The personal traits of entrepreneur as the most important factors on discover the entrepreneurial opportunities

  • Iasmail Hedjazi University of Biskra
  • Asma Zekri University of Biskra
  • Nawel Abdaoui Blida University 2
Keywords: the entrepreneurship opportunity, Entrepreneurship, Entrepreneur, The entrepreneurship traits, Creativity, Taking risk

Abstract

This study aimed to analyze the relation between two key variables, related on the entrepreneurship. It focused on personal traits and the characteristics that a person must have in order to be an entrepreneur and create and produce creative entrepreneurial ideas that are viable for a successful and sustainable entrepreneurial project. These characteristics are represented in the need of achievement, self-confidence, creativity, taking risk, and desire for independency, to show the impact of these characteristics at the entrepreneur in the representation of the entrepreneurial ideas and selection of market opportunities.

  However, the most important result is that for a person to be an entrepreneur, he must have the characteristics, abilities and personal skills in order to discover entrepreneurial opportunities.

References

1. حمزة لفقير، روح المقاولة وإنشاء المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر :دراسة مقاولي ولاية برج بوعريريج، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة أمحمد بوقرة، بومرداس، 2017.
2. Vesrtraete T. & Fayolle A., Paradigmes et l'entrepreneuriat, Revue de l'entrepreneuriat, vol 4, no1, 2005.
3. Eric M. L. & Christophe L., les compétences entrepreneuriales: définition et construction d'un référentiel, Le 8éme congrès international Francophone (CIFE PME): L'internationalisation des PME et ses conséquences sur les stratégies entrepreneuriales, 25-26-27 octobre 2006, Haute école de gestion (HEC) Fribourg.
4. Vapo M. N., L’entrepreneuriat et la recherche d’opportunité: le processus de développement d’une idée d’affaires, Mémoire de magistère, Québec, 2006.
5. Holcombe R., The origins of the entrepreneurial opportunities, The Review of Austrian Economic, vo16, no1, 2003.
6. شريف عمارة، محاضرات في مقياس المقاولاتية، مطبوعة موجهة لطلبة السنة الأولى ماستر تسيير الموارد البشرية، جامعة محمد الصديق بن يحي، جيجل، 2018.
7. صندرة سايبي، مقاربة نظرية حول تطور الفكر المقاولي، مجلة العلوم الإنسانية، العدد40، 2013.
8. Robert D. H. & Michel P. P., Entrepreneurship: lancer, élaborer et gérer une entreprise, Edition de nouveaux horizons (Paris: Edition de nouveaux horizons, 1989).
9. أشواق بن قدور ومحمد بالخير، أهمية نشر ثقافة المقاولة وإنعاش الحس المقاولاتي في الجامعة، مجلة الاجتهاد للدراسات القانونية والاقتصادية، العدد 11، 2017.
10. Julien P. A. & Marchesnay M., L'entrepreneuriat, Editions Economica (Paris: Editions Economica, 1996).
11. عبد الجبار سالمي، التفاعل بين التعليم والمقاولاتية خدمة لاحتياجات السوق، مداخلة ضمن الأيام العلمية الدولية الرابعة حول: المقاولاتية الشبابية، جامعة بسكرة، الجزائر، 2013.
12. Robert W., La PME une entreprise humaine, De Boeck (Paris: De Boeck, 1998).

13. شافية شاوي، المقاولاتية ودورها في تفعيل حركة القطاع السياحي في الجزائر، حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية، العدد14، 2016.
14. محمد علي الجودي، نحو تطوير المقاولاتية من خلال التعليم المقاولاتي :دراسة على عينة من طلبة جامعة الجلفة، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة محمد خيضر، بسكرة، 2015.
15. صندرة سايبي، محاضرات في إنشاء المؤسسة، جامعة قسنطينة2 -عبد الحميد مهري-، 2015.
16. حمزة لفقير، تقييم البرامج التكوينية لدعم المقاولة: دراسة حالة برنامج CREE GERMEالمعتمد في غرفة الصناعات التقليدية والحرف بسطيف، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أمحمد بوقرة، بومرداس، 2009.
17. ليلى خواني، المقاولاتية وروح الإبداع في المؤسسات: دراسة حالة الجزائر، المجلة المغربية في المقاولاتية - الإبداع وإدارة الأعمال-، المجلد3، العدد1، 2015.
18. بشير ابراهيم، دور الاختيارات الاتصالية للمقاول في تجسيد الأفكار الإبداعية :دراسة مقارنة للمقاولين الشباب بالجزائر ANSEJ ومعهد IFE جزر موريس، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة باجي مختار، عنابة، 2011.
19. عبد القادر النعيمي، المدير... القائد والمفكر الاستراتيجي: فن ومهارات التفاعل مع الآخرين، دار إثراء (عمان، دار إثراء، 2008).
Published
2020-06-02
Section
Original Article