Gender, concept and uses

  • Wahiba Aissaoua University of Laghouat (Algeria)
Keywords: Gender, sex, Gender equality, gender roles, discrimination against women

Abstract

The concept of gender from a cognitive perspective is used in various fields (literature, law, economics, media, politics ...) and according to multiple approaches: psychology, anthropology, sociology and others. This argument allows for broadening the perspectives of science in order to better understand the characteristics Social environment and acceptable interpretation of the forms of interaction and communication within the community, and to become the most important analytical statements in the field of development.

This paper seeks to provide a comprehensive definition of the concept of gender, in order to remove the ambiguity and confusion that surrounds him, focusing on its Components and basic concepts, relationships and uses that constitute the theoretical frameworks for gender, explaining how to handle and use this concept.

Metrics

Metrics Loading ...

References

هاشم منصور.(2012). دليل تدريبي للمعلمات حول قضايا النوع الاجتماعي في التعليم. بيروت/المركز التربوي للبحوث والانماء .منظمة الأمم المتحدة للتربية والتعليم.

بيضون،عزة.(2004).الشباب الجامعي في لبنان:الهويات والاتجاهات الجندرية (الثوابت والمتحولات ).المستقبل العربي26،(301)،30-41.

محمود،أمل.((2005.النوع الاجتماعي والتنمية،دورة تدريبية خاصة بالنوع الاجتماعي.

مركز المرأة العربية للتدريب .. (2009)النوع الاجتماعي والسياسة في الجزائر.تونس.

بن بزة يوسف.( (2009.التمكين السياسي للمرأة وأثره في تحقيق التنمية المستدامة في العالم العربي. مذكرة ماجستير في العلوم السياسية.تخصص تنظيمات سياسية وإدارية. باتنة/جامعة الحاج لخضر.

الحمـاقى.يمـن.مفهوم النوع الاجتماعي والقضايا المرتبطة به.التاريخ ( 2سا و30د، 10،فيفري،2019) من الموقع الاليكتروني :

www.mof.gov.eg/equality- final web/system pages/wrshafiles/m1.pdf

مركز القاهرة لدراسة حقوق الإنسان.(2004).من العمل المحلي الى التغيير العالمي،دورات تدريبية للنساء.مصر.

الأمين عدنان.((2005.التنشئة الاجتماعية وتكوين الطباع. المغرب/المركزالثقافي العربي.ط1.

وليامزسوزان.((2000.دليل أوكسفام للتدريب على الجندر. ترجمة:معين الامام. الجزء1. ط1 .سوريا/دار الهدى للنشر والتوزيع.

محاضرات تعليمية في دراسة النوع- كتاب توثيقي(.(2016تحت اشراف : أميمة أبو بكر. تقديم: هالة كمال .مؤسسة المرأة والذاكرة. ط1.مصر.

حوسو،عصمت محمد .(2009). الجندر الأبعاد الاجتماعية والثقافية.ط1 .عمان/دار الشروط للنشر والتوزيع.

خلافة،هاجر.(2017). مقاربة الجندر لبناء السلام: المضاميين والدلالات.المجلة الجزائرية للأمن والتنمية، العدد(11) جويلية،ص ص 1-15.

Stoller, Robert)1968.(Sex and gender: the development of masculinity and femininity. New York: Science House. Traduit par: Monique Novodors qui sous le titre Recherches sur l’identité sexuelle )1978.( Paris: Gallimard.

Oakley, Ann .(1972) Sex, gender and society. Londres: Maurice Temple Smith Ltd.

Published
2020-02-27
How to Cite
Aissaoua, W. (2020). Gender, concept and uses. Social Sciences Journal, 13(2Add2), 8-20. Retrieved from http://journals.lagh-univ.dz/index.php/ssj/article/view/998
Section
Articles