The role of competitive intelligence in enhancing the organization's reputation: an applied study on the Algerian mobile phone company Mobilis, agency of Ouargla - from the perspective of its employees

  • Ilhem Manssouri University of Ouargla
  • Chaimaa Manssouri University of Biskra
Keywords: competitive intelligence, reputation of the organization

Abstract

This study aimed at identifying the importance that Mobilis assigns to the subject of competitive intelligence in terms of competitors intelligence, technological intelligence, market intelligence and the relationship of this to enhance its reputation. The study was conducted on the employees of Mobilis Ouargla Agency, which numbered 16 employees .The data were collected by designing a questionnaire devoted to a part of competitive intelligence, the second part was devoted to the reputation of the organization. The results of the relationship test revealed a significant correlation between the competitive intelligence and the reputation of the organization, the correlation result (68%) was found to have an effect on competitive intelligence in all its components. It has also been shown that there is an impact of competitive intelligence in all its components in supporting the reputation of the company under study.

References

رشيد، صالح عبد الرضا، والزيادي، صباح الحسين.(2014). "دور المسؤولية الاجتماعية في تعزيز السمعة التنظيمية المدركة دراسة تحليلة لاراء القيادات الجامعية في عينة من كيات جامعة القادسية".مجلة القادسية للعلوم الإدارية والاقتصادية،جامعة القادسية.مج16،ع1،.
ايسل، حمدي عثمان و بشرى، هاشم محمد(2015): "تأثير المسؤولية الاجتماعية على بناء وإدراة سمعة المنظمات:دراسة استطلاعية تحليلة لاراء عينة من العاملين في مصرفي الرافدين والرشيد". مجلة الادارة والاقتصاد، الكلية التقنية ،جامعة بغداد، ع102،.
الفتلاوي،ميثاق هاتف.(2017)."العلاقة بين القيادة الرشيقة وبناء السمعة التننظيمية من خلال الدور الوسيط للالتزام التنظيمي بحث تحليلي لاراء عينة من العالين في الشركة العامة لصناعة السيارات".مجلة المثنى للعلوم الادارية والاقتصادية،جامعة المثنى.مج7.ع4،.
رشيد،صالح عبد الرضا، والزيادي، صباح الحسين.(2014)."دور المسؤولية الاجتماعية في تعزيز السمعة التنظيمية المدركة دراسة تحليلة لاراء القيادات الجامعية في عينة من كيات جامعة القادسية". مجلة القادسية للعلوم الإدارية والاقتصادية، جامعة القادسية.مج16،ع1،.
قرفي ،شافية و حاج صحراوي ،حمودي (2016): "دور المسؤولية الاجتماعية في دعم سمعة المنظمة:دراسة تحليلية من وجهة نظر إطارات مؤسسة رويبة للعصائر".مجلة الباحث، جامعة ورقلة،
سعيد،هديل كاظم،وعباسي،زيادعلي.(2016)."القيادة الاستراتيجية وتأثيرها في تحقيق السمعة التنظيمية:بحث تحليلي في بعض دوائر وزارة الاسكان والاعمار الممولة مركزيا".مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية.مج23،ع97،.
طراد،فارس.(2007).مناجمنت الابداع وتأثيره على نمو المؤسسات الصغيرة والمتوسطة،رسالة ماجستير في تسيير المنظمات(غير منشورة).كلية علوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير،جامعة بومرداس،الجزائر،.
جاسم،أحمد كريم،والياسري،وئام وهاب,(2017)."تأثير ابعاد التشارك المعرفي في تحقيق الابداع المنظمي:بحث تحليلي في جامعة ذي قار".مجلة الإدارة الاقتصادية.ع113،.
العبادي،علي وليد حازم.( 2014)."أبعاد المسؤولية الاجتماعية وانعكاسها على المكانة الذهنية للشركة:دراسة استطلاعية لأراء المدراء في مصنع ألبان الموصل".مجلة تكريت للعلوم الادارية والاقتصادية،جامعة تكريت.مج10.ع32،.
الجناعي،نوري عبد الودود،وأبو هادي،عبد الله جابرحسين.(2018)."أبعاد المسؤولية الاجتماعية الملزمة وغير الملزمة وعلاقتها بالاداء التنظيمي.دراسة ميدانية في شركات الاتصالات".مجلة العلوم الاقتصادية والادارية.مج24.ع104،.
الزبيدي،حمزة فائق وهيب،والسهيل،سارة علي عبد الرحمن.(2018)."التنفيذ ضمن التخطيط الاستراتيجي وأثره في جودة الخدمة المصرفية:بحث تطبيقي في عينة من المصارف العراقية".مجلة دراسات محاسبية ومالية.مج13.ع42،.
Cronin,B(1994):The Internet and competitive intelligence: A Survey of Current Practice. International Journal of Information Management. No 14.
Petersen,M :10 best cometitive intelligence tools, from posted in 19/10/2014 though the site
https:// barnraisersllc.com/.../10-best-competitive-intelligence-tools-10-ex. 11/10/2017.
فواز،حموي ومحمد،العبد الله(2012): "الذكاء التنافسي المصرفية في بيئة التجارة الالكترونية"، ورقة مقدمة للمؤتمر العلمي السنزي الحادي عشر بعنوان ذكاء الأعمال واقتصاد المعرفة. كلية العلوم الاقتصاد والعلوم الادارية،جامعة الزيتونة.الأردن.
Rouach, D., & Santi, P(2001) :Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes. Européenne Management Journal. No 5.
Published
2018-12-23
How to Cite
Manssouri, I., & Manssouri, C. (2018). The role of competitive intelligence in enhancing the organization’s reputation: an applied study on the Algerian mobile phone company Mobilis, agency of Ouargla - from the perspective of its employees. Journal of Excellence for Economics and Management Research, 2(02), 192-207. https://doi.org/10.34118/jeemr.v2i02.561
Section
Original Article