Linguistics and language disorders in the hearing impaired -Diagnosis and treatment-

  • Fatiha AOUIKAB University of Sidi belabas (Algeria)
Keywords: Linguistics, , Language disorders, the hearing impaired, Diagnosis, treatment

Abstract

This research paper aims to identify some linguistic branches, such as biological linguistics, neurolinguistics and psycholinguistics, and follow how they explain the various language disorders that we find in the hearing impaired, with a mention of their causes and diagnosis, and focus on the methods of treating them. These three linguistic branches were chosen,  because they are among the sciences that have been concerned with the study of language, the latter being the focus of linguistic studies, and which-to this day-are trying to explain the process of  its reception and production with the intervention of many sciences. Every science tries to give us an explanation according to its specialization, and it tries to benefit from the results of other sciences in interpreting and understanding language, especially in the field of diseases or language disorders.

Finally, it became clear to us that there are a number of procedures followed by specialists in order to evaluate and diagnose language disorders that take place through stages, and that the treatment process varies according to each case, and is carried out according to studied steps and regulated programs.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أحمد حساني. (1994). مباحث في اللسانيات. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.
أنسي محمد أحمد قاسم. (2005). اللغة والتواصل لدى الطفل. القاهرة: مركز الإسكندرية للكتاب.
حسين نوري الياسري. (2006). صعوبات التعلم الخاصة. بيروت: الدار العربية للعلوم.
حلمي خليل. (1986). اللغة والطفل-دراسة في ضوء علم اللغة النفسي-. بيروت: دار النهضة العربية.
ديدييه يورو. (1997). اضطرابات اللغة. بيروت: منشورات عويدات.
سهير محمد سلامة شاش. (2007). اضطرابات التواصل-التشخيص،الأسباب،العلاج-. القاهرة: مكتبة زهراء الشرق.
سهير محمود أمين عبد الله. (2005). اضطرابات النطق والكلام-التشخيص والعلاج-. القاهرة: عالم الكتب.
عبد السلام المسدي. (1986). اللسانيات من خلال النصوص. تونس: الدار التونسية.
عبد العزيز بن براهيم العصيلي. (2006). علم اللغة النفسي. المملكة السعودية: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية.
عبد القادر عبد الجليل. (2001). علم اللسانيات الحديثة. عمان: دار صفاء.
عمر عبد الرحيم نصر الله. (2002). الأطفال ذوو الاحتياجات الخاصة وتأثيرهم على الأسرة والمجتمع. عمان: دار وائل.
فيوليت إبراهيم. (2001). بحوث ودراسات في سيكولوجية الإعاقة. القاهرة: مكتبة زهراء الشرق.
مازن الوعر. (1988). قضايا أساسية في علم اللسانيات الحديث. دمشق: دار طلاس.
محمود السعران. (1988). علم اللغة-مقدمة للقارئ العربي-. بيروت: دار النهضة العربية.
مصطفى القمش. (2008). قضايا وتوجيهات حديثة في التربية الخاصة. عمان: دار المسيرة.
مصطفى فهمي. (دت). أمراض الكلام. مصر: دار مصر للطباعة.
نايف خرما. (1978). أضواء على الدراسات اللغوية المعاصرة. الكويت: عالم المعرفة.


jacob, O. (2005). Bénédicte de Boysson Bardies-Comment la parole vient aux enfants de la naissance jusq'à deux ans-. France: press.
Saussure, F. (2002). Cours de linguistique générale. Algérie: Talantikit.
Published
2022-09-30
How to Cite
AOUIKAB, F. (2022). Linguistics and language disorders in the hearing impaired -Diagnosis and treatment-. Social Sciences Journal, 16(2), 220-229. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i2.2462
Section
Articles