The role of religious courses in achieving emotional balance and promoting social responsibility among female students of Islamic studies departments in Sudanese universities

  • Saeed Deiwa MAKKI BABAKER University of Gezira (SUDAN)
  • Mohamed Taieb ALSEDIK University of Gezira (SUDAN)
Keywords: Religious courses, emotional balance, social responsibility, departments of Islamic studies, Sudanese universities

Abstract

The study aimed to identify the role of the curricula prescribed for students of Islamic studies departments in Sudanese universities in achieving emotional balance and social maturity for them. The study used the descriptive method, using the questionnaire as a tool for study, and a stratified sample was chosen by a simple random method consisting of (240) students from the sixth semester. And the eighth in the Department of Arabic Language and Islamic Studies at the Faculty of Education - Hantoub at the University of Gezira to represent the study population, and the SPSS program was used to analyze the results. The study reached several results, including: The religious curricula have a positive role in achieving emotional balance and enhancing social responsibility among students of Islamic studies departments. Religious curricula in line with the accelerating social progress. The study suggested conducting a study to reveal the impact of the diverse religious backgrounds of societies on the moral, psychological, social and intellectual reality of their children at the level of public and higher education. (145).

References

إبراهيم، خليل أحمد (2008): أثر المناهج الإسلامية في رفع مستوى التوافق النفسي الاجتماعي لطلاب الجامعات السودانية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أفريقيا العالمية، السودان.

أحمد، الكردي، (2003): المسؤولية الاجتماعية للشركات: التحديات والأفاق من أجل التنمية، مجلة العلوم الاجتماعية، مجلس النشر العلمي، جامعة الكويت.

أحمد، إياد قاسم (2011): دور الثقافة الإسلامية في تعزيز الهوية الاجتماعية لدى الطلبة المسلمين في الجامعة الإسلامية بماليزيا، رسالة ماجستير منشورة، الجامعة الإسلامية العالمية، كولالمبور.

جابر، محمود زكي، مهدي، ناصر علي (2011): دور الجامعات في تعزيز مفاهيم المسؤولية الاجتماعية لدى طلبتها" دراسة ميدانية مقارنة بين جامعتي حلوان وجامعة الأزهر، غزة.

الحسناوي، موفق (2010): دور الجامعات في بناء شخصية الطالب، شبكة النبأ المعلوماتية، مركز النور للدراسات، العراق.

الخزرجـي، سـناء صـاحب محمـد (2006): القــیم الدینیــة وعلاقتهـــا بالاستقرار النفـــسي ومعرفة الذات لـدى طلبـة الجامعة، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة المستنصـریة، كلیـة التربیـة، العراق.

الزعبي، علي (2011): المسؤولية المجتمعية بين المدرسة والمجتمع المحلي، مجلة رسالة المعلم، الأردن.

الصمادي، صلاح، والعثامنة، أحمد (2009): المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة الجامعات الأردنية، مؤتمر كلية الآداب بالجامعة اللبنانية، بيروت.

عبد المطيع، أحمد (2010): التكيف مع الضغوط النفسية ، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان.

عثمان، سيد أحمد (1996): التحليل الأخلاقي للمسؤولية الاجتماعية، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

فرح، محمد (1989): البناء الاجتماعي والشخصية، دار المعرفة للنشر والتوزيع، الإسكندرية.

الفرماوي، حمدي وحسن، وليد (2009): الميتا إنفعالية لدى العاديين وذوي الإعاقة الذهنية، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.

النحلاوي، عبد الرحمن (2011): التربية بالآيات، ط2، دار الفكر للنشر والتوزيع، دمشق.

Chrystal, E. (2012): The Construction and Idigenous Emotional Stability Scale, Master thiese , Faculty of Humenites of Johannesburg of Psychology.

Goldberg, L.R. (1993): The Structure of Phenotypic Personality Traits, American Psychologist Journal, New york.

Published
2020-09-13
How to Cite
MAKKI BABAKER, S. D., & ALSEDIK, M. T. (2020). The role of religious courses in achieving emotional balance and promoting social responsibility among female students of Islamic studies departments in Sudanese universities. Social Sciences Journal, 14(2), 36-55. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i2.923
Section
Articles