Evaluation of the qualité of tourisme services from the point of view of tourists in Algeria - The case of the tourist destination in Jijel
Abstract
This study aims to know the impact of the dimensions of the quality of the tourist service on the repetition of the tourist experience of tourists in the tourist destination in Jijel, and to determine the nature and intensity of the correlation between the independent study variables and the dependent variable. A questionnaire was used to collect data with a soft sample of 300 tourists. Some descriptive statistics and linear regression tools were used.
- That there is a sign of significant and positive correlation and a statistically significant effect between the dimensions of the quality of the tourist service on the recurrence of the tourist experience of the tourists coming to Jijel;- The dependence variable is considered to have the most positive impact on the recurrence of the tourist experience, with a correlation coefficient of 70%, and an interpretation rate of 49%.
References
2. binter, z. a., j.mary, & d.dwayne-, g. (2004 ). service marketing :integrating customer focus across the firm. 4th edition mcgraw hill inter national edition .
3. El coeficiente de correlacion como tamano del efcto) . (2011, 10 10). Récupéré sur https://clbe.wordpress.com.
4. Jean, B. (2001). les meilleurs pratiques du management : au cœur de la performance (éd. 3ème édition). Paris: édition d’organisation.
5. Joseph J. CRONIN, S. T. (1992). Measuring Service Quality- A Reexanimation And Extension. (Vol.56).
6. Philip kotler, e. a. (2006). Marketing Management (éd. 12 éme édition). Paris: pearson éducation.
7. seddiki abballah. (2004). ,management de la qualitet[de l‘inspection al‘esbrit kaizem. alger: office des publication uiversitaires.
8. Sekaran. (1984). Research methods for managers,.
9. أحمد هادي طالب، ثامر ياسر البكري. (2015). إدارة علاقات الزبائن والأداء التسويقي . عمان : دار مجد للنشر.
10. النسور اياد عبد الفتاح. (المجلد 28, 2007). جودة الخدمات السياحة العلاجية. مجلة أفاق اقتصادية(العدد 112,).
11. إياد عبد الفتاح النسور. (2009). تقييم الحملات الترويجية المتبعة لتنشيط الطلب الأجنبي على السياحة العلاجية في الأردن. (العدد 116, المجلد 29).
12. ثامر ياسر البكري. (2005). تسويق الخدمات الصحية . عمان : دار اليازوري للنشر,.
13. جواد رحاب. (2002 ). تطبيق عناصر إدارة الجودة الشاملة في القطاع الفندقي. رسالة ماجستير. جامعة الكوفة، العراق: كلية الإدارة والاقتصاد،.
14. حميد الطائي ناجي المعلا. (2003). ,تقييم السياح العرب لجودة الخدمات الفندقية بالأردن . مجلة الدراسات الادارية(العدد1)، المجلد 30.
15. حيد عبد الحسين المستوفي ،بشار عيسى محمد الخفاجي. (2017). ، الجودة والتكلفة وخصائص الخدمة السياحية، . مجلة دراسات محاسبية ومالية، المجلد13، العدد39.
16. خالد بن سعد عبد العزيز. (1997). إدارة الجودة الشاملة . الرياض: فهد الوطنية فهرست مكتبة الملك.
17. صالح ناصر عليمات. (2004). إدارة الجودة الشاملة (الإصدار طبعة 1). عمان: دار الشروق للنشر.
18. صلاح عبد الرحمن مصطفى الطالب. (2006). قياس جودة الخدمات المصرفية الاسلامية في الملكة الأردنية الهاشمية . مجلة الاقتصادي ،س2، ع2، 95-112.
19. عبد الحميد عبد المجيد البلدوي. (2009). أساليب الإحصاء للعلوم الإقتصادية وإدارة الأعمال مع برنامج ssps". عمان: دار وائل.
20. عدي محمد منصور. (2015). أ ثر تبني أخلاقيات الاعمال الالكترونية على أداء الاعمال ،، . الاردن : جامعة الشرق الاوسط ، ماجستير.
21. فريد عبد الفتاح زين الدين. (1996). المنهج العلمي لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات العربية. الإسكندرية: دار الكتب للنشر.
22. لعلى بوكيمش. (2010). إدارة الجودة الشاملة، ايزوا 9000 . عمان: دار الراية للنشر .
23. ليلى بوحديد، و إلهام يحلاوي. (2018). تقييم جودة الخدمات السياحية بالوكالات السياحية مستوى رضاء الزبائن عنها -دراسة حالة -. مجلة المعيار ، المجلد 7، العدد 2، 386-406.
24. محمد عبيدات، و حسين عاطف. (2008). تقييم العوامل المؤثرة في ولاء الزبائن لدى مقدمي خدمة الهاتف النقال. مجلة دراسات، العلوم الإدارية، لمجّلد 35 ، العدد1.
25. محمد عواد زيادات. (2016). محمد زيادات،أثر التسويق الداخلي على أداء المصارف الإسلامية الأردنية في مدينة عمان . مجلة دراسات العلوم الإدارية،، المجلّد 43 ، العدد 1.
26. محمد عوض الترتوري وآخرون. (2006). إدارة الجودة الشاملة (الإصدار 1). عمان: دار المسيرة.
27. منير. نوري، و نادية . بوشاشية. (2017). جودة الخدمة السياحية واثرها على تعزيز ولاء السائح -حالة منطقة الشلف. الأكاديمية للدراسات الإجتماعية والإنسانية :القسم الاقتصادي ، العدد 18، ص 70 - 82.
28. ناجي المعلا. (2001). الأصول العلمية للتسويق المصرفي. عمان : دار وائل للنشر.
29. ناجي معلا. (2001). جودة الخدمة . عمان: دار وائل.
30. هاني حامد الضمور، و الحماد فواز. (2001). , العوامل المؤثرة في رضاء السائح بمنطقتي البادية الأردنية مجلة الدراسات العلوم الادارية ,الجامعة الاردنية، المجلد 28, العدد2 .
31. هاني حامد الضمور، و محمد حلوز فاطمة. (2012). أثر جودة الخدمة المصرفية في ولاء الزبائن للبنوك الأردنية. مجلة دراسات، العلوم الإدارية،، المجلّد 39 ، العدد 1،.