An analytical theoretical study through the legislative texts of adapted education in Algeria

  • Salma BOUCHAREB University of Skikda (Algeria)
  • Nadia DECHECHE University of Guelma (Algeria)
Keywords: Adapted education, Educational difficulties, Educational system, Reality of adapted education in Algeria.

Abstract

Algerian educational system always seeks to instill values, knowledge and skills in pupils by providing material and moral conditions and possibilities, and works hard to meet their educational needs, as its quest was not limited to ordinary pupils, but also concerned with pupils who suffer from many educational problems, the most important of which is the delay and dropout of school, which have had a negative impact on the pupil, parents and the educational family alike.  Educational and enables him to adapt to his school environment, gives him the ability to keep up with the lessons, makes him control the educational material, and avoids failing for many times, so adapted education was one of the most prominent pedagogical solutions that work to help students overcome educational difficulties, develop their skills, highlight their abilities, build their competencies, and integrate into regular educational classes, and this  is the biggest goal behind the application of adapted education, and in what we said this  We will try to present and analyze the most important ministerial leaflets that came in the form of legislative texts that explain what adapted education is, define its objectives and reveal how it is medically available  on the  ground within the Algerian primary school.

Metrics

Metrics Loading ...

References

بالعربي فوزية.(2015). واقع التعليم المكيّف في الجزائر دراسة وصفية بولاية تلمسان، مذكرة ماجستير منشورة، جامعة أبو بكر بالقائد تلمسان.ص31.

حارث عبود ونرجس حمدي.(2009). الاتصال التربوي. ط 1. الأردن. دار وائل للنشر والتوزيع.ص58.

غريب مختار.(2014). واقع التعليم المكيف في الجزائر، مجلة الدّراسات والبحوث الاجتماعية. 06.02. . 115-130.

اللجنة الوطنية للمناهج.(2016). مناهج مرحلة التعليم الابتدائي. وزارة التربية الوطنيه.ص14.

منشور وزاري رقم 025.(1984). متابعة للأطفال المسجلين في أقسام التعليم المكيّف. مديرية التعليم ومديرية الامتحانات والتوجيه المدرسي والمهني. الجزائر.

منشور وزاري رقم 1061.(1996). التكفل بذوي الاحتياجات التربوية الخاصة. وزاره التربية الوطنية. الجزائر.

منشور وزاري رقم 111.(1992). أقسام التعليم المكيّف. مديريه التعليم الأساسي ونيابة المديرية للتعليم المتخصص ونيابة المديرية لمقاييس سير المؤسسات. الجزائر.

منشور وزاري رقم 1548.(1983). التعليم المكيّف (حملة استكشاف للأطفال الغير متكيفين). مديرية التعليم ومديرية الخدمات الاجتماعية مديرية الامتحانات والتوجيه المدرسي والمهني. الجزائر.

منشور وزاري رقم 194.(1982). إجراءات خاصة بفتح أقسام التعليم المكيّف. مديرية التعليم ومديرية الامتحانات والتوجيه المدرسي والمهني. الجزائر.

منشور وزاري رقم 202.(2010). إعادة تنظيم التعليم المكيّف. مديرية التعليم الأساسي. الجزائر.

منشور وزاري رقم 24. (1994). تنظيم التعليم المكيّف. مديرية التنظيم المدرسي. الجزائر.

منشور وزاري رقم 433.(2001). الرعاية التربوية للمتأخرة دراسيا. الأمانة العامة. الجزائر.

منشور وزاري رقم 53.(1985). توقيت التعليم المكيّف. مديرية التعليم الأساسي والمديرية الفرعية للتعليم المتخصّص. الجزائر.

منشور وزاري رقم 596.(1988). تنظيم التعليم المكيّف. وزارة التربية والتكوين. الجزائر.

Published
2022-09-30
How to Cite
BOUCHAREB, S., & DECHECHE, N. (2022). An analytical theoretical study through the legislative texts of adapted education in Algeria. Social Sciences Journal, 16(2), 479-491. https://doi.org/10.34118/ssj.v16i2.2538
Section
Articles