validity and reliability that forge the motive for achievement )observation as a key research tool( to children 5-6 years
Abstract
The study aims at identifying the parameters of validity and reliability that forge the motive for achievement to children (5-6 years) brelying on the use of observation as a key research tool. The process preparing the scale consists of the following steps: designing and presenting the scale to the reviewers, then, applying it to a sample of first-year primary children, which includes 27 boys and girls. The results show good consistency coefficients by using Cronbach’sAlpha. There is also a correlation between the item and the total score of the dimension as the latter correlated with the total score of the scal More importantly, the parameters of the validity of the peripheral comparison are significant for the scale.
References
بشير معمرية (2012)؛ سيكولوجية الدافع للإنجاز تقنين أربعة استبيانات لقياس؛ دار الخلدونية للنشر والتوزيع؛ القبة؛ الجزائر.
بلقاسم بلقيدوم (2012/2013)؛ الفعالية التربوية لأستاذ التعليم المتوسط؛ العمليات والتفاعل كمعيار؛ بناء بطاقة ملاحظة وتقييم وشبكة الاحتياجات التدريبية أثناء الخدمة (دكتوراه؛ علم التربية؛ جامعة سطيف 2).
حسين عبد الرحمان التهامي (2007)؛ السلوك الإنساني؛ الدار العالمية للنشر والتوزيع؛ القاهرة.
رشاد علي عبد العزيز موسى (1994)؛ علم النفس الدافعي؛ دار النهضة العربية؛ القاهرة.
سهير كامل أحمد (2012) التدخل المبكر وطفل ما قبل المدرسة؛ مطابع العصر؛ الرياض.
عبد الخالق أحمد محمد والنيال مايسة أحمد (1992): الدافعية للإنجاز وعلاقتها ببعض متغيرات شخصية لدى عينة من تلاميذ المدارس الابتدائية بدولة قطر (دراسة عاملية مقارنة)؛ مجلة مركز البحوث التربوية؛ جويلية؛ جامعة قطر؛ العدد 01؛ السنة (01).
عبد الرحمان صالح الأزرق (2000)؛ علم النفس التربوي للمعلمين؛ مكتبة طرابلس العلمية ليبيا.
عبد اللطيف محمد خليفة (2000)؛ الدافعية للإنجاز؛ دار الغريب للنشر والتوزيع؛ القاهرة.
عفيفي محمد عبد الهادي (1974)؛ في أصول التربية: مكتبة الأنجلو المصرية؛ القاهرة.
عمرو علي عمر خليفة (2012): برنامج إرشادي لتنمية الدافعية للإنجاز لدى أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بالجماهرية الليبية؛ دكتوراه غير منشورة؛ القاهرة.
غرايبية فوزي؛ دهمش؛ نعيم الحسن؛ يحي عبد الله؛ خالد أمين؛ وأبو حيارة هاني (2008)؛ أساليب البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والإنسانية (ط4)؛ دار وائل للنشر والتوزيع؛ الأردن؛ عمان.
فاروق الروسان، محمد وليد البطش؛ يوسف قطامي (1990)؛ تطوير صورة أردنية معدلة عن مقياس برايد للكشف عن الموهوبين في مرحلة ما قبل المدرسة؛ دراسات؛ المجلد السابع عشرا؛ العدد الرابع؛ الأردن.
فايز جمعة النجار؛ نبيل جمعة النجار: ماجد راضي الزعبي (2013): أساليب البحث العلمي؛ منظور تطبيقي؛ دار الحامد للنشر والتوزيع؛ عمان؛ الأردن.
منال عبد الفتاح الهنيدي (2006)؛ الأنشطة الفنية لطفل الروضة؛ ط1؛ عالم الكتب؛ القاهرة.
الهاشمي لقوقي؛ منصور بن زاهي (2016)؛ بنيات الصدق والثبات لمقياس المهارات الاجتماعية المصور لطفل التربية التحضيرية، مجلة العلوم النفسية والتربوية؛ 2 (2)، (6-23).
هيثم يوسف راشد أبو زيد (2005)؛ أثر برنامج تدريبي في تنمية الدافعية للإنجاز الدراسي؛ ومفهوم الذات الأكاديمي لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم؛ رسالة دكتوراه؛ كلية الدراسات العليا؛ عمان.
Aldman: R Mannel: (1968): la psyclogie du sports edvigat paris.
Kennelch. s; shultz; Darudj; whiteney; micheal j; zickor (2014); 2 edition Routledge; new york.
long man active- studay dictionary (2004); arab repblicof Egypt ministry of education book sector.
Solkind: Neild. (2006) exploring research (6 th ed). Upper saddle riser new jersey. Ng: pearson education: Inc.
Arabic-Romanized references:
Abd al-Khāliq Aḥmad Muḥammad wa-al-nīyāl Māysah Aḥmad (1992): al-dāfi‘iyyah li-l-ʾinjāz wa-‘alāqatu bi-ba‘ḍ mutghayyirāt shakhsiyyah ‘indā ‘ainah min tilāmīdh al-madāris al-ibtidāʾiyyah bi-dawlat Qaṭar (dirāsah ‘āmiliyyah muqāranah); Majallat Markaz al-buḥūth al-tarbawiyyah; Jūlyah; Jāmi‘at Qaṭar; al-‘adad 01; al-sanah (01).
