The Concept of People with Special Needs from the Theoretical and Legislative Sides in the Algerian Milieu
Abstract
The concept of handicap hadn’t changed radically over the twenty past years. It was seen as a lasting tare be it a mental or a physical handicap which make this category of people different from the others. However, today it is clearly distinguished between tare and disability from one side and between handicaps from another side which are not restricted only to living or learning difficulties, but also to the circumstances and the situations where the individuals live. Therefore, handicap today is related to the requirements and the conditions. In this new concept, it is considered that the handicapped are not different from the others; instead, they are normal individuals who have special needs. Thus, in this article, we will try to illustrate the concept of handicap and special needs, their classifications, the reasons behind the incidence of this phenomenon in our societies, its proportion, and the ways of protection. In addition to that, we will tackle the concept of special needs in Algeria from the legislative side and the efforts of the government to protect and to take care of those people with special needs.
References
الخطيب، جمال والحديدي، منى والسرطاوي، عبد العزيز (2002)، إرشاد أسر الأطفال ذوي الحاجات الخاصة "قراءات حديثة"، عمان: دار حنين، الطبعة 2.
الخطيب، جمال والحديدي، منى (2005)، المدخل إلى التربية الخاصة، عمان: مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع.
الخطيب، جمال والروسان، فاروق ويحي، خولة والصمادي، جميل والحديدي، منى والزريقات، إبراهيم والناطور، ميادة والعمايرة، موسى والسرور، ناديا (2007)، مقدمة في تعليم الطلبة ذوي الحاجات الخاصة، عمان: دار الفكر ناشرون وموزعون.
القريطي، أمين عبد المطلب (2005)، سيكولوجية ذوي الاحتياجات الخاصة وتربيتهم، القاهرة: دار الفكر العربي، الطبعة 4.
القمش، مصطفى والسعايدة، ناجي (2008)، قضايا وتوجهات حديثة في التربية الخاصة، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
الطريقي، محمد بن حمود (1997)، مراحل حاسمة "في تطوير نظم وإستراتيجيات الإعاقة والتأهيل في المملكة العربية السعودية"، السعودية: المركز المشترك لبحوث الأطراف الاصطناعية والأجهزة التعويضية وبرامج تأهيل المعوقين.
خليفة، وليد السيد أحمد وعيسى، مراد علي (2006)، الاتجاهات الحديثة في مجال التربية الخاصة "التخلف العقلي"، الإسكندرية: دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.
خوجة، عادل، "أثر البرنامج الرياضي المقترح في تحسين صورة الجسم ومفهوم تقدير الذات واللياقة البدنية المرتبطة بالصحة"، أطروحة دكتوراه غير منشورة، معهد التربية البدنية والرياضية، جامعة الجزائر،2009.
داود، عزيز (2006)، الإعاقة من التأهيل إلى الدمج "مقدمة حول التأهيل في المجتمع المحلي للأشخاص المعوقين- المفهوم والتطبيق-"، لبنان: مؤسسة مصطفى قانصوة للطباعة.
سليمان، عبد الرحمن السيد (2001)، سيكولوجية ذوي الحاجات الخاصة "المفهوم والفئات"، القاهرة: مكتبة زهراء الشرق، الجزء الأول.
كوافحة، تيسير مفلح وعبد العزيز، عمر فواز (2007)، مقدمة في التربية الخاصة، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الطبعة 3.
الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، القانون رقم 85-05 المتعلّق بالصحة، الجريدة الرسمية: العدد 08، المؤرخ في 17 فيفري 1985.
الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، قانون رقم 02-09 يتعلق بحماية الأشخاص المعوقين وترقيتهم، الجريدة الرسمية: العدد 34، المؤرخ في 25 صفر عام 1423 الموافق لـ 8 مايو 2002.
الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، مرسوم تنفيذي رقم 06-145 يُحدّد تشكيلة المجلس الوطني للأشخاص المعوقين وكيفيات سيره وصلاحياته، الجريدة الرسمية: العدد 28، المؤرخ في 27 ربيع الأول عام 1427 الموافق لـ 26 أبريل سنة 2006.
الديوان الوطني للإحصائيات: توزيع المعاقين في الجزائر (14:00، 12/07/2009): www.ons.dz/demogr/pop-handic.htm
وزارة العمل والحماية الاجتماعية (1983): الدليل الوطني للنشاط الاجتماعي، الجزائر.
وزارة التضامن الوطني والأسرة والجالية الوطنية بالخارج، أشغال المجلس الوطني للمعوقين: 2009.
Soyez-Papiernik. E (2005), Comprendre la rééducation des anomalies du développement, publié par Elsevier Masson, paris.
Copyright (c) 2021 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.