Effect of personal and academic variables on the level of university students' acquisition of time management skills A field study for students of the Institute of Science and Techniques of Physical Activity at the University of Laghouat and students of t

  • Ahmed BENHORMA High School of Professors (Laghouat)
  • Mohamed GATAF Laboratory of cognitive dimensions and applied perceptions of sports training sciences through multiple approaches University of Laghouat (Algeria)
Keywords: time, time management, time management skill

Abstract

The study aims at identifying the effect of the personal variables (gender and age), the academic variables (the academic study track, the study level, the academic specialization) on the level of the study sample acquisition of the skill of time management. The sample includes 750. a questionnaire has been constructed to measure the degree of student acquisition of time management skill and has been subject to scientific conditions. The study concludes that there are statistically significant differences between the average scores of the level of acquisition of the study sample members for the time management skill attributed to the variable of the track of the academic study, the academic study specialization, and the gender variable. There are no statistically significant differences between the average scores of the study sample for the time management skill due to the academic level variable and the gender

References

أحمد عبد الكاضم كريم العبيدي ،إدارة الوقت لدى طلبة الجامعة الواقع والمشكلات ،مجلة دراسات تربوية ،العدد 34 ،2016 ،ص19-36.
أحمد علي السويف ،إستراتجيات إدارة الوقت لدى طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية ،مجلة دراسات العلوم الإدارية ،المجلد 41 ،العدد 02 ،2014 ،ص ص 960-973.
أحمد علي السيوف ،استراتيجيات إدارة الوقت لدى طلبة كلية العلوم التربوية في الجامعة الأردنية دراسات، العلوم التربوية، المجلّد ،41العدد 2،2014 ،ص960-973
بتول غالب الناهي ،نوال محمد عساف ،مهارات إدارة الوقت بين طلبة كليتي القانون والصيدلة ،مجلة أبحات البصرة العلوم الإنسانية ،المجلد 41 ،العدد 3 ،2016 ،ص 368-398.
بودلال فتيحة . سوالمية فريدة ،فعالية إدارة الوقت داخل الفصل الدراسي، Les cahiers du LAPSI المجلد 14, العدد 1, الصفحة 13-39.
بومنقار مراد . بوعكاز خليصة ،إشكالية إدارة الوقت في المؤسسات العمومية الجزائرية -دراسة ميدانية لدى عمال الجماعات المحلية ولاية عنابة- ،مجلة تطوير العلوم الاجتماعية , المجلد 12, العدد 1, 2017 ,الصفحة 178-212.
حصه عبد الرحمن فخرو ،مستويات إدارة الوقت لدى طالبات جامعة قطر وتخصصهن الجامعي في علاقتهما بالتحصيل الأكاديمي والرضا عن الحياة مجلة مركز البحوث التربوية ،جامعة قطر، العدد 27 ،ص 33-94 ،2005.
خالد المومني (2017) ، فـاعلـيـة إدارة الــوقــت لـــدى طلـبـة كلـيـة الـعـلــوم في الجامـعـة الهاشميـة وعــلاقتهـا بالتحصيل الأكـاديمـي مجلة المـــنـــــارة، المجلـد (23)، الـعـدد ( 2 )، 2017م ،الصفحة 434-472.
زياد بركات ،إتجاهات الطلاب الجامعيين الذين يدرسون عن بعد نحو إدارة الوقت وعلاقة ذالك ببعض المتغيرات مجلة دراسات العلوم التربوية ،المجلد 34 ،العدد 1 ،2007 ،ص160-175.
سالم الرحيمي ،توفيق المارديني ،أثر إدارة الوقت في التحصيل الآكاديمي للطلبة بجامعة إربد الأهلية ،مجلة جامعة دمشق للعلوم الإقتصادية والقانونية ،المجلد 30 ،العدد 01 ،2014 ،ص ص 225-255.
سندس موسى جواد ،دراسة مقارنة لفعالية إدارة الوقت وعلاقتها بالتحصيل الدراسي بين طلاب وطالبات المرحلة الأولى والرابعة لكلية التربية الرياضية في جامعة المستنصرية ،مجلة كلية التربية الرياضية للبنات ،المجلد 14 ،العدد 1 ،2015 ،ص 01-12.
ضيف الله غضيان رحمون ،إبراهيم بن عبد الرحمن الحضيبي،إدارة الوقت لدى طلاب تبوك والشقراء ، رسالة الخليج العربي ، عدد 130 ،2013 ،ص29-54.
علي آل مريع ،عبد اللطيف كداي ،مدى إمتلاك طلاب المرحلة الثانوية لمهارات إدارة الوقت في مدينة أبها في المملكة العربية السعودية ،المجلة الدولية التربوية المتخصصة ،المجلد 05 ،العدد 12 ،2016 ،ص ص 153-169
عمارة سلمى ، أثر استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على تحسين إدارة الوقت في المؤسسة دراسة تحليلية لمؤسسة بريد الجزائر وكالة ام البواقي ، مجلة الدراسات المالية والمحاسبية والإدارية المجلد 5, العدد 2, الصفحة 297-314 .
فوزية بنت خلفان بن حميد الغافري ،فعالية برنامج إرشادي جمعي في تحسين مهارة تنظيم الوقت ورفع مستوى التحصيل لدى طلبة الكلية ،رسالة ماجستير ،كلية العلوم والآداب جامعة نزوى ،سلطنة عمان ،2011.