Abd al-Laṭīf Muḥammad Khalīfah (2000); al-dāfi‘iyyah li-l-ʾinjāz; Dār al-gharīb li-l-nashr wa-al-tawzī‘; al-Qāhirah.
Abd al-Raḥmān Ṣāliḥ al-ʾazraq (2000); ‘ilm al-nafs al-tarbawiyy li-l-mu‘allimīn; Maktabah Ṭarābulus al-‘ilmiyyah Lībiyā.
Abu `Ala’, Rajaa Mahmud (2014). Manāhij al-bahth fī al-‘ulūm al-nafsiyyah wa-al-tarbawiyyah; (ṭ9); Dār al-nashr; al-jāmi‘āt; Miṣr.
Affīfī Muḥammad ‘Abd al-Hādī (1974); fī uṣūl al-tarbiyyah: Maktabah al-ʾanjlū al-miṣriyyah; al-Qāhirah.
al-Hāshimī Laqqūqī; Manṣūr bin Zāhi (2016); binyāt al-ṣidq wa-al-thabāt li-miqās al-mahārat al-ijtimā‘iyyah al-muṣawwar li-ṭifl al-tarbiyyah al-taḥḍīriyyah, Majallat al-‘ulūm al-nafsiyyah wa-al-tarbawiyyah; 2 (2), (6-23).
Amr ‘Alī ‘Amr Khalīfah (2012): barnāmaj irshādī li-tanmiyat al-dāfi‘iyyah li-l-ʾinjāz ‘indā aṭfāl al-rawḍah dhāwī ṣu‘ūbāt al-ta‘allum bil-jamāhīriyyah al-lībiyyah; Duktūrāh ghair munshūrah; al-Qāhirah.
Balqāsim Balqīdūm (2012/2013); al-fa‘āliyyah al-tarbawiyyah li-ʾustādh al-ta‘līm al-mutwassit; al-‘amalīyyāt wa-al-tafa‘ul ka-ma‘yār; bināʾ baṭāqat mulāḥaẓah wa-taqyīm wa-shabakah al-iḥtiyājāt al-tadrībiyyah athnā al-khidmah (Duktūrāh; ‘ilm al-tarbiyyah; Jāmi‘at Sṭīf 2).
Bashīr Ma‘mariyyah (2012); Sikūlūjiyyat al-dāfi‘ li-l-ʾinjāz taqnīn arba‘ah ʾistibānāt li-qiyās; Dār al-khaldūniyyah li-l-nashr wa-al-tawzī‘; al-qubbah; al-Jazāʾir.
Fāʾiz Jum‘ah al-najjār; Nabīl Jum‘ah al-najjār: Mājid Rāḍī al-za‘bī (2013): Asālīb al-bahth al-‘ilmiyy; manẓūr taṭbīqī; Dār al-ḥāmid li-l-nashr wa-al-tawzī‘; ‘Ammān; al-ʾUrdun.
Fārūq al-Rūsān, Muḥammad Walīd al-baṭsh; Yūsuf Qaṭāmī (1990); taṭwīr ṣūrah ʾUrdunniyyah mu‘addalah ‘an miqās Brayd li-l-kashf ‘an al-mawḥūbīn fī marḥalah mā qabl al-madrasah; Dirāsāt; al-majdal al-sābi‘ ‘ashar; al-‘adad al-rābi‘; al-ʾUrdun.
Ghraybiyyah Fūzī; Dahmash; Na‘īm al-ḥasan; Yahyā ‘Abd Allāh; Khālid Amīn; wa-ʾabū Ḥīārah Hānī (2008); Asālīb al-bahth al-‘ilmiyy fī al-‘ulūm al-ijtimā‘iyyah wa-al-ʾinsāniyyah (ṭ4); Dār Wāʾil li-l-nashr wa-al-tawzī‘; al-ʾUrdun; ‘Ammān.
Haytham Yūsuf Rāshid Abū Zayd (2005); ʾaṯar barnāmaj tadrībī fī tanmiyat al-dāfi‘iyyah li-l-ʾinjāz al-dirāsī; wa-mafhum al-dhāt al-ʾakādīmiyy ‘indā al-aṭfāl dhāwī ṣu‘ūbāt al-ta‘allum; Risālat Duktūrāh; Kullīyat al-dirāsāt al-‘ulyā; ‘Ammān.
Husayn ‘Abd al-Raḥmān al-Tahāmī (2007); al-sukūk al-ʾinsāniyy; al-dār al-‘ālamiyyah li-l-nashr wa-al-tawzī‘; al-Qāhirah.
Manāl ‘Abd al-Fatḥ al-hanīdī (2006); al-anśitah al-fanniyyah li-ṭifl al-rawḍah; ṭ1; ‘Ālam al-kutub; al-Qāhirah.
Rashād ‘Alī ‘Abd al-‘Azīz Mūsā (1994); ‘ilm al-nafs al-dāfi‘ī; Dār al-nahḍah al-‘Arabiyyah; al-Qāhirah.
Sahīr Kāmil Aḥmad (2012) al-tadakhkhul al-mubakkir wa-ṭifl mā qabl al-madrasah; Maṭābi‘ al-‘aṣr; ar-Riyāḍ.
Copyright (c) 2024 Social Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.