Curriculum question in philosophy between unity and pluralism

  • Cherif ZEROUKHI University of setif2 (Algeria)
Keywords: Curriculum, philosophy, compound, criticism, against curriculum

Abstract

The article aims to try to demystify the question of the curriculum in philosophy and trace its paths in history and how philosophers dealt with it, beginning with Greek philosophy through modern and contemporary philosophy, through some models that worked on this question between establishing the unity of the curriculum with Descartes, Bacon and Husserl and calling for a plurality of approaches. With Bashlar and Popper, and between the call to establish a composite curriculum in light of the curricula with Edgar Moran, and between thinking against the curriculum with Firappend

The results of the study showed that the level of future anxiety among a sample of Bouira University students is high, and that their level of mental health is average, and that the correlation positive and statistically significant between future anxiety and their mental health.

References

أفلاطون. (1968). الجمهورية. فؤاد زكريا، المترجمون، القاهرة: دار الكتاب العربي للطباعة والنشر.
آلان تورين. (1977). نقد الحداثة. ترجمة أنور مغيث، المترجمون، القاهرة، لمجلس الأعلى للثقافة.
إميل شارل، (1878). بول رويال. باريس.
برتراند راسل. (1983). حكمة الغرب. (فؤاد زكريا، المترجمون) ج2.
بيكون، ف. (2017). الارغانون الجديد، إرشادات صادقة في تفسير الطبيعة. مؤسسة هنداوي سي آي سي،.
الجابري،م. ع (2002). مدخل إلى فلسفة العلوم، العقلانية المعاصرة وتطور الفكر العلمي. بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية.
جـعـفـر، ع. ا. (1988). مـقـالات الـفـكـر الـفـلـسـفـي الـمـعـاصـر. الاسكندرية، دار المعارف الجامعية.
ديكارت رونيه، (2001). قواعد لتوجيه الفكر، القاعدة الرابعة. ترجمة سفيان سعد لله، تونس، دار سراس للنشر.
ديكارت، ر. (1982). تأملات ميتافيزيقية،في الفلسفة الأولى. (ط1، بيروت، منشورات عويدات.
رونيه ديكارت. (2007). مقال الطريقة. ترجمة جميل صليبا، إشراف علي الكنز، تقديم عمر مهيبل، المترجمون، الجزائر، موفم للنشر.
زيدان، م. (1974). مناهج البحث الفلسفي. لبنان، دار الأحد.
السبحاني،ج. (1996). نظرية المعرفة. مكتبة التوحيد.
طه عبد الرحمان. (1988). اللسانيات والمنطق والفلسفة. المغرب، مجلة دراسات أدبية وإنسانية.
عبد الرحمان بدوي. (1977). مناهج البحث العلمي. الكويت، وكالة المطبوعات.
فضل الله، م. ف. (1983). فلسفة ديكارت ومنهجه، نظرة تحليلية ونقدية. بيروت: دار الطليعة.
فيرباند، ب. (2009). العلم في مجتمع حر. (ت. و. صادق، المجلس الأعلى.
كارل ياسبرس. (2007). تاريخ الفلسفة بنظرة عالمية. بيروت، دار التنوير للطباعة والنشر.
كامل، ف. الموسوعة الفلسفية المختصرة . بيروت2002، دار القلم.
محمد مهران. (1977). فلسفة برتراند راسل،. مصر، دار المعارف.
موران، إ. (2012). المنهج، الأفكار: مقامها، حياتها، عاداتها وتنظيمها،ج4، ش. ناضر بيروت، مركز دراسات الوحدة العربية.
موران، إ. (2004). الفكر والمستقبل، مدخل إلى الفكر المركب،. ت. أ. الجوجي، المغرب، الدار البيضاء، دار توبقال للنشر.
المؤلفين، م. م. (1998). بناء المفاهيم، دراسة معرفية ونماذج تطبيقية. ط1، القاهرة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي.
يافوت، س. (1989). العقلانية المعاصرة بين النقد والحقيقة،. (ط2، لبنان، دار الطليعة للطباعة والنشر.
Bernard, C. (1865). introduction a l'étude de la médecine expérimentale. paris, Bailliere.
Blanché, R. (1972). L’épistémologie, que sais –je ؟ no. paris: Presses universitaires de France.
Dagobert., R. (1996). Dictionary of philosophy. paris, Ed..Item.Methodology.by.Creennwood.A.S.
Descartes. (1996). Discours de la méthode. "La Pléiade", éd, Gallimard.
GILSON., E. (1944). La philosophie au Moyen Age, des origines patristiques à la fin du XIVe siècle. paris, Deuxième édition, revue et augmentée.
Henri, A. (i1970). , la philosophie Allemand. paris, éd SECHERS.
Husserl. (1967). ideas General introduction to pure phenomenology. translated by W, R, Boyce Gibson, London, George Allen and Unwin, .
Jaspers. (1966). Initiation à la méthode philosophique. paris.
Jaspers, K. (1963). Les Grands philosophes . paris.
j-Glaude, P. (1987). ou va la philosophie, et d ou vient –elle ? les édiditions , de la Balconnière, Neuchâtel, Suiss.
Morin, E. (1999). Les sept savoirs nécessaires à l’éducation du futur. ,Paris, Organisation des Nations Unies pour l’éducation, la science et la culture (UNESCO).
Morin, E. (1986). La méthode, La Connaissance de la connaissance . paris, éditions du Seuil.
paul, F. (1979). Contre la méthode, Esquisse d’une théorie anarchiste de la connaissance. paris,Le Seuil.
Popper, K. (1965). Conjectures and Réfutations the Growth of scientific Knowledge Harper touchbooks Newyok and evanston .
Popper, K. (1974). la logique de la Découverte scientifique. traduit de Langlais par n Thyssen et Philippe Devaux avec une préface de Jaques Monod Payot. pares.
Published
2023-03-31
How to Cite
ZEROUKHI, C. (2023). Curriculum question in philosophy between unity and pluralism. Social Sciences Journal, 17(1), 50-62. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3174
Section
Articles