Portrayal of Algerian Women in YouTube Vlogs: An analytical study on a sample of Algerian female Youtubers channels

  • Zahra HARZALLAH University of Laghouat (Algeria)
  • Benchaa BIRAN University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Mental image, Algerian women, Youtube, Vlogging

Abstract

This study dealt the portrayal of Algerian women on Youtube, given that it is their favorite outlet and the major brand controlling the video market. Algerian women have become among the most prominent visual content creators, taking advantage of Youtubes capacity to influence and trends, which are inevitably reflected in the audience through foming, cancelling or strengthening mental images or stereotypes.

This study aims to identify the role of Algerian women in exposing, building their positive mental image and eliminating their stereotypical image on Youtube. This is achieved through analyzing the content of 15 Youtubers: Oum Walid, Amira Raya, Nahla TV, in terms of form and content. The following results can be concluded from the study: in their videos, the Algerian women focuses on preseting herself, and her control over the main performance in her various contents, which demonstrates her liberation and ability to communcate and interact, in addition to societal norms.The results of the analysis also show that the Algerian women focuses on and is interested in topics related to womens concerns, such as: cooking, beouty, and shopping…Additionally, she centers most of her content on using easy and simple language that can be understood by the audience, while divesifying her use of the period of her visual presentations. The results also show that she provides meaningful entertaining and educational content, which demonstrates her ability to attractthe viewers, stimulate their interst, and which is manifested in the interacion percentage and numbers of views.

References

ابن منظور.(1998). لسان العرب. ط3. مجلد4. بيروت. دار صادر للنشر.
انتوم أليس .(2017). الصحافة الرقمية. تر. سامي عامر . ط1. بيروت. دار الثقافة للنشر .
باقر موسى .(2014). الصورة الذهنية في العلاقات العامة. ط1. الأردن . دار أسامة للنشر.
بدوي احمد،(1999). معجم مصطلحات الإعلام. (د.ط) . القاهرة، دار الكتاب المصري.
التميمي جنان .(2009). مفهوم المرأة بين نص التنزيل وتأويل المفسرين. ط1. لبنان. دار الفارابي للنشر.
جابر سامية.(2006). منهجيات البحث الاجتماعي والإعلامي.(د.ط). الازاريطة. دار المعرفة الجامعية للنشر.
حجاب محمد منير.(2000). الأسس العلمية لكتابة الرسائل الجامعية. ط1. القاهرة. دار الفجر للنشر.
حداد ناريمان.(2018). الحركة النسوية العربية عبر شبكات التواصل الاجتماعي دراسة في المحتوى والأثر على عينة من صفحات المرأة على الفايسبوك ومستخدماتها. أطروحة دكتوراه غير منشورة. بسكرة. جامعة محمد خيضر. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية.
خلالفة زينب. وبوعنان أسماء.(2021). الرمزية في التدوين المرئي النسوي الجزائري الساخر قراءة سيميولوجية لمدونة نهلةtv السطايفية. الملتقى الوطني التدوين الالكتروني النسوي في الجزائر تجارب واقعية ورؤى مستقبلية يومي 27و28جوان. جامعة أم البواقي. أم البواقي .
الخولي يمنى ظريف .(2017). النسوية وفلسفة العلم.(د.ط). المملكة المتحدة. مؤسسة هنداوي سي أي سي.
رمزي ناهد.(2016). المرأة والإعلام في عالم متغير. ط1. القاهرة. الدار المصرية اللبنانية للنشر.
شريطي فوزي مراد.(2015). التدوين الالكتروني والأعلام الجديد. ط1. الأردن. دار أسامة للنشر.
شريف نادية. (2022). نساء تحطمن رقما قياسيا على منصة اليوتيوب في الجزائر. https://www.google.com/amp/s/www.echoroukonline.com/. تاريخ ووقت الزيارة: 18/07/2024-00:09
صادق عباس مصطفى.(2008). الإعلام الجديد المفاهيم والوسائل والتطبيقات. (د.ط). الأردن. دار الشروق للنشر.
