Establishing the Principle of Compulsory Education in the Islamic Educational Thought through Abu Hamid Al-Ghazali

  • Ahmed LACHAAL University of Laghouat (Algeria)
  • Miloud HAMIDAT University of Laghouat (Algeria)
Keywords: learning, teaching, compulsory, educational Islamic thought, Abu Hamid Al-Ghazali

Abstract

This study aims to uncover the principle of the compulsory education in the field of Islamic educational thought through the intellectual works of Abu Hamid Al-Ghazali, and his most known writings, which summarized his educational pedagogical philosophy that has derived from the teachings of Islam. The study revealed that Al-Ghazali has designated the first section of his book, The Revival, to show the advantage and dignity of science, in addition to its high status in Islam as he considers learning and teaching an obligation for every Muslim. To support this, he used a great amount of religious evidence that reinforce the necessity of learning and teaching for Muslims, showing the duties of parents toward their children at a certain age of learning. In addition, he illustrates what he should learn by providing some conditions to be found with every teacher and learner.

References

الإبريشي محمد عطية. (1998). التربية الإسلامية وفلاسفتها(ط3). د ب: دار الفكر اللعربي.
إسماعيل عز الدين، و آخرون. (1987). أبو حامد الغزالي (إمام العقل وحجة الإسلام). بيروت، لبنان: دار العودة.
الأعسم عبد الأمير. (1998). الفيلسوف الغزالي (إعادة تقويم لمنحنى تطوره الروحي). د ب: دار قباء للنشر والتوزيع.
بوساحة بشير ، و فرطاس إيمان. (أفريل2021). التكامل المعرفي في العلوم الإسلامية وأهميته في الحياة " أبو حامد الغزالي نموذجا". المؤتمر العلمي الدولي للإعمال والتعليم والعلوم الإنسانية. دار رافد لنشر الكتب والبحوث المحكمة. أم القوين، الإمارات.
الحامد محمد معجب ، و آخرون. (2004). التربية الإسلامية (المفهوم والتطبيقات) (ط1). الرياض، السعودية: مكتبة الرشد للنشر والتوزيع.
حميدات ميلود . (2012). قضايا التربية والتعليم في التراث الإسلامي من خلال أعمال أبي حامد الغزالي. مجلة دراسات. 22. 54-75
خواجة أحمد . (1986). الآداب التعاملية في فكر الإمام الغزالي(ط1). د ب: المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع.
زقزوق محمود علي. (2004). موسوعة أعلام الفكر الإسلامي. القاهرة، مصر: د.ن.
الغزالي أبو حامد. (2004). إحياء علوم الدين(ط1). القاهرة، مصر: دار الآفاق العربية.
الغزالي أبو حامد. (2005). إحياء علوم الدين(ط1). بيروت، لبنان: دار ابن حزم للطباعة والنشر والتوزيع.
الغزالي أبو حامد. (2010). أيها الولد (ط4). بيروت، لبنان: دار البشائر الإسلامية.
الغزالي أبو حامد. (2010). منهاج المتعلم(ط1). دمشق، سوريا: دار التقوى للطباعة والنشر والتوزيع.
الغزالي أبو حامد. (2010). منهاج المتعلم. سوريا: دار التقوى للطباعة والنشر والتوزيع.
الكيلاني ماجد عرسان. (1985). تطور مفهوم النظرية التربوية "دراسة منهجية في الأصول التاريخية للتربية الإسلامية(ط4). دمشق: دار ابن كثير.
مجموعة باحثين. (2012). الملامح الفكرية والفلسفية عند الإمام الغزالي في كتابه المنقذ من الضلال. بغداد: دار الفراهيدي للطباعة والنشر والتوزيع.
مرسي محمد منير. (1987). التربية الإسلامية وتطورها في البلاد العربية. قطر: دار المعارف.
المقدسي أحمد بن قدامة. (1997). مختصر منهاج القاصدين(ط2). بيروت، لبنان: دار إحياء العلوم
Arabic-Romanized references:
Abu 'Abdah, Fatimah 'Isa. (2011m). Darajat tatbiq ma'ayir idarat al-judah al-shamilah fi madaris muhafazat Nablus min wajhat nazar al-mudirin fiha [Risalah majistir, Jamia'at al-Najah al-Wataniyah]. Mustawda' bahithi al-Najah.
How to Cite
LACHAAL, A., & HAMIDAT, M. (1). Establishing the Principle of Compulsory Education in the Islamic Educational Thought through Abu Hamid Al-Ghazali. Social Sciences Journal, 18(2), 122-137. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/3986
Section
Articles