The role of Communication in the Management of Organisational Conflict in modern organisations –an analytical theoretical approach

  • Hicham KERMICHE University of Algiers 3 (Algeria)
  • Houria CHERIET University of Algiers 3 (Algeria)
Keywords: Communication in organiztions, conflict management methods, organizations, cognitive dissonance theory

Abstract

Organisyional conflict has received wide attention from researchers and theorists in various administrative schools with all orientations. On the same line of thought, there are numerous methods for dealing with conflict in organisations, on this basis, the present study seeks to identify the strategic dimension of communication. The latter is considered as an important tool to confront and minimize conflicts caused by the environment of organisation. Furthermore, many studies confirmed that communication has a central role in managing conflict in the organisation especially in terms of opening channels for exchanging information and ideas at all organisational levels, such as listening to all employees and allowing them to express their views. Moreover, it also works on the cooperation and participation of everyone in the decision-making process. Therefore, it is important to pay attention to communication in the organisation, with the need to take into account the methods and skills of communication among leaders with all workers and employees in the organisation, and in a manner that mixes the strategy of initial cooperation and imposing force to ensure the stability and continuity of the organisation.

References

بن سلامة زهية. (2016). إستراتيجيات إدارة الصراعات التنظيمية، مجلة مقاربات. المجلد4. العدد3. ص ص139- 144.

الحجازي مصطفى. (1992). الاتصال في العلاقات العامة الانسانية والإدارية. ط 2. بيروت. دار الطليعة.

شيحا إبراهيم عبد العزيز. (1993). أصول الإدارة العامة. مصر. دار الفجر للنشر والتزيع.

شنة محمد رضا. (2007). إستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي بالمؤسسة الصناعية الجزائرية دراسة ميدانية على عينة من المؤسسات بالشرق الجزائري حالات: قسنطينة- سطيف – بسكرة. مذكرة مقدمة للحصول على شهادة الماجستير في علم النفس التنظيمي وتنمية الموارد البشرية. قسم علم النفس وعلوم التربية. كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية. جامعة منتوري قسنطينة.

السيد عبد الرحمان. (2019). الاتصال وإدارة التغيير والصراع والأزمات في المنظمات. ط 1. القاهرة. عالم الكتب.

العميان محمود سلمان. (2005). السلوك التنظيمي في منظمات الأعمال. ط 3. الأردن. دار وائل للنشر والتوزيع.

عواج سامية. (2020). الاتصال في المؤسسة المفاهيم – المحددات- الاستراتيجيات. ط1. الاردن. مركز الكتاب الأكاديمي.

عياصرة معين محمود، بني أحمد مروان محمد. (2007). إدارة الصراع والأزمات وضغوط العمل. عمان. دار الحامد للنشر والتوزيع.

عجال آسية. (2017). ثنائية الصراع والاتصال في المؤسسة الاقتصادية العائلية الجزائرية. المجلة العلمية لجامعة الجزائر3. العدد09.

غرار الطاهر. (2018). تحليل سوسيولوجي لتجليات الصراع بالمؤسسة الجزائرية – رؤية إمبريقية. مجلة العلوم الاجتماعية – جامعة الاغواط. الجزائر. المجلد 07. عدد 31.. ص 234.

قاسمي ناصر. (2016). الاتصال في المؤسسة دراسة نظرية وتطبيقية. ط 2. الجزائر. ديوان المطبوعات الجامعية.

ماهر أحمد. (2006). كيف ترفع مهارتك الإدارية في الاتصال. الاسكندرية. الدار الجامعية.

مكاوي حسين عماد.،حسين السيد ليلي. (2018). الاتصال ونظرياته المعاصرة. ط 13. مصر. الدار المصرية اللبنانية.

الياسري أكرم، أمل عبد محمد علي. (2007). ستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي مع ستراتيجيات مقترحة لإدارة الصراع في منظمات الأعمال العراقية، مجلة أهل البيت. العدد5. ص ص 123- 124.

Afzalur Rahim. M.(2001). Managing Conflict in Organization (3 rd) westport : Greenwood publishing group, Inc.

LEBRAGUE, R. M., BENAMAR, S., & RAHMANI, Y. Z. (2020). Organizational conflict and its management: A theoretical analysis. Social Sciences Journal, 14(2Add), 218-228. https://doi.org/10.34118/ssj.v14i2Add.885

D’Almeida Nicole, Libaert Thierry. (2010). La communication interne des entreprises. Paris. Dunod.

Muchielli Alex. (2001). Les science de l’information et de la comunication. Paris. Edition hachette.

Robbins. W. L.(1997). An investigation of the relationship between principals self-efficacy beliefs and their methods of managing conflict with teachers. Dissertation abstracts international, vol 57 , no 6 1442-a.

Published
2023-03-31
How to Cite
KERMICHE, H., & CHERIET, H. (2023). The role of Communication in the Management of Organisational Conflict in modern organisations –an analytical theoretical approach. Social Sciences Journal, 17(1), 551-563. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i1.3224
Section
Articles