صلاح مروى عصام.(2015). الإعلام الالكتروني الأسس وأفاق المستقبل. ط1. الأردن. دار الإعصار العلمي للنشر.
طعيمة رشدي احمد.(2004). تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية مفهومه،أسسه،استخداماته.ط1. القاهرة. دار الفكر العربي للنشر.
عبد الحميد محمد.(2009). المدونات الإعلام البديل. ط1. القاهرة. عالم الكتب للنشر.
عبد الرحمان عواطف. (2015).المواطنة الإعلامية في العالم العربي. ط1. القاهرة. مكتبة جزيرة الورد للنشر.
عبد دخيل علاء حسين.(2016). شبكات التواصل الاجتماعي ودورها في رسم صورة المرأة من وجهة نظر طلبة الجامعة الأردنية. رسالة ماجستير غير منشورة. الأردن. جامعة الشرق الأوسط . كلية الإعلام.
عجوة علي،(2000). العلاقات العامة والصور الذهنية. ط2. القاهرة. عالم الكتاب للنشر.
عزي عبد الرحمان.(2003). دراسات في نظرية الاتصال نحو فكر إعلامي متميز. (د.ط). بيروت. مركز دراسات الوحدة العربية.
الفار محمد جمال.( 2006)، المعجم الإعلامي. ط1. بيروت. دار أسامة للنشر.
قناة اليوتيبوز أميرة ريا: amirariaalifestyle3796@http://www.youtube.com/
قناة اليوتيبوز نهلة تي في: NahlaTvv@http://www.youtube.com/
قناة أم وليد: Oum Walid@http://www.youtube.com/
كيال باسمة.(1991). تطور المرأة عبر التاريخ. ط2. بيروت. مؤسسة عز الدين للنشر.
لونيس باديس.(2018). ايرفينغ جوفمان والظاهرة الاتصالية-قراءة ابيستمولوجية في أهم أفكاره التنظيرية. مجلة دراسات وأبحاث المجلة العربية في العلوم الإنسانية والاجتماعية. مجلد 10. عدد 4. ص ص 722-734
ليفنسون بول .(2015). أحدث وسائل الإعلام الجديد. تر. هبة ربيع. ط1. مصر. دار الفجر للنشر.
ليفي بيير.(2018). عالمنا الافتراضي ماهو؟ وما علاقته بالواقع؟. تر. الكحال. ط1. بيروت. هيئة البحرين للثقافة و الآثار.
منصور حبيب زينب.(2011). الإعلام وقضايا المرأة. ط1. عمان. دار أسامة للنشر.
مهري شفيقة.(2020). صورة المرأة العربية عبر الإعلام الجديد-دراسة استطلاعية تحليلية لعينة من الفيديوهات بموقع اليوتيوب. مجلة حوليات الجزائر1. عدد01. مجلد35. ص ص 747-765 .
نايلي نفيسة. ومساعدي سلمى.(2017). صورة المرأة العربية من الإعلام التقليدي إلى الإعلام الجديد. الثابت والمتغير. مجلة العلوم الإنسانية. عدد08. جزء02. ص ص53-66.
نجم طه عبد العاطي. (2015). مناهج البحث الإعلامي. ط1. الإسكندرية. دار الكلمة للنشر.
Goffman, Erving. (1965). the presentation of self in everyday life. edinburgh. university of edinburgh. social sciences research centre.
Lister. Martin . Dovey Jon.(2009). New media :acritical introduction. 2edition. usa/uk europe. routledge
Scott. Cecilia. (2015). youtube: how Steve chen changed the way we watch videos . masoncrest. Pennsylvania. an imprint of national highlights.
Arabic-Romanized references:
Abd al-Hamid Muhammad. (2009). Al-Mudawwanat: Al-I‘lam al-Badil (1st ed.). Cairo: ‘Alam al-Kutub lil-Nashr.
