Challenges of social upbringing in light of the digital world

  • Laid OUAREM University of Bordj Bou Arreridj (Algeria)
  • Mohamed KERROUM University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Approach, socialization, the child, the digital world, digital empowerment

Abstract

Social upbringing is one of the most important methods and methods adopted in building the individual from his inception, as it is based on the development of various mental, physical and behavioral in general, through indoctrination and influencing the individual from a young age, to be formed according to a value and behavioral system endorsed by society, and adopted by the family and the school according to a reference derived Its values ​​are from religion as a basic source and from the norms, customs and standards upon which society has been built throughout its long history.

This sociological approach to advancing the concept of socialization on the one hand, and the digital world on the other hand, comes within the framework of the technological challenges and educational problems that occurred as a result of the digital revolution. The approach concluded with the necessity of creating “digital empowerment”, whether for families, schools or individuals, to integrate into the digital world through establishing a philosophy Socialization that is based on promoting digital citizenship.

Metrics

Metrics Loading ...

References

دينكن ميتشل. (1981). معجم علم الاجتماع. لبنان: دار الطليعة .
هناء العابد ( 2010).التنشئة الاجتماعية ودورها في نموّ التفكير الإبداعي لدى الشباب السوري. أطروحة دكتوراه في علم الاجتماع، جامعة st. Clements. سوريا.
ياس خضر البياتي. (2014). الاتصال الرقمي: أمم صاعدة وأمم مندهشة. عمان: دار البداية.
ياس خضير بياتي ( 2020). تكنولوجيا الإعلام – أمم صاعدة وأمم مندهشة- . منشور على موقع (بالعربية) يوم: 18/05/2020 على الموقع: https://bilarabiya.net/8039.html
تامر المغاوري الملاح. (2017). المواطنة الرقمية تحدّيات وآمال. القاهرة: دار السحاب .
حامد بن أحمد ابراهيم الاقبالي. (2019). مقتضيات التعليم إلى التعلُّم الرقمي الموجّه لصغار السن في الوطن العربي. المجلّة التربوية ،.
مباركي عبد المجيد. (2009). التنشئة الاجتماعية ونظرياتها - صعوبة تحديد المعنى وتعدُّد التعاريف-. متون ، 217- 229.
مولود زايد الطبيب. (2001). دور التنشئة السياسية في تنمية المجتمع. عمان: المؤسسة العربية الدولية للنشر.
مريم محمد الشهري ( 2018). قراءة في الفكر التربوي لجون ديوي. تم النشر يوم : 27/04/2018.
موقع تعليم جيّد: https://www.new-educ.com
عبد الرحمان العيسوي. (1975). سيكولوجية التنشئة الاجتماعية. الإسكندرية: دار الفكر الجامعي.
عماد بن تروش. (2017). دور مؤسسات التنشئة الاجتماعية في تحصين الحدث من الانحراف. مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع .
عبد الكريم المحيحش( 2020). الأسرة والتحوُّل الرقمي مقاربة تربوية. منشور على موقع ( هوية بريس). تم النشر يوم 29/09/2020http://howiyapress.com
فرانك كيلش. (2000). ثورة الإنفوميديا، الوسائط المعلوماتية وكيف تغيّر عالمنا وحياتك. الكويت: سلسلة عالم المعرفة.
صبرى محمد خليل (2011). مفهوم الشخصية بين الفلسفة والعلم. منشور على موقع سُودَارِسْ: https://www.sudaress.com/sudanyiat/1002274 . نشر يوم: 03/10/2011
Published
2022-09-30
How to Cite
OUAREM, L., & KERROUM, M. (2022). Challenges of social upbringing in light of the digital world. Social Sciences Journal, 16(2), 16-28. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i2.2441
Section
Articles