The Level of Mindfulness among Students of the Arabic Language Department at the Higher School of Teachers - Talib Abdel Rahman – Laghouat. Algeria
Abstract
This study aimed at identifying the level of mindfulness among students of the Arabic language department at the Higher School of Teachers in Laghouat (Algeria), and discovering the differences in the mindfulness among students according to demographic and academic variables (gender, age, academic year, academic profile), this research applied on a sample of 80 students of the Arabic language department at the higher school of teachers, researcher used Mindfulness scale (prepared by Bear et al, 2006, translated and codified into Arabic by Al-Buhairi et al, in 2014). While no significant differences were recorded between the averages of mindfulness due to the variables: gender, age, academic year and academic profile.
Based on the results of the study, a number of suggestions were presented, on top of which is the provision of a university climate and University activities that enhance the level of mindfulness, hence, the need for the teaching staff to encourage students to acquire the components of mindfulness by motivating them to integrate into various activities.
References
البحيري ، عبد الرقيب؛ الضبع، فتحي؛ على، أحمد؛ العواملة، عائدة. (2014). الصورة العربية لمقياس العوامل الخمسة لليقظة العقلية: دراسة ميدانية على عينة من طلاب الجامعة في ضوء أثر متغير الثقافة والنوع، مجلة الإرشاد النفسي، (39)، ص: 120-166.
بن شدة، مليكة؛ وعون، عمار. (2021). اليقظة الذهنية لدى المراهقين المدمنين على لعبة بيجي، مجلة آفاق فكرية، ع03، ج9، ص: 808-823.
الحربي، نوار محمد سعد. (2021). مستوى اليقظة العقليّة لدى طالبات كلية التربية بجامعة أم القرى في ظل جائحة كوفيد-19. مجلة البحوث التربوية والنفسية، ع68 ، ص: 1 - 31.
درويش، محمود أحمد. (2018). مناهج البحث في العلوم الإنسانية، مصر: مؤسسة الأمة العربية للاستثمارات الثقافية.
سليمون، ريم ميهوب؛ وسودان، فداء محمود. (2020). الفروق في اليقظة العقليّة لدى طلبة الجامعة وفقاً لمتغير التخصص الأكاديمي: دراسة ميدانية على عينة من طلبة كليتي التربية والصيدلة بجامعة طرطوس، المجلة التربوية الإلكترونية السورية، ع01.
سيد، الحسين بن حسن. (2021). الأبعاد الخمسة لليقظة العقلية كمنبئ بالهناء الذاتي الوظيفي لدى معلمي ومعلمات المرحلة الابتدائية. المجلة العربية للآداب والدراسات الانسانية، ع16 ، ص: 69 - 102.
السيد، هدى جمال محمد. (2018). اليقظة العقليّة وعلاقتها بالرضا عن الحياة لدى عينة من المراهقين من الجنسين. دراسات نفسية، مج28, ع4 ، ص: 883 - 945.
شاهين، محمد عبد الفتاح؛ وريان، عادل عطية. (2020). مستوى اليقظة العقليّة لدى طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة القدس المفتوحة وعلاقتها بمهارات حل المشكلات. المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الإلكتروني، المجلد 8. العدد 14، ص: 01-13.
الشلوى، على محمد. (2018). اليقظة العقليّة وعلاقتها بالكفاءة الذاتية لدى عينة من طلاب كلية التربية بالدوادمى. مجلة البحث العلمي في التربية، ع19, ج9 ، ص: 1 - 24.
الضبياني، عامر محمد. (2021). اليقظة العقليّة وعلاقتها بالتعاطف والسلوك الاجتماعي الايجابي لدى الطلبة اليمنيين في الصين . مجلة العلوم التربوية والنفسية. مج. 5، ع. 11، مارس 2021. ص ص. 136-147.
عباس، محمد خليل؛ بكر نوفل، محمد؛ العبسي، محمد مصطفى؛ وأبو عواد، فريال محمد. (2007)، عمان: دار المسيرة.
عبدالمطلب، السيد الفضالي، و خريبه، إيناس محمد صفوت مصطفى. (2020). اليقظة العقليّة في ضوء نظرية لانجر "Langer" وعلاقتها بكل من الاتجاه نحو التخصص وأسلوب التعلم ونوع الاختبار التحريري المفضل لدى طلبة جامعة الزقازيق. المجلة التربوية، ج69، ص: 147 - 189.
ناجواني، نجلاء بنت عبدالخالق. (2019). اليقظة العقليّة لدى طلبة التعليم ما بعد الأساسي في ضوء بعض المتغيرات في محافظة مسقط. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، مج13, ع2 ،ص: 220 - 234.
Baer RA, Smith GT, Hopkins J, Krietemeyer J, Toney L. Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment. 2006 Mar;13(1):27-45. doi: 10.1177/1073191105283504. PMID: 16443717.
Brown, Kirk; & Ryan, R. (2003). The Benfits of being present: Mindfulness and its Role in Psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, Vol.84, N.4.
Davis, D. M., & Hayes, J. A. (2012, July). What are the benefits of mindfulness? Monitor on Psychology, 43(7).
Iani, L., Lauriola, M., Cafaro, V. et al. Dimensions of Mindfulness and Their Relations with Psychological Well-Being and Neuroticism. Mindfulness 8, 664–676 (2017). https://doi.org/10.1007/s12671-016-0645-2
M. Hult, T., & et al. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) (Vol. 2). Sageloshngeles: SAGE Publications, Inc.
Naik, P., Harris, V., & Forthun, L. (2013). Mindfulness: An Introduction. EDIS, 2013(8). https://doi.org/10.32473/EDIS-FY1381-2013
Shapiro, S. L., Carlson, L. E., Astin, J. A., & Freedman, B. (2006). Mechanisms of mindfulness. Journal of Clinical Psychology, 62(3), 373–386. doi:10.1002/jclp.2023710.1002/jclp.20237
Copyright (c) 2022 Social Sciences journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.