Evaluating spatial ability among a sample of children with mild mental retardation - A field study in the governorates of Laghouat and Djelfa
Abstract
This study aimed to detect the level of spatial ability for people with mild mental retardation, and knowing the effect of some variables such as gender and length of stay in pedagogical medical centers, In order to achieve the objectives of this study, We used the cohs cubes test On a sample of 30 children with mild mental retardation In these centers in Laghouat and Djelfa.
- There is a decrease in the level of spatial ability in people with mild mental retardation.
-There are statistically significant differences in the level of spatial ability among people with simple mental retardation due to the gender variable in favor of males.
-There are statistically significant differences in the level of spatial ability among people with simple mental retardation due to the variable period of stay in pedagogical medical centers in favor of those with longer duration.
References
خصاونة محمد أحمد سليم. (2013). القدرة المكانية لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلّم بمنطقة حائل وعلاقتها ببعض المتغيرات. المجلة الاردنية في العلوم التربوية، المجلد9، العدد 3 ، ص ص263-273 .
خليل ميخائيل معوض. (1997). القد ا رت العقلية (ط 2). مصر: دار الفكر الجامعي.
خليل ميخائيل معوض. (1998). اختبا ا رت القدرة على التصور البصري المكاني. مصر: دار الفكر.
سهير محمد توفيق. (2005). مدى فاعلية برنامج بورتاج في التنمية اللغوية والمعرفية للأطفال ذوي الإعاقة. مصر: جامعة عين شمس.
عصام نور. (2006). سيكولوجية الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية. الاسكندرية: مؤسسة شباب الجامعة.
علاء عبد الباقي إبراهيم. (2000). الإعاقة العقلية، التعرف عليها، علاجها باستخدام برامج التدريب للأطفال. القاهرة: عالم الكتب.
محمد داودي، و محمد بوفاتح. (2007). منهجية كتابة البحوث العلمية والرسائل الجامعية (ط 1). الأغواط: دار ومكتبة الاوراسية.
محمد صبحي عبد السلام. (2009). مهارات التعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة (ط 1). الجزائر: دار المواهب.
محمد علي كامل. (1999). التدريبات العملية للقائمين على رعاية ذوي الاعاقات العقلية (ط 1). القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.
مصطفى حجازي. (2000). الصحة النفسية منظور دينامي متكامل للنمو في البيت والمدرسة. بيروت: المركز الثقافي العربي.
Wechsler, D. (1991). Échelle d’Intelligence de Wechsler pour enfants (éd. 3). Paris : ecpa.
Arabic-Romanized references:
Abu 'Abdah, Fatimah 'Isa. (2011m). Darajat tatbiq ma'ayir idarat al-judah al-shamilah fi madaris muhafazat Nablus min wajhat nazar al-mudirin fiha [Risalah majistir, Jamia'at al-Najah al-Wataniyah]. Mustawda' bahithi al-Najah.
Copyright (c) 2024 Journal of Social Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.