Towards alternative development policies: Tourism industry and its economic position in our contemporary world

  • Belkacem BENDIFALLAH National Higher School of Political Sciences in Algiers (Algeria)
Keywords: tourism, tourism industry, tourism development, tourism marketing

Abstract

Tourism Plays , as effective investing activities and renewed services, a great core role in developing the economies of several countries in our contemporary world; several countries that its economy relies immensely on fund resources which tourism sector provides to manage its general business and respond to daily necessities of citizens, just as ;Tunisia, Egypt ,Lebanon, Spain and Island nations situated in Caribbean sea and others; therefore, they are working constantly relentlessly on improving tourism policies by advancing its infrastructures and praising its local traditional as well non-traditional industries; moreover, ameliorate the services quality which are presented to tourists .In addition, taking up the most updated “tourism industry” strategies to escort the progresses which are renewed in rival international level of market. The considerable position of “tourism industry” with its varied contents after the First and Second World War on modern industries scale, due to security, political and economic development occurred on international stage, so that “Tourism Sector” has transferred, in numerous countries, from its ordinary traditional position into vital strategic class of sectors which come to play a great role in developing and promoting the nation in more than one rank.

Metrics

Metrics Loading ...

References

إبراهيم عليوات. (2013). السياحة في الدول العربية: واقع وتحديات. أشغال المؤتمر العلمي الدولي: السياحة رهان التنمية: دراسة حالة بعض التجارب.
ابن فارس بن زكريا احمد. (1979). معجم مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام هارون. ج3. مصر. دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
ابن منظور ابن مكرم محمد . (2003). لسان العرب. بيروت. دار صارت للنشر والتوزيع.
بداش بوبكر. (2014). صناعة السياحة في الجزائر بين المؤهلات والسياسات: رؤية استكشافية واحصائية. مجلة بحوث اقتصادية عربية. ع 66. ص ص 7-23.
بن محمد هشام ناقور بن حسين. (د س ن). أحكام السياحة وأثرها. السعودية، دار ابن حزم.
تقررت محمد. (2009). اهمية تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تطوير الخدمة السياحية. مداخلة مقدمة في الملتقى الدولي المنظم من جامعة قالمة -الجزائر- خلال يومي: 25/26 أكتوبر الموسوم بعنوان: "السياحة والتسويق السياحي في الجزائر: الامكانات والتحديات المتنافسة.
تقرورت محمد ولوفينع نبيل. (2010). دراسة مقارنة لواقع قطاع السياحة في دول شمال أفريقيا: حالة الجزائر، تونس، والمغرب؛ مداخلة مقدمة في فعاليات الملتقى الوطني المنعقد بالمركز الجامعي بالبويرة المعنون: "السياحة في الجزائر: الواقع والآفاق".11/12 ماي.
توفيق ماهر عبد العزيز. (1997). صناعة السياحة. الأردن. دار زهران للنشر والتوزيع.
توفيق ماهر عبد العزيز. (2008). صناعة السياحة. الأردن. دار الازهر للطباعة والنشر.
الجلاد أحمد. (2002). أطوار الاتجاهات الحديثة في السياحة.ط1. مصر. عالم الكتب للنشر.
جليلة حسين حسنين. (2003) اقتصاديات السياحة. مصر. منشورات جامعة الإسكندرية.
الجوهري إسماعيل بن حماد. (1984). الصحاح تاج اللغة وصحيح العربية؛ تحقيق: أحمد عبد الغفو. ط3. بيروت. دار اعلم للملايين.
الحربي عباس بن رجاء والسهيلي سعود السيف. (2015). الإعلام السياحي: مفاهيمه وتطبيقاته. ط1. الأردن. دار أسامة للنشر والتوزيع.
حنفي لمياء. (2010). أعمال شركات السياحة ووكالة الأسفار. مصر. دار الوفاء لدنيا.
خربوطلي صلاح الدين. (2002). السياحة صناعة العصر. دمشق. دار ابن حزم.
الراغب الأصفهاني. (د.س.ن). المفردات في غريب القرآن، تحقيق: محمد السيد كيلاني. د م ن. دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع.
الزوكة خميس. (1995). صناعة السياحة من منظور جغرافي. القاهرة. دار المعرفة الجامعية.
سعيدي يحيى والعمراوي سليم. (2013). مساهمة قطاع السياحة في تحقيق التنمية الإقتصادية: حالة الجزائر. مجلة كلية بغداد للعلوم الإقتصادية الجامعية. ع36. ص 96.
صبري عبد السميع . (1993). نظرية السياحة. ط1. القاهرة. مطابع الطويجي التجارية.
صلاح الدين عبد الوهاب. (1992). نظرية السياحة الدولية. مصر. دار الهناء للطباعة والنشر.
