The cognitive model in the education philosophy of Majid Arsan Al-Kilani

  • Naoual OURAGH University of Batna 1 (Algeria)
  • Fouzia CHERAD University of Batna 1 (Algeria)
Keywords: The cognitive model, Education, Educational innovation, Civilization, The new human

Abstract

This research paper aims to identify the most important methodological and cognitive rules of The Educational Cognitive Model of Majid Arsan Al-Kilani, which examines the process of change, reform, renewal and building the renaissance of the Islamic nation. In this paradigm, Al-Kilani worked on the study of educational phenomena as social phenomena by resorting to methodological tools, some of which were discovered in his cognitive principles.

And working on this cognitive model poses more of a vision. In view of the importance of the educational model in defining the features of modern man, the consolidation of cosmic age awareness, understanding of its cognitive, value, cultural, historical and civilizational roles, to rebuild its conceptual system and formulate its scientific approaches, to engage in the process of preparing the educational model of the civilizational community, which aims to restructure and build it.

References

القرآن الكريم، رواية ورش عن نافع.
ادغار موران.) 2016). تعليم الحياة بيان تغير التربية، من سلسلة مجال الممكن لتغيير التربية . ط1. بيروت. منشورات الضفاف..
بوعرفة عبد القادر.(2013). مالك بن نبي، الراهن والمستقبل، دراسة نقدية لرسم معالم البنابيّة الجديدة. تم الاطلاع عليه بتاريخ:19،10،2018 /1976/www.binnabi.net
طه عبد الرحمن. (2000). سؤال الأخلاق، مساهمة في النقد الأخلاقي للحداثة الغربية.ط1. الدار البيضاء ، المغرب. المركز الثقافي العربي
طه عبد الرحمن. (2016). من الإنسان الأبتر إلى الإنسان الكوثر.ط2. بيروت، لبنان، المؤسسة العربية للفكر والإبداع.
طه جابر العلواني. (2004). نحو منهجية معرفية قرآنية، محاولات في بيان قواعد المنهج التوحيدي للمعرفة. ط1. بيروت، لبنان. دار الهادي.
عبد المجيد النجار. ( 1996). مبدأ الإنسان في العقيدة الإسلامية. ط1. الرباط. دار الزيتونة للنشر.
عبد المجيد النجار. (2006). عوامل الشهود الحضاري للأمة الإسلامية،2. ط2. بيروت. دار الغرب الإسلامي.
لطفي حجلاوي. (2013). التربية الديمقراطية، من مفهوم الحداثة الى استحقاق للربيع العربي. ط1. الجزائر. ابن النديم للنشر والتوزيع . بيروت، دار الروافد الثقافية-ناشرون.
مالك بن نبي. (2002) . ترجمة، بسام بركة وآخرون. مشكلة الأفكار في العالم الإسلامي . دط. لبنان . دار الفكر المعاصر، سوريا. دار الفكر.
مالك بن نبي . (2016) . تأملات. ط13. دمشق.دار الفكر. بيروت. دار الفكر.
محمد شوقي الزين. (2012). الذات والآخر، تأملات معاصرة في العقل والسياسة .ط1. بيروت. منشورات ضفاف. الجزائر. منشورات الاختلاف..
ماجد عرسان الكيلاني. (1998). فلسفة التربية الإسلامية دراسة مقارنة بين فلسفة التربية الإسلامية والفلسفات التربوية المعاصرة. د ط. بيروت، لبنان. مؤسسة الريان للطباعة والنشر.
ماجد عرسان الكيلاني. (1991). مقومات الشخصية المسلمة أو الإنسان الصالح. ط1. قطر. دار الكتب القطرية.
ماجد عرسان الكيلاني. (2010). النظرية التربوية معناها ومكوناتها. تم الاطلاع عليها في تاريخ :25أوت2020،www.alauka.net
Published
2023-09-30
How to Cite
OURAGH, N., & CHERAD, F. (2023). The cognitive model in the education philosophy of Majid Arsan Al-Kilani . Social Sciences Journal, 17(2), 19-29. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3485
Section
Articles