Cognitive behavioral therapy for people with special needs deaf child model

  • Azzeddine BOUDARI M'sila University (Algeria)
  • Salah BOUAZA University of Setif 2 (Algeria)
Keywords: Deaf, Cognitive Behavioral Therapy, People with Special Needs

Abstract

The deaf is a group of children with special needs that are not adequately cared for by other groups such as the blind or mental retardation group. General adaptation manifests itself in many disorders, the most important of which is anxiety and depression. It is well known that social communication depends on language as it is the highway leading to the break of the unit in which the deaf live. Drawing and playing are a formative language through which they are able to express themselves and communicate their feelings, achieve their being, increase their social effectiveness, psychological compatibility and sense of value in the community, which makes them feel secure. Cognitive behavioral therapy, including drawing and playing, is one of the most important methods of venting, diagnosis and psychotherapy, it helps to know the manifestations of the disorder suffered by the deaf child and know its roots, and then treat it to restore the emotional and social balance of the individual and maintain his mental health, and thus Destructive impulses of the child such as anger, aggression, anxiety and depression turn into the motives of building it through the practice of art, modifying his behavior and becoming more effective in achieving behavioral balance and psychological compatibility

Keywords: Deaf, Cognitive Behavioral Therapy, People with Special Needs.

References

أولاً : القرآن الكريم
أحمد شوقي (1983): "السلوك العدواني ومظاهره لدى الفتيات الجامعيات دراسة عالمية في شخصية المرأة العصرية، القاهرة: دار المعارف
صلاح سليمان (1994): استراتيجيات التربية الخاصة والكفاءات اللازمة لمعلم التربية والخاصة، مجلة الارشاد النفس، جامعة عين شمس، العدد الثالث.
الهنيدي، منال (2005): "المهارات الأساسية للفنون البصرية لطفل الروضة"، دار الكتب المصرية، ط1، القاهرة.
رضا عبد القادر –عبد الفتاح درويش (1992): تطوير مناهج العلوم للطلاب المعاقين سمعيا بمرحلة التعليم الأساسي، بحث دكتوراه غير منشور، كلية التربية –جامعة الزقازيق-فرع بنها.
سوين ريتشارد م، 1988علم الأمراض النفسية والعقلية، ترجمة أحمد عبد العزيز سلامه، الكويت، مكتبة
صلاح خضر (1985): "بناء منهج للتربية الفنية للصفين الخامس والسادس الابتدائي في مرحلة التعليم الأساسي في ضوء الهيكل لبرنامج ويلسون"، بحث ماجستير غير منشور كلية التربية الفنية، جامعة حلوان.
عبد المطلب أمين القريطي (1996): سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتدريبهم، القاهرة: دار الفكر العربي.
عبلة حنفي عثمان (1999): الفن في عيون بريئة، القاهرة: المجلس القومي لثقافة الطفل.
هايدي مشعان ربيع، "اللعب والطفولة"، الطبعة الأولى، مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان نبراس يونس محمد آل مراد، "أثر استخدام برامج بالألعاب الحركية والألعاب الاجتماعية والمختلطة في تنمية التفاعل الاجتماعي لدى أطفال الرياض بعمر (5-6) سنوات"، جامعة الموصل، دكتورا فلسفة في التربية الرياضية، (غير منشورة)
ابراهيم، عبدالستار (1983م) . العلاج النفسي الحديث : قوة للإنسان ، مكتبة مدبولي ، القاهرة .
ابراهيم، عبدالستار (1998م) . العلاج النفسي السلوكي المعرفي الحديث : أساليب وميادين تطبيقه ، دار الفجر للنشر والتوزيع ، القاهرة.
ابراهيم، عبدالستار ، الدخيل ، عبدالعزيز عبدالله ، ابراهيم ، رضوان (1993م) . العلاج السلوكي للطفل وأساليبه ونماذج من حالاته، عالم المعرفة ، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، الكويت .
الشناوي ، محمد محروس ، عبدالرحمن ، محمد السيد (1998م) . العلاج السلوكي الحديث : أسسه وتطبيقاته ، دار قباء للطباعة والنشر، القاهرة .
