the relationship between emotional intelligence and positive thinking and their impact on academic decision-making among secondary school students

  • Amel BENYOUCEF University of Media( Algeria)
Keywords: emotional intelligence, positive thinking, decision-making, secondary school students

Abstract

The current study aims to reveal the relationship between emotional intelligence and positive thinking on academic decision-making among secondary school students, and to find out the extent of the impact of intelligence on each of them. To achieve these two goals, the analytical descriptive approach was used in its correlational approach on a sample of 50 male and female students from the secondary school departments; This is in Mohamed Boudiaf High School in Afron, Blida Province. They were chosen randomly from some of the secondary schools in Blida Province. To collect data, the measure of emotional intelligence was relied upon by Baron, the measure of positive thinking prepared by Ali Turki Nafel Al-Qurashi, and the measure of the ability to make decisions and take responsibility, designed by researcher Khalifa Zouari (2011). The study found that there is a positive correlation with statistical significance between each of the Emotional intelligence, positive thinking and decision-making among secondary schoo students.

References

برس يورك (2005).التفكيرالايجابي ضمن سلسلة مهارات الحياة المثلى ،بيروت مكتبة لبنان، ط1.
بشير معمرية (2017). دراسات نفسية في الذكاء الوجداني-الاكتئاب-الانتحار-القلق،–بيروت ،المكتبة العصرية.
جولمان (1997).الذكاء العاطفي-سلسلة عالم المعرفة-ترجمة ليلى الجبالي ،الكويت ،المجلس الوطني للثقافة والفنون.
حبيب مجدي عبد الكريم (1996).التفكير،الأسس النظرية والإستراتيجية،مصر ،مكتبة النهضة المصرية.
حجازي مصطفى(2015).الأسرة والصحة النفسية ،المركز العربي للثقافة، بيروت.
رشوان ربيع احمد (2010).المتعلم المنظم الذاتي وتوجهات أهداف الانجاز،القاهرة ،نماذج و دراسات معاصرة،عالم الكتب
الطموح الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة الأزهر، رسالة ماجستير،غزة الجامعة الإسلامية.
فتحي عبد الرحمان جروان (2012).الذكاء العاطفي والتعلم الاجتماعي،الأردن ،دار الفكر العربي.
قطامي يوسف(2013).استراتيجيات التعلم والتعليم المعرفية،عمان الأردن ،دار المسيرة للنشر والتوزيع.
كوثر غالي (2018) مهارات الذكاء الوجداني وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى تلاميذ الطور النهائي،اطروحة دكتوراه جامعة بسكرة،الجزائر.
لبنى ناطق عبد الوهاب القيسي (2011): اتخاذ القرار وعلاقته بكفايات الذكاء الانفعالي لدى القيادات التربوية،جامعة سانت كلمنتس.
مدحت أبو نصر (2008).تنمية الذكاء العاطفي الوجداني ،دار الفجر للنشر والتوزيع.
نيفين عبد الرحمن المصري.( 2011 ):قلق المستقبل وعلاقته بكل من فاعلية الذات ومستوى
bandoura. A , 1986 : self elficacy , machinisme in human agency AMERICAN PSYCHOLOGY , vol
Bowin.M ( 1978 ) family therapy in clinical practice .Northaule N.J : Jason Aranson.
Published
2023-09-30
How to Cite
BENYOUCEF, A. (2023). the relationship between emotional intelligence and positive thinking and their impact on academic decision-making among secondary school students. Social Sciences Journal, 17(2), 93-102. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3495
Section
Articles