فيصل بن عبد الله الرويس ،مستوى وعي الطلبة بأهمية الوقت ومضيعته الذاتية والبينية دراسة على عينة من طلبة التربية الميدانية بكلية التربية بمحافظة عفيف ، مجلة دراسات في التنمية و المجتمع ،العدد 04 ،2016 ،ص ص 01-26.
نعمة مصطفى رقبات ،الحسيني رجب ريحان ،حنان عبد الرحيم رزق ،نبيل فيصل عبد الحميد ،تنمية مهارات إدارة الوقت لدى فتيات جامعة كفر شيخ ، J. Agric. Econom. and Social Sci., Mansoura Univ., Vol.4 (1): 43 - 63, 2013.
نيان نامق صابر ،إدارة الوقت لدى طلبة الجامعة ةعلاقته ببعض المتغيرات ،مجلة أماراباك ،المجلد 06 ،العدد 07 ، 2015 ،ص ص 33-50.
ADAMS, Richelle V. et BLAIR, Erik. Impact of Time Management Behaviors on Undergraduate Engineering Students’ Performance. SAGE Open, vol. 9, no 1, 2019, p. 2158244018824506
Alsalem, W. S. Y., Alamodi, L. A., Hazazi, A. T. M., Shibah, A. M., Jabri, S. A., & Albosruor, Z. A. The Effect of Time Management on Academic Performance among Students of Jazan University. The Egyptian Journal of Hospital Medicine, 69(8), (2017).P 3042-3049.
BAOTHMAN, Abdullah, ALJEFRI, Hatim, AGHA, Sajiga, et al. Study Habits of Health Science Students at King Saud bin Abdulaziz University for Health Sciences, Jeddah, Saudi Arabia. SAGE Open, vol. 8, no 2, 2018,p. 2158244018778092.
Häfner, A., Oberst, V., & Stock, A. Avoiding procrastination through time management: An experimental intervention study. Educational Studies, 40(3), (2014).P 352-360.
Häfner, A., Stock, A., Pinneker, L., & Ströhle, S. Stress prevention through a time management training intervention: An experimental study. Educational Psychology, 34(3), (2014).P 403-416.
Hensley, L. C., Wolters, C. A., Won, S., & Brady, A. C. Academic probation, time management, and time use in a college success course. Journal of College Reading and Learning, 48(2), (2018).P 105-123.
ISHIMURA, Ikuo et KODAMA, Masahiro. Flow experiences in everyday activities of Japanese college students: Autotelic people and time management 1. Japanese Psychological Research, vol. 51, no 1, 2009,p. 47-54.
LIU,Ou Lydia, RIJMEN, Frank, MACCANN, Carolyn, et al. The assessment of time management in middle-school students. Personality and individual differences, 2009, vol. 47, no 3, p. 174-179
MacCann, C., Fogarty, G. J., & Roberts, R. D. Strategies for success in education: Time management is more important for part-time than full-time community college students. Learning and Individual Differences, 22(5), (2012). 618-623…
MIQDADI, F. Z., ALMOMANI, A. F., MASHARQA, M. Shadid, et al. The Relationship between time management and the academic performance of students from the Petroleum Institute in Abu Dhabi, the UAE. In : ASEE 2014 Zone I Conference. 2014.
NADINLOYI, Karim Babayi, HAJLOO, Nader, GARAMALEKI, Nasser Sobhi, et al. The study efficacy of time management training on increase academic time management of students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, , vol. 84, 2013.P. 134-138.
Nasrullah_PhD, S., & Khan_PhD, M. S. The impact of time management on the students’ academic achievements(2015)..
Shih, S. S. Factors related to Taiwanese adolescents' academic procrastination, time management, and perfectionism. The Journal of Educational Research, 110(4), (2017). P. 415-424.
Swart, A. J., Lombard, K., & de Jager, H. Exploring the relationship between time management skills and the academic achievement of African engineering students–a case study. European Journal of Engineering Education, 35(1), (2010).P . 79-89.
Xu, J., Du, J., & Fan, X. What influences Chinese undergraduates’ time management in online groupwork? An empirical investigation. Educational Psychology, 37(6), (2017). P. 757-771.
Published
2023-03-31
How to Cite
BENHORMA, A., & GATAF, M. (2023). Effect of personal and academic variables on the level of university students’ acquisition of time management skills A field study for students of the Institute of Science and Techniques of Physical Activity at the University of Laghouat and students of t. Social Sciences Journal, 17(1), 19-34. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3172
Section
Articles