دار الفكر العربي.
عبدالرحمن سعد. (1998). القياس والتقويم التربوي والنفسي. مصر: دار الفكر العربي.
مجيد خليل حسين. (2008). مبادئ علم الاقتصاد. (1، المحرر) عمان: دار الزهر.
محمد رضوان دهينة. (2017). تسيير المنشآت الرياضية الحديثة ودورها في الرفع من أداء رياضيي السباحة. مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية المركز الجامعي البيض، 2(1)، 67.
محمد زايد حمدان. (1999). تقييم المنهج معالجة شاملة لمفاهيمه وعماله وطرقه. عمان: دار التربية الحديثة.
محمد علي حسون . (2014). أثر أدارة الجودة الشاملة على التنمیة المستدامة في التعلیم العالي. مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادیة( العدد الخاص بالمؤتمر العلمي المشترك)، 311.
محمد يدو. (2017). متطلبات ضمان جودة التعليم العالي في الجزائر بين الواقع والاستشراف. مجلة المعارف، 12(23).
Copyright (c) 2023 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.