العطية ، أسماء عبدالله محمد ( 2002م) . فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوكي في خفض بعض اضطرابات القلق لدى عينة من أطفال دولة قطر ، مجلة مركز البحوث التربوية ، جامعة قطر ، السنة 11 ، العدد 21 .
باترسون (1990م) . نظريات الإرشاد والعلاج النفسي ، ترجمة حامد الفقي ، الجزء الأول ، دار القلم ، الكويت .
حسيب ، حسيب محمد (2003م) . فاعلية العلاج العقلاني الانفعالي السلوكي في خفض مستوى القلق لدى المراهقين ذوي الإعاقة السمعية، رسالة دكتوراه ، كلية التربية ، بنها .
زهران ، حامد عبدالسلام (2001م) . الصحة النفسية والعلاج النفسي ، الطبعة الثالثة ، مكتبة العبيكان ، الرياض .
عبدالفتاح ، كاميليا (1991م) . العلاج النفسي الجماعي للأطفال باستخدام اللعب ، الطبعة الثالثة ، مكتبة النهضة المصرية ، القاهرة .
عبدالله ، هشام ( 1991م) . أثر العلاج العقلاني الانفعالي في خفض الاكتئاب لدى الشباب الجامعي ، رسالة دكتوراه ، كلية التربية ، جامعة الزقازيق .
عبدالمعطي ، حسن مصطفى ( 1998م) . العلاج المعرفي بين النظرية والتطبيق ، مكتبة النهضة العربية ، القاهرة .
عراقي ، صلاح الدين ( 1991م) . العلاج المعرفي السلوكي ومدى فاعليته في علاج الاكتئاب العصابي ، رسالة دكتوراه ، كلية التربية ، جامعة بنها .
محمد، عادل عبدالله ( 2000م) . العلاج المعرفي السلوكي : أسس وتطبيقات ، دار الرشاد ، القاهرة .
مليكه ، لويس كامل (1990م) . العلاج السلوكي وتعديل السلوك ، دار القلم ، الكويت .
Beak , A(2001) . Cognitive Therapy and the Emotional Disorders , International Universities press . INC , New York .
Beak , A & Freeman , W(1990) . Cognitive Therapy of personality disorders , New York , Guilford press.
Bulter (2001) .Comparison of behavior therapy and Cognitive behavior Therapy in the treatment of generalized anxiety disorder , journal of consulting and clinical psychology .
Custer, J.R(2001): Child & Addescent Therapy: Cognitive Behavioral procedures, 2nd ed. Lippincott, Williams & Wilkins.
Harcker, R.(2000): Empirical Status Of Cognitive Therapy of Depression, Psychological Bullention, 125 (6).
Hubbard, B.(2002): Strategies used in Cognitive Behavior Therapy, Cognitive Health group, New York.
Judith, B.(2000): Questions & Answers about cognitive therapy Back institute for cognitive therapy and Research.
Linden, M. & Pasa tu, J.(1998): The Integration of Cognitive and Behavior Interventions in Routine Behavior Therapy Journal of Cognitive psychotherapy: An International Quarterly Vol. (12).
Lumpkin , P (1999) . Group cognitive-behavioral therapy for heterogeneous anxiety disorders in children and adolescents : Multiple baseline study . Dissertation Abstracts International , section – B – the science – and – Engineering , jun .
Meichenbaum, D.(1993): Cognitive Behavior Modification, An Integration Approach, New York: Plenum.
Mohoney, N.(1988): Cognitive Behavior therapy for children, Journal of American Academy of child and adolescent Psychiatry. 73 (9).
Patterson, C.H.(1990): Theories of Counseling and psycholotherapy New York: Harper & Row Publishers.
Paula F.(2001): Cognitive Therapy gale encycalobiedo of psychology 2nd ed. Gale group.
Pawll, G.(1990): The Handy Personality: Cognitive and Physiological Responses to Evaluation Journal Of Personality and Social Psychology 66 (2).
Sdorow, L.(1995): Cognitive Behaviour Modification, psychology, Chapter 15.
Solow, H.(2000): Behavioral treatment of children with Autism. Journal of Child and adolescent psychiatric, Nursing Vol (4).
Spear, J.(2001): Beck, A,T.(1921): Gale in cyclobild of psychology 2nd ed. Gale group.
Published
2021-03-31
How to Cite
BOUDARI, A., & BOUAZA, S. (2021). Cognitive behavioral therapy for people with special needs deaf child model. Social Sciences Journal, 15(1), 37-61. https://doi.org/10.34118/ssj.v15i1.1360
Section
Articles