Childbirth Anxiety among Pregnant Mothers in Light of the Covid-19: Nablus Governorate as a Model
Abstract
The aim of this study was to know the level of anxiety during the process of birth, and to study some demographic and social variables that affect the birth process, whether this effect is negative or positive, And study some aspects, especially pregnancy and childbirth, and know the role of some variables that affect the process of birth in a positive or negative. The study was conducted on a sample of 97patients in Nablus governorate. The researcher used the questionnaire tool to reach the results of the study, and collected theoretical information from books, magazines and websites. The researcher used the descriptive curriculum to analyze the results of the study. The results indicated that the degree of anxiety of birth of mothers in Nablus governorate was average on the overall degree on the total score, physical area and psychological field. It also indicated that there were no statistically significant differences in the degree of birth anxiety on the variables of mother's age, educational qualification, and differences in the number of births.
The researcher concluded that it is necessary to provide awareness programs and guidance for pregnant women concerned with the problems of pregnancy and childbirth, and more studies on pregnant mothers, but in various aspects, such as postnatal adjustment and others, and work to raise awareness of health in pregnant women and clarify many of the problems and risks in the process of pregnancy and childbirth and its impact on the mother and the fetus.
References
أیلول، أمال .(2001) .الضغط النفسي لدى النساء الحوامل المقبلات على الولادة للمرة الأولى. رسالة مكملة لنیل شهادة الماستر في علم النفس، الجزائر: جامعة البویرة.
ثامر، سامر.(2016). قلق الولادة وعلاقته بجوده الحياة لدى المرأة الحامل المقبلة على الولادة. مذكرة لنيل شهادة الماستر في علم النفس، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد بوضياف-المسلية.
حسونة، أمل محمد .(2004). علم نفس النموـ القاهرة:الدار العالمية للنشر والتوزيع.
الخليل، وافي .(2015). فاعلية برنامج علاجي عقلاني انفعالي- سلوكي في خفض حدّة اضطرابات القلق وتحسين قوة الأنا. دراسة دكتوراه غير منشورة، جامعة دمشق.
داهم، فورزية .(2014). جودة الحياة وعلاقتها بالأفكار اللاعقلانية المرتبطة بقلق الامتحان لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. رسالة مكملة لنيل شهادة الماستر إرشاد وتوجيه، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجزائر: جامعة الوادي.
دولاهاي، ماري. (2001). دليل المرأة الحامل: كل ما يجب عليك معرفته عن الحمل. لبنان: شركة دار الفراشة للطباعة والنشر والتوزيع.
سلامة، فداء. (2016). مفهوم الذات وعلاقته بالقلق والاكتئاب لدى متعاطي الترامادول في محافظات قطاع غزة. دراسة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية ، غزة.
سوالمة، عائش .(2012). فعالیة العلاج الواقعي الجسمي في تخفيف الضغوط النفسیة وقلق الحالة لدى الحامل. مجلة العلوم التربویة، الأردن: مجلد 8، عدد.4
شيخي، مريم .(2013). طبيعة العمل وعلاقتها بجودة الحياة. رسالة مكملة لنيل شهادة الماجستير، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجزائر: جامعة تلمسان.
عبد الستار، محمد و الطاهر، شهد. (2016). بناء مقياس قلق الوالدة لدى الحوامل. مجلة الفتح للبحوث التربوية والنفسي، جامعة ديالي، 27، ص.ص 1-22.
عديلي، مها، وبلغيث، خديجة. (2011). الاستجابة الاكتئابية لدى المرأة بعد الولادة " دراسة ميدانية بالمصلحة الاستشفائية محمد بو ضياف بورقلة وحاسي مسعود". مذكرة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
العناني، حنان. (2000). الطفل والأسرة والمجتمع. الأردن: دار الصفاء للنشر والتوزيع.
عودة، أحمد. (2010). القياس والتقويم في العملية التدريسية. الأردن: دار الأمل للنشر والتوزيع.
مشري، سلاف. (2014). جودة الحياة من منظور علم النفس المراهقين. مجلة جامعة دمشق، العدد 3-4.
الهمص، صالح. .(2010)قلق الولادة لدى الأمهات في المحافظات الجنوبية في قطاع غزة وعلاقته بجودة الحیاة .دراسة مكملة لنيل شهادة الماجستير في علم النفس، كلية التربية، الجامعة الاسلامية، غزة.
Bussières, E.-L., Tarabulsy, G. M., Pearson, J., Tessier, R., Forest, J.-C., & Giguère, Y. (2015). Maternal prenatal stress and infant birth weight and gestational age: A meta-analysis of prospective studies. Developmental Review, 36, pp: 179 –199. http://dx.doi.org/10.1016/j.dr.2015.04.001
D’Souza,M.S. & Nairy ,K.S. (2015). Prevalence of pregnancy anxiety and associated factors. International Journal of Africa Nursing Sciences, 3, pp.1–7.
Erkaya,R. Karabulutlub, Ö. & Calık,K. (2017). Defining Childbirth Fear and Anxiety Levels In Pregnant Women. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 237,pp.1045 – 1052.
Koelewijn, J. M., Sluijs, A. M., & Vrijkotte, T. G. (2017). Possible relationship between general and pregnancy-related anxiety during the first half of pregnancy and the birth process: a prospective cohort study. BMJ open, 7(5), e013413.
Kosic, A., Lindholm, P., Järvholm, K., Hedman-Lagerlöf, E., & Axelsson, E. (2020). Three decades of increase in health anxiety: Systematic review and meta-analysis of birth cohort changes in university student samples from 1985 to 2017. Journal of Anxiety Disorders, 71, 102208.
Moyer, C. A., Compton S. D., Kaselitz, E. & Muzik, Maria. (2020). Archives of Women's. Mental Health, 23. pp:757–765.
Tomfohr-Madsen, L., Cameron, E. E., Dunkel Schetter, C., Campbell, T., O'Beirne, M., Letourneau, N., & Giesbrecht, G. F. (2019). Pregnancy anxiety and preterm birth: The moderating role of sleep. Health psychology, 38(11), 1025.
Trumello, C., Candelori, C., Cofini, M., Cimino, S., Cerniglia, L., Paciello, M., & Babore, A. (2018). Mothers' depression, anxiety, and mental representations after preterm birth: A study during the infant's hospit alization in a neonatal intensive care unit. Frontiers in in Public Health, 6(1).