Abd al-Rahman ‘Awatif. (2015). Al-Muwatana al-I‘lamiyya fi al-‘Alam al-‘Arabi (1st ed.). Cairo: Maktabat Jazirat al-Ward lil-Nashr.
Abd Dakhil ‘Ala’ Hussein. (2016). Shabakat al-Tawasul al-Ijtima‘i wa Dawruha fi Rasm Sūrat al-Mar’a min Wajhat Nazar Talabat al-Jami‘a al-Urduniyya (Unpublished master’s thesis). Jordan: Middle East University, Faculty of Media.
Ajwa Ali. (2000). Al-‘Alaqat al-‘Ammah wa al-Suwar al-Dhahniyya (2nd ed.). Cairo: ‘Alam al-Kitab lil-Nashr.
Al-Far Muhammad Jamal. (2006). Al-Mu‘jam al-I‘lami (1st ed.). Beirut: Dar Usama lil-Nashr.
Al-Khouli Yamna Zarif. (2017). Al-Niswiyya wa Falsafat al-‘Ilm (n.ed.). United Kingdom: Hindawi Foundation CIC.
Al-Tamimi Jinan. (2009). Mafhum al-Mar’a bayna Nass al-Tanzil wa Ta’wil al-Mufassirin (1st ed.). Lebanon: Dar al-Farabi lil-Nashr.
Azzi Abd al-Rahman. (2003). Dirasat fi Nazariyyat al-Ittisal: Nahwa Fikr I‘lami Mutamayyiz (n.ed.). Beirut: Markaz Dirasat al-Wahda al-‘Arabiyya.
Badawi Ahmad. (1999). Mu‘jam Mustalahat al-I‘lam (n.ed.). Cairo: Dar al-Kitab al-Masri.
Baqir Musa. (2014). Al-Sura al-Dhahniyya fi al-‘Alaqat al-‘Ammah (1st ed.). Jordan: Dar Usama lil-Nashr.
Entom Alice. (2017). Al-Sahafa al-Raqmiyya (1st ed.). Translated by Sami Amer. Beirut: Dar al-Thaqafa lil-Nashr.
Haddad Nariman. (2018). Al-Haraka al-Niswiyya al-‘Arabiyya ‘abra Shabakat al-Tawasul al-Ijtima‘i: Dirasah fi al-Muhtawa wa al-Athar ‘ala ‘Aynah min Safahat al-Mar’a ‘ala al-Fayisbuk wa Mustakhdimatiha (Unpublished doctoral dissertation). Biskra: Muhammad Khaydar University, Faculty of Humanities and Social Sciences.
Hijab Muhammad Munir. (2000). Al-Asas al-‘Ilmiyya li-Kitabat al-Rasa’il al-Jami‘iyya (1st ed.). Cairo: Dar al-Fajr lil-Nashr.
Ibn Manzur. (1998). Lisan al-Arab (3rd ed., Vol. 4). Beirut: Dar Sadir lil-Nashr.
Jabir Samiya. (2006). Manahij al-Bahth al-Ijtima‘i wa al-I‘lami (n.ed.). Al-Azariyya: Dar al-Ma‘rifa al-Jami‘iyya lil-Nashr.
Kayyal Basima. (1991). Tatawwur al-Mar’a ‘abra al-Tarikh (2nd ed.). Beirut: Mu’assasat ‘Izz al-Din lil-Nashr.
Khalalifa Zaynab & Bouanan Asma. (2021). Al-Ramziyya fi al-Tadwin al-Mar’i al-Niswi al-Jaza’iri al-Sakhir: Qira’ah Simiyulujiyya li-Mudawwanat Nahlatv al-Sata’ifiyya. Presented at the National Symposium: Al-Tadwin al-Iliktroni al-Niswi fi al-Jaza’ir: Tajribat Waqi‘iyya wa Ru’a Mustaqbaliyya, 27-28 June. University of Oum El Bouaghi, Oum El Bouaghi.
