The Level of Emotional Intelligence among a Sample of University Students in Light of Gender, Specialization and Level of Study

  • Sarah Hamri University of Oron 2 (Algeria)
Keywords: Emotional intelligence, gender, specialization, level of study, University student

Abstract

The present study aimed at examining the level of emotional intelligence among a sample of university students. It also aimed at revealing whether there were statistically significant differences on the emotional intelligence due to the following variables: gender, level of study and specialization. The study sample consisted of (204) male and female students from the University of Oran. To meet research goals, the researcher used the descriptive approach and applied the emotional intelligence scale of Schutte et al. (1997). The result showed

- a high level of emotional intelligence among University students;

- There were no statistically significant differences according to the emotional intelligence scale related to gender, specialization and level of study variables.

References

البشر، سعاد عبد الله والسعيد، محمـد حمد. (2016). الذكاء الوجداني وعلاقته بأساليب مواجهة احداث الحياة الضاغطة لدى عينة من طالبات كلية التربية الاساسية في دولة الكويت. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 16(4)، 273-296.

جبر، سعاد سعيد.(2008). الذكاء الانفعالي وسيكولوجية الطاقة اللامحدودة. عمان: جدارا للكتاب العالمي.

الخالدي، هاني سليمان أحمد. (2016). الفروق في الذكاء الوجداني تبعا لبعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلبة كلية الدراسات العليا بجامعة نايف العربية للعلوم الأمنية. مجلة العلم التربوية والنفسية، 17(3)، 89-122.

الخامسة، صالح العيد. (2015). الذكاء العاطفي وعلاقته بالنجاح الأكاديمي عند طالبات اللغة العربية في جامعة حائل. المجلة الدولية التربوية المتخصص، 4(2)، 138-152.

الرشيدي، فاطمة سحاب جلوي. (2015). مستوى الذكاء العاطفي لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة الرس –المملكة العربية السعودية في ضوء بعض المتغيرات. المجلة العربية لتطوير التفوق، 6(11)، 92-114.

سلامي، دلال.(2016). الذكاء العاطفي -مدخل نظري-. مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية-جامعة الشهيد حمة لخضر-الوادي، 15، 164-179.

عبد العال، صلاح الدين حمدي وسحلول، وليد شوقي شفيق. (2014). نمذجة العلاقات السببية بين الذكاء الوجداني والسعادة والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثاني الثانوي العام. رسالة التربية وعلم النفس، 47، 189-216.

علا، عبد الرحمان محـمد. (2009). الذكاء الوجداني والتفكير الابتكاري عند الاطفال. عمان: دار الفكر.

العلوان، أحمد. (2011). الذكاء الانفعالي وعلاقته بالمهارات الاجتماعية وأنماط التعلق لدى طلبة الجامعة في ضوء متغيري التخصص والنوع الاجتماعي للطالب. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 7(2)، 125-144.

مجذوب أحمد محمد أحمد قمر. (2016). الصحة النفسية والذكاء الوجداني وعلاقتهما ببعض المتغيرات(دراسة على عينة من طلبة كلية مروى التقنية). مجلة العلوم النفسية والتربوية، 2(1)، 161-183.

Mayer, John D. Perkins, Donna M. Caruso, David R. & Salovey, Peter. (2001). Emotional Intelligence and giftedness, Roeper Review, 23(3), 131-137.

Schutte, Nicola S. Mallouf, John M. Hall, Lena E. Haggerty, Donald J. Cooper, Joan T. Golden, Charles J. Dornheim, Liane. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.

Published
2020-09-13
How to Cite
Hamri, S. (2020). The Level of Emotional Intelligence among a Sample of University Students in Light of Gender, Specialization and Level of Study. Social Sciences Journal, 14(2), 21-35. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i2.922
Section
Articles