The psychological-cognitive attitude towards mental training and its relationship to the creative personality among teachers of the faculties of physical education and sports sciences.

  • Fadel kardil Alshammari University of Kufa
  • Neveen mohammed alhadad Arab American University, Jenin
  • Iman Ghafel Al Khafaji Directorate of Diwaniyah Education (Iraq)
Keywords: psycho - cognitive orientation, mental training, creative personality

Abstract

The importance of the current research lies in the importance of the difference on the relationship between the psychological-cognitive attitude towards mental training and its relationship to the creative personality and the achievement of the desired goals among the teachers of the faculties of physical education and sports sciences and knowing the relationship between them. Professional teachers of the faculties of physical education and sports sciences. The researchers used the descriptive approach in the style of the survey and correlational relations, and the research community was determined by the teaching of the faculties of physical education and sports sciences in the universities of the Middle Euphrates, and their number was (377), then they used the appropriate statistical treatments to reach the results. Then the results were presented, analyzed and discussed. The researchers reached the conclusions the following 1- The validity of the Creative Personality Scale, which the researchers modified for the application after the necessary scientific transactions were performed on it. 3. There is a significant relationship between the psychological-cognitive attitude towards mental training and the creative personality of the teachers of the faculties of physical education and sports sciences.

References

4. جابر جودة بني :علم النفس الاجتماعي، ط1، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن , 2004 .
5. محمد فرج واخرون : اتجاهات حديثة في تعليم وتعلم العلوم،ط1، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الرياض، المملكة العربية السعودية. 1999 .
6. وجيه محجوب : التعلم وجدولة التدريب ، مكتبة العادل للطباعة النفسية، بغداد. 2000 .
7. زيد الهويدي : الابداع ، ماهيته، اكتشافه، تنميته ، ط1، دار الكتاب الجامعي, 2004 .
8. محمد حسن علاوي : علم النفس الرياضي، ط9، دار المعارف، القاهرة، مصر. 1994 .
9. جودت بني جابر، واخرين : المدخل الى علم النفس، مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع والدار العلمية والدولية،ط1، عمان الاردن , 2002
11. يعرب خيون : التعلم الحركي بين المبدأ والتطبيق، مكتب الصخر للطباعة، بغداد، العراق. 2002 .
12. جلال عزيز فرمان البرقعاوي : التفكير الإبداعي علم وفن، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع. 2014.
13. ناديا هايل السرور : مقدمة في الابداع ، ط1 ،عمان ، دار وائل للنشر والتوزيع , 2000 .
14. جهاد محمود علاء الدين : أثر مستوى التحصيل والتخصص على الشعور بالعزلة لدى عينة من طالبات المنازل الداخلية في الجامعة الاردنية، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاردنية. 1987
15. محمد سلمان فياض الخزاعلة وأخرون : طرائق التدريس الفعال ، ط1 عمان، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع. 2011
Published
2022-06-27