صلاح الدين عبد الوهاب. (1992). نظرية السياحة الدولية. مصر. دار هناء للطباعة والنشر.
الطائي حميد عبد النبي. (2006). التسويق السياحي. ط1. الأردن. دار وائل للنشر والتوزيع.
عثمان محمود ونبيتا نبيل. (2003). التخطيط السياحي. ط2. مصر. دار صفاء للنشر .
العكيلي خلود وليد. (2011). دراسة ميدانية لعينة فنادق في محافظة اربيل وبغداد والنجف. مجلة الادارة الاقتصادية. ع 87. ص ص 111-138.
عياشي عبد الله. (2016). استراتيجيات تنمية السياحة البيئية في الجزائر. أطروحة دكتوراه في العلوم الاقتصادية غير منشورة. جامعة قاصدي مرباح ورقلة. كلية العلوم الإقتصادية.
عيساني عامر. (2009). الأهمية الاقتصادية لتنمية السياحة المستدامة: حالة الجزائر. أطروحة دكتوراه في علوم التسيير. جامعة باتنة.
كي ابراهيم وفاء. (2006). دور السياحة في التمية الاجتماعية: دراسة تقويمية للقرى السياحية. الإسكندرية. المكتب الجامعي الحديث.
معراج هواري وجرادت محمد سليمان. (2004). السياحة واثرها في التنمية الاقتصادية العالمي. مجلة الباحث. ع 01. ص 23.
مقابلة خالد وفيصل الحاج ذيب. (2000). صناعة السياحة في الأردن. الأردن. دار وائل.
ملوخية أحمد فوزي. (2007). مدخل إلى علم السياحة. مصر. دار الفكر الجامعي.
مولاي لخضر عبد الرزاق وبورحلي خالد. (2016). متطلبات تنمية القطاع السياحي في الجزائر. المجلة الجزائرية للتنمية الاقتصادية. ع 0. ص ص 15-22.
Ahmed Mohamed. (2017). Tourism and travel in ancient egypt: travel like an Egyptian. USA. Published by San Rafael.
Anis khenchouch. (2004). E tourisme an rimovative approach for the small and medium sized. Tourism entreprises in tunisia. Oecd.
Baranowski. S. (2018) common ground: linking transport and tourism history. Journal of transport history.
Belozerskaya. (2010). The first tourist.
Bilal mahmoud and ilyas saddam. (2020). "Does terrorism scare tourism awat from aouth aisa and africa". The journal of african and asian studies.
E caters. (1995). Environment contradictions in sustinable tourism. V 161. N1.
Gerard guibilato. (1983). Economie touristique. Paris. Ed delta et spes.
Hallier lanquar. (2000). Le marketing touristique. Paris.
Hawkins. D and monn. S. (2007). The world banks in the tourism development. Annals of tourism research.
Jean pierre larato. (2003). Geographie du tourisme : de lespace consomme a lespace maitrise. France. Pearson edition.
Jeremy boer. (2016). Le tourisme : un moteur de leconomie mondiale, cahers français. France. N 393.
Jost krippendorf. (1971). Marketing et tourisme. Berne herbert long.
Miller g ralhouse ans all. (2010) public understinding of sustinable tourism. Annals of tourism research. N: 37.
Peter mason. (2007) toueism impacts: planning and management.
R. W. Bulter. (1993). Tourism an evolutionary perspectivr in j.g nelson r.w bulter and g wall editurs. Tourism and sustainble development, monitoring. Planing. Kanada. Univercity of waterloo.
Robert lanquar et robert hollier. (1966). Le marketing touristique que sais-je. Paris. Puf edition.
S w burr. (1995). What reseauch says about sustinable tourism development. Parks and recreation.
Smeral e. (2010). Impact of the world recession and economic crises on toueism: forecasts and potential risks. Journal of travel research. N 49.
Stephen witt et luiz moutinho. (1995). Tourisme marketing and management hand book. London. Prentice hall.
Suchi dudey. (2014). Managing tourism as a source of revenue and foriegn direct investment inflow in a developing country: the jourdanian experience. International journal of acadimic reasearch in economics and management sciences. Vol:03. n03.
Unwto. (2021). Unwto investment guidelines strategies to safeguard tourism investments dusinfg covid 19.
World tourism organization. (2020). The annuel repport, and annex.
World travel and tourism council. (2020) travel and tourism economic impact 2015 and 2016 world. Www.wttc.org. Consulte le, 10.03. 2020.
Published
2023-09-30
How to Cite
BENDIFALLAH, B. (2023). Towards alternative development policies: Tourism industry and its economic position in our contemporary world. Social Sciences Journal, 17(2), 256-275. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3546
Section
Articles