Levinson Paul. (2015). Ahadth Wasā’il al-I‘lam al-Jadid (1st ed.). Translated by Hiba Rabie. Egypt: Dar al-Fajr lil-Nashr.
Levy Pierre. (2018). ‘Alamuna al-Ifitradi: Ma Huwa? Wa Ma ‘Alaqatuhu bi al-Waqi‘? (1st ed.). Translated by Al-Kuhhal. Beirut: Bahrain Authority for Culture and Antiquities.
Lounis Badis. (2018). Irving Goffman wa al-Zahira al-Ittisaliyya: Qira’ah Abistimulujiyya fi Aham Afkaruhu al-Tanziriyya. Journal of Studies and Research: The Arab Journal in Humanities and Social Sciences, 10(4), 722-734.
Mansour Habib Zaynab. (2011). Al-I‘lam wa Qadaya al-Mar’a (1st ed.). Amman: Dar Usama lil-Nashr.
Mehri Shafika. (2020). Surat al-Mar’a al-‘Arabiyya ‘abra al-I‘lam al-Jadid: Dirasah Istilaniyya Tahliliyya li-‘Aynah min al-Fidiyuhat bi-Mawqi‘ al-Yutub. Annals of Algeria 1, 1(35), 747-765.
Naili Nafisa & Masa‘idi Salma. (2017). Surat al-Mar’a al-‘Arabiyya min al-I‘lam al-Taqlidi ila al-I‘lam al-Jadid: Al-Thabit wa al-Mutaghayyir. Journal of Humanities, 8(2), 53-66.
Najm Taha Abd al-‘Ati. (2015). Manahij al-Bahth al-I‘lami (1st ed.). Alexandria: Dar al-Kalima lil-Nashr.
Ramzi Nahid. (2016). Al-Mar’a wa al-I‘lam fi ‘Alam Mutaghayyir (1st ed.). Cairo: Al-Dar al-Masriyya al-Lubnaniyya lil-Nashr.
Sadiq Abbas Mustafa. (2008). Al-I‘lam al-Jadid: Al-Mafahim wa al-Wasa’il wa al-Tatbiqat (n.ed.). Jordan: Dar al-Shuruq lil-Nashr.
Salah Marwa Issam. (2015). Al-I‘lam al-Iliktroni: Al-Asas wa Afaq al-Mustaqbal (1st ed.). Jordan: Dar al-I‘sar al-‘Ilmi lil-Nashr.
Sharif Nadia. (2022). Nisa’ Yuhattimna Raqman Qiyasiyyan ‘ala Minasat al-Yutub fi al-Jaza’ir. Retrieved from: https://www.google.com/amp/s/www.echoroukonline.com/. Accessed: 18/07/2024, 00:09.
Shariti Fawzi Murad. (2015). Al-Tadwin al-Iliktroni wa al-I‘lam al-Jadid (1st ed.). Jordan: Dar Usama lil-Nashr.
Tu‘ayma Rushdi Ahmad. (2004). Tahlil al-Muhtawa fi al-‘Ulum al-Insaniyya: Mafhumuhu, Asasuhu, Istikhdamatuhu (1st ed.). Cairo: Dar al-Fikr al-‘Arabi lil-Nashr.
YouTube Channel: Amiraria Lifestyle – amirariaalifestyle3796@http://www.youtube.com/
YouTube Channel: Nahlatv – NahlaTvv@http://www.youtube.com/
YouTube Channel: Oum Walid – Oum Walid@http://www.youtube.com/
How to Cite
HARZALLAH, Z., & BIRAN, B. (1). Portrayal of Algerian Women in YouTube Vlogs: An analytical study on a sample of Algerian female Youtubers channels . Social Sciences Journal, 19(1), 231-252. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/4194
Section
Articles