Psychological pressures of Algerian mothers and behavioral problems of their children in light of the Covid-19 pandemic.
Abstract
The current study aimed to reveal the nature of the relationship between age and psychological stress in mothers, And to know the differences on the change in both the function, the educational level, and the social situation we could know the differences in psychological stress in mothers. As well as knowing the differences between the genders in behavioral problems on children. The researcher relied on a basic sample of (97) mothers, with Each Mother her Son or Daughter. He Used the two Stress Scale (Levenstein, et al., 1993), Translated by the researcher, and the measure of behavioral problems (Hartani, 2014). He concluded that both the psychological stress of mothers and the behavioral problems of their children spread to a moderate degree, the lack of a fundamental statistically significant correlation between psychological stress and age in mothers. It also found statistically significant differences between low averages and high levels of psychological stress in mothers, in the degrees of behavioral problems in their children for the benefit of the heights of grades. Also because there are no statistically significant differences in the degree of psychological stress in mothers due to the change in all function, the educational level, and the social situation.
References
سيورا، جان بنجمان. (1997). الإجهاد: أسبابه وعلاجه. (ترجمة: أنطوان الهاشم). لبنان، بيروت: منشورات عويدات.
الطنباري، فاطمة أحمد محي الدين. (2011). فاعلية البرنامج في خدمة الجماعة في التخفيف من حدة المشكلات السلوكية للإناث من أطفال الشوارع. المؤتمر العلمي الدولي الرابع والعشرون للخدمة الاجتماعية - الخدمة الاجتماعية والعدالة الاجتماعية. كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة حلوان. القاهرة، مصر. 1(بدون رقم عدد)، 452-500.
الظاهر، قحطان أحمد. (2004). تعديل السلوك. الطبعة الثانية. الأردن، عمان: دار وائل للنشر والتوزيع.
عبد المعطي، ح. م. (2003). الاضطرابات النفسية في الطفولة والمراهقة: الأسباب، التشخيص، العلاج. القاهرة: دار القاهرة للطباعة والنشر.
القبالي، يحيى أحمد. (2017). المدخل إلى الاضطرابات السلوكية والانفعالية. الطبعة الثانية. الأردن، عمان: دار الخليج للصحافة والنشر.
النهار ح.، الشطناوي م.، الهياجنة أ.، طه م.، الشرمان ع. ب.، الخصاونة أ.، والخطايبة أ. ز. (2012). الرياضة والصحة في حياتنا. الأردن، عمان: دار اليازوري العلمية.
Ana M., Alvaro M., Carmen B., Belen R., and Inmaculada B. (2019). Parenting Stress in Mothers of Children With Autism Without Intellectual Disability. Mediation of Behavioral Problems and Coping Strategies. Frontiers in Psychology 10(464), 1-12. doi: 10.3389/fpsyg.2019.00464.
Awat, F., Badroddin N., Aseih S., Maryam C., and Rezvan H. (feb., 2014). Parenting Stress Among Mothers of Children With Different Physical, Mental, and Psychological Problems. Journal of Research in Medical Sciences. 19(2), 145-152.
Cameron L. Neece, Shulamite A. Green, and Bruce L. Baker. (January, 2012). Parenting Stress and Child Behavior Problems: A Transactional Relationship Across Time. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities. 117(1), 48-66. doi:10.1352/1944-7558-117.1.48.
Levenstein S., Prantera C., Varvo V., Scribano M. L., Berto E., Luzi C., and Andreoli A. (January, 1993). Development of the Perceived Stress Questionnaire: A new tool for Psychosomatic Research. Journal of Psychosomatic Research.37(1), 19-32. DOI: 10.1016/0022-3999(93)90120-5.
Selye H. (1976) Stress without Distress. In: Serban G. (eds) Psychopathology of Human Adaptation. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2238-2_9.
Copyright (c) 2022 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.