The effect of a proposed program with small games to develop social behavior among second-stage pupils of primary education

  • MOHAMED RAHMANI University of Laghouat
Keywords: Social behavior, small games, primary school pupils

Abstract

he aim of the study is to study the effect of a proposed program on small games on school social behavior. The researcher used the experimental method. The sample included 60 randomly selected students and students from primary schools practicing physical education and sports to find out the effect of the proposed program on the school social behavior scale, taking into account the scientific bases of the scale in terms of honesty, consistency and objectivity.The results were as follows:  There are statistically significant differences between the tribal and final tests in the personal social skills of the study sample. There are statistically significant differences between the tribal and final tests in the self-control skills of the study sample.There are statistically significant differences between the tribal and final tests in the academic skills of the study sample.The programs used in the research to develop the social efficiency of students in general.

References

1. الشرقاوي ، أنور محمد (1984) : العمليات المعرفية وتناول المعلومات ، مكتبة الانجلو المصرية ، ط1 ، القاهرة .
2. خطاب ، محمد احمد ،وحمزة ، احمد عبد الكريم (2008) : سيكولوجية العلاج باللعب مع الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان ، الأردن .
3. ألمرسومي ، ليلى يوسف كريم (2011) : فاعلية برنامج سلوكي في تعديل سلوك أطفال الروضة المضطربين بتشتت الانتباه وفرط النشاط الحركي ، المكتب الجامعي الحديث ، كلية التربية ، جامعة تعز
4. الجنابي ، أكرم حسين ، واللامي ، شرف عزيز (2011) : تأثير برنامج حركي مقترح قائم على الإبداع لتنظيم وتعديل سلوكيات الأطفال ذو النشاط الزائد بأعمار (4-6) سنوات ، بحث منشور في مؤتمر الإبداع الرياضي الثاني ، كلية التربية الرياضية ، الجامعة الأردنية ، الأردن.
5. القاسم ، جمال وآخرون (2000) : الاضطرابات السلوكية ، دار صفاء للنشر والتوزيع ، ط1 ، عمان ، الأردن.
6. الخطيب ، جمال محمد (2001) : تعديل سلوك الأطفال المعوقين ، دليل الآباء والمعلمين ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت .
7. خليفة ، وليد السيد ، وعيسى ، مراد علي (2007) : كيف يتعلم المخ ذو النشاط الزائد المصحوب بنقص الانتباه ، دار الوفاء للطباعة والنشر ، ط1 ، الإسكندرية .
8. الزيود ، نادر فهمي (1998) : نظريات الإرشاد والعلاج النفسي ، دار الفكر للطباعة والنشر ، ط1 ، عمان ، الأردن .
9. كامل ، محمد علي (2003) : الأخصائي النفسي والمدرسي وفرط النشاط واضطراب الانتباه ، مركز الإسكندرية للكتاب ، ط1 ، الإسكندرية .
10. زكية إبراهيم كامل، مصطفى السايح محمد(2008) : الوسيط في الألعاب الصغيرة، دار الوفاء لدنيا الطباعة، ط1، الإسكندرية .
11. عفاف عبد الكريم(1995) : البرامج الحركية والتدريس للصغار، منشأة المعارف، الإسكندرية.
12. إبراهيم، فيفيان (1998) : دراسة العلاقة بين الضغوط الو الدية والتوافق الشخصي والاجتماعي لدى أطفال المرحلة الابتدائية. رسالة ماجستير غير منشورة، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس.
Published
2019-12-31