Economic intelligence as a way to achieve competitive advantage –Conceptual Approach-

  • Sara Zerkout Skikda University
Keywords: Competitive Advantage, Economic Intelligence, Business Organization

Abstract

This study aimed to identify one of the most important keys to the success of business organizations in our time, achieving competitive advantages has become a guarantee to maintain the institution's position in the market, and more than that, achieving leadership and excellence in an era characterized by change and continuous progress, and economic intelligence has been the way Effective to provide all that the institution needs about the competitive environment, the latter, which is characterized by instability and continuous development, which makes the institution between an environment of opportunities and threats, because it provided sufficient and comprehensive information that turned it into strengths for its benefit and made it discover its weaknesses in order to correct it in the future.

This study has been addressed from the conceptual side through the use of the descriptive analytical approach by examining the most important concepts related to competitive advantage and economic intelligence and then analyzing the relationship between them and their implications on the business model of organizations in the long term.

References

• سمية عامر بوران. (2016). إدارة المعرفة كمدخل للميزة التنافسية في المنظمات المعاصرة. عمان: مركز الكتاب الأكاديمي.
• سمية ناصري، و شافية حجاج. (مارس, 2019). نموذج مقترح لواقع تطبيق عناصر الذكاء الاقتصادي -دراسة مجموعة من المؤسسات الاقتصادية الجزائرية-. مجلة اقتصاديات الاعمال و التجارة ، م 4 (ع 1)، صفحة 38.
• عبد العزيز رماضنية، و مراد زايد. (2007). أهمية إعتماد الذكاء الاقتصادي في تسيير المؤسسة و أثره على الميزة التنافسية. مجلة الحقوق و العلوم الانسانية دراسات اقتصادية ، م 7 (ع 15).
• فارس هباش. (جوان, 2015). خلق و تعظيم المزايا التنافسية وفق منظور نظام المعلومات التسويقية و بحوث التسويق -دراسة حالة لمجموعة من المؤسسات المحلية لولاية سطيف-. مجلة البحوث الاقتصادية و المالية (ع 3)، الصفحات 158-159.
• لطيفة قرين، زهير طافر، و أحمد بوسهمين. (أكتوبر, 2019). الذكاء الاقتصادي الدفاعي وأهمیته في المؤسسة مع الإشارة لمؤسسة اتصالات الجزائر. مجلة اقتصاد المال و الأعمال ، م 3 (ع 3)، صفحة 694.
• مجدوب بحوصي، و عمار عريس. (2017). استراتيجية الذكاء الإقتصادي لاستدامة المقاولاتية مع الاشارة لحالة الجزائر. مجلة اقتصاديات المال و الأعمال ، م 1 (ع 2)، صفحة 220.
• محسن بن الحبيب. (2017). أنشطة القيمة كمدخل لتحقيق الميزة التنافسية بالمؤسسة الاقتصادية -حالة المؤسسة الوطنية للأشغال في الآبار-. مجلة جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الاسلامية ، م 27 (ع 1)، الصفحات 301-302.
• وسيلة بوزايد. (2012). مقاربة الموارد الداخلية و الكفاءات كمدخل للميزة التنافسية في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية -دراسة تطبيقية على بعض المؤسسات الاقتصادية بولاية سطيف- ( مذكرة ماجيستر). سطيف، كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير، الجزائر: جامعة سطيف 1.
• وسيم أبو عريش. (2016). الذكاء الاقتصادي و اليقظة الاستراتيجية. المنهل.


• Aswini, K. D. (2013, Dec). COMPETITIVE ADVANTAGE: ITS IMPORTANCE AND IMPACT ON DESIGN OF STRATEGY. International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management (IJAIEM) , Vol 2 (No 12), p. 8.
• Kimberly, A. (2019, Dec 14). What Is Competitive Advantage? Three Strategies That Work. Retrieved 01 06, 2020, from The Balance: https://www.thebalance.com/what-is-competitive-advantage-3-strategies-that-work-3305828
• Ovidijus, J. (2013, Sep 26). Competitive Advantage. Retrieved Jan 02, 2020, from Strategic Management Linsight: https://strategicmanagementinsight.com/topics/competitive-advantage.html
Published
2020-06-02
Section
Original Article