The impact of olfactory marketing on the impulsive purchasing decision of consumers of personal hygiene products in Algeria
Abstract
The objective of this research is to study the impact of olfactory marketing on the impulsive purchasing decision of consumers of personal hygiene products in Algeria, by identifying olfactory marketing strategies, and in order to achieve the objectives of the study, an electronic questionnaire was used and distributed to the study sample and to obtain 100 answers amenable to statistical analysis, and the SPSS program was used in data analysis and hypothesis testing, and this study has shown that there is a varying impact of olfactory marketing strategies on the impulsive purchasing decision of consumers of personal hygiene products in Algeria, and suggestions and recommendations
References
أ.د. ناجي المعلا، (2020)، اصول التسويق - مدخل تحليلي-، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الأردن.
هيثم فاخر حسين العوادي، (2018)، التسويق الحسي ودوره في تحقيق التوجه الريادي للمنظمات دراسة استطلاعية لآراء عينة من العاملين في مستشفى الكفيل التخصصي، رسالة مقدمة إلى مجلس كلية الإدارة والاقتصاد في جامعة كربلاء وهي جزء متطلبات نيل شهادة الماجستير في علوم إدارة الاعمال، قسم إدارة الأعمال، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة كربلاء، العراق.
بوعتروس جمال، (2017)، التسويق الحسي أداة لتحديث نقاط البيع، مجلة دراسات اقتصادية،1 (4)، ص 159.
زيدان ر.ن.ع، (2018)، دور قرار الشراء الاندفاعين في التأثير على الصورة الذهنية لدى المستهلكين –دراسة مسحية على مستهلكي سلع التسوق في محافظة اللاذقية-، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 40 (4)، 425-446.
عياد ع.ب.ح.ص، (2014)، تأثير البيئة اللونية في نية تحقيق الشراء الاندفاعي عند المستهلكين، دفاتر MECAS، 10(1)،356-369 .
Xiao, S. H. And Nicholson, M. (2012). A Multidisciplinary Cognitive Behavioural Framework Of Impulse.
Bensa F, (1994), La Place Des Activités Du Consommateur Sur Le Lieu De Vente Dans Le Processus D'achat : Un Essai De Modélisation, Thèse Pour Le Doctorat De Sciences De Gestion, Dijon, Pébrac, France.
Daucé Bruno, (2002), Rieunier Sophie, Le marketing sensoriel du point de vente, Recherche et Application en Marketing , 17 (14), p46.
Kotler Philip, (1973), Atmospherics as a Marketing Tool, 49 (4).
Krishna Aradhna & Routledge, (2011), Sensory marketing: research on the sensuality of products, Journal of Economic Psychology, 32, p832–833.
Krishna Aradhna, (2012), An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior, Journal of Consumer Psychology 22, p332–35.
Pradeep Randiwela, Sumedha Alahakoon, (2018), Sensory marketing to boost hospitality industry in Srilanka, Cambridge Business & Economics Conference, 2 (3), p05.
Spangenberg, E.R., Sprott, D.E., Grohmann, B., & Tracy, D. L, (2006), Gender-Congruent Ambient Scent Influences-On Approach And Avoidance Behaviors In A Retail Store, Journal Of Business Research, 59 (12).
Weinberg P. Et Gottwald W. (1982), Impulsive Consumer Buying As A Result Of Emotions, Journal Of Business Research, 10, p 43-57.
Bertrand Bathelot professeur agrégé de marketing spécialisé dans le marketing digital, «Blog : Définitions Marketing, https://www.definitions-marketing.com/auteur/ consulté le 13/09/2020 à 19:11.