The factors subjective and social that cause school phobia, from the point of view of in psychology - An exploratory at Ammar Teleji University in Laghouat and Mouloud Mamri University in Tizi Ouzou

  • Saliha BIGAA University of Laghouat (Algeria)
Keywords: The subjective factors, The social factors, school phobia

Abstract

The study aimed to find out the factors causing school phobia (*) from the point of view of specialists in psychology, where the sample consisted of 100 specialists in psychology from the universities of Ammar Theldji in Laghouat and the University of Mouloud Mammeri in Tizi Ouzou, and chosen in a simple random way.

We used in our study the exploratory approach, a questionnaire designed by the researcher was applied, and the adopted statistical method is the frequencies and percentages.

We came to the following results:

Subjective factors causing school phobia from the point of view of specialists in psychology are the first factor to top the ranking with a rate of 96%; The student's fear of being punished by the teacher when going to school.

The lowest percentage, which comes in the last rank, at 36%, is due to the student's apprehension of being exposed to the risk of a possible traffic accident.

As for the social factors causing school phobia from the point of view of researchers in psychology, the first one is the lack of psychological preparation of the student before entering school by the parents by 90%, and the last one is the student’s fear that his demands would not be met by 50%.

References

أغيات سالمة. (2018/2019). المخاوف المدرسية الشائعة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية و علاقتها بالتحصيل الدراسي دراسة وصفية على تلاميذ المرحلة الابتدائية لولاية أدرار، أطروحة دكتوراه ،جامعة وهران 2
بلقيدومي عباس واخرون. (2016). المخاوف المدرسية الشائعة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية (دراسة وصفية على تلاميذ المرحلة الابتدائية بأدرار). مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية. العدد 26/ديسمبر. ص164.
بن وسعد نبيلة.(2014). الصور الوالدية عند الأطفال الدين يعانون من الفوبيا المدرسية خلال فترة الكمون (دراسة عيادية لست حالات من خلال تحليل محتوى المقابلة العيادية واختبار (DPI، مجلة دراسات نفسية وتربوية . العدد 12.ص167.
بن يحي عطاء الله. (2018).المشكلات السلوكية في المرحلة الإبتدائية.مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية،العدد 35/سبتمبر.
بوثلجةمختار.(2015-2016).الخصائص الاسرية المميزة لأسرة الطفل الذي يعاني من الفوبيا المدرسية ،أطروحة دكتوراه العلوم. جامعة محمد لمين دباغين.
ت.كروزير راي.ت.سيد عبد الله معتز.. (2009)الخجل.د.ط.الكويت. سلسلة كتب ثقافية شهرية..عالم المعرفة.
حسين محمود رشا و علي غزال عبد الفتاح (2013). الفوبيا المدرسية. د.ط ، الاسكندرية .دار الجامعة الجديدة.
سنوساوي عبد الرحمان.(2017).أثر برنامج علاجي معرفي سلوكي في خفض فوبيا المدرسة لدى عينة من تلاميذ التعليم الإبتدائي.رسالة ماجستير في علم النفس العيادي.جامعة وهران 2.
شفيق أحلام والناشري عبد الله. (2020).المخاوف المدرسية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى تلاميذ الصف الرابع من المرحلة الأساسية في مدارس أمانة صنعاء،مجلة علمية مفصلة محكمة،العدد الثالث.فبراير.
شقير زينب محمود وعبد الله كردي سميرة .(2012).فعالية برنامج علاجي معرفي سلوكي في خفض حدة المخاوف المدرسية والأفكار السلبية المرتبطة بها لدى تلميذات المرحلة الإبتدائية بالطائف.مجلة كلية الاداب.العدد 27.ص539.
شكري محمد عادل كريم. (2005). المخاوف المرضية قياسها وتصنيفها وتشخيصها. د.ط. الإسكندرية. دار المعرفة الجامعية.
عباسية بلحسين رحوي ومراح فهيمة.د.ت.المشكلات المدرسية والصحة النفسية لدى تلاميذ التعليم الإبتدائي من وجهة نظر المعلمين.جامعة تيزي وزو.
عبد العظيم حسين طه. (2009). استراتيجيات إدارة الخجل والقلق الاجتماعي. ط1. الاردن. دار الفكر.
عبد اللاوي سعدية.(2011). المشكلات النفسية والسلوكية لدى أطفال السنوات الثالثة ابتدائي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي. رسالة ماجستير .جامعة مولود معمري تيزي وزو.
العطار حيدر. (2018).المشكلات الصفية.
Samuel Woldfogel.Poline B.haln and others.(2013).treating child hood and adolecent
Published
2022-03-31
How to Cite
BIGAA, S. (2022). The factors subjective and social that cause school phobia, from the point of view of in psychology - An exploratory at Ammar Teleji University in Laghouat and Mouloud Mamri University in Tizi Ouzou. Social Sciences Journal, 16(1), 82-102. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i1.1839
Section
Articles