Building an achievement test in the subject of educational assessment according to Bloom's classification

  • Oum eldjilali HAKEM University of Saida (Algeria)
  • Karima KOURAT University of Saida (Algeria)
Keywords: achievement test, Bloom’s classification, educational assessment subject

Abstract

The aim of the present study is to build an achievement test, according to Bloom’s classification in the subject of educational assessment, to verify its psychometric properties, and the availability of test characteristics (Difficulty, ease, distinction and inclusivity). For the purpose of the study the descriptive method has been used. The research sample consists of 36 third year university students, majoring in guidance and counseling at Saida University, randomly selected. The study leads to the elaboration of an achievement test according to Bloom’s classification has the following characteristics: Validity: verified using content validity, peripheral comparison validity.  Reliability: calculated using the split-half method based on the Pearson correlation coefficient and Spearman Bron. The achievement test has also acceptable coefficients for ease and difficulty and distinction, and inclusivity (moderation) verified using (Shapiro-wilk’s test).

Metrics

Metrics Loading ...

References

أبو زينة فريد كامل(1998)، علم النفس التربوي،(ط1)، الأردن، دار الفرقان.
أبولبدة، سبع(1982)، مبادئ القياس النفسي والتقسيم التربوي، جمعية عمال المطابع التعاونية، (ط1)، عمان، الأردن.
امطانيوس، ميخائيل(2006)، القياس النفسي، دمشق. منشورات جامعة دمشق كلية التربية
أمين علي محمد(2010)، القياس والتقويم في العلوم الإنسانية، أسسه وأدواته وتطبيقاته، القاهرة. دار الكتاب الحديث.
الدوسري، راشد حماد(2003)، للكشف عن ممارسة المعلمين في التقويم الصفي بالمرحلة الثانوية، مجلة رسالة الخليج العربي، كلية التربية، جامعة البحرين.
الرواشدة، إبراهيم وآخرون(2000)، مرشد المعلم في بناء الاختبارات، عمان، الأردن.
الزغول، عماد عبد الرحمن(2009)، مبادئ علم النفس التربوي، الأردن. دار الكتاب الجامعي ودار المسيرة.
صلاح أحمد(2016)، تقويم أسئلة اختبارات الكيمياء للصف الثاني عشر وفقا معايير الجودة خلال السنوات من 2007 إلى 2015، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، العدد 24، المجلد3، ص ص 64-80.
طبشي، بالخير(2015)، الكفاية المعرفية لأساتذة الرياضيات وعلاقتهم باتجاهاتهم نحو المهنة وبدافعتيهم للتدريس، أطروحة دكتوراه غير منشوراه، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة.
عبد الحسين شاكر حبيب(2017)، تحليل وتقويم أسئلة الاختبارات النهائية للمواد الدراسية في الأقسام العلمية، كلية التربية للبنات جامعة الكوفة وفق معايير معتمدة، مجلة كلية التربية للبنات للعلوم الإنسانية، العدد21.
ماجد محمد الخياط(2010)، أساليب البحوث الكمية والنوعية في العلوم الاجتماعية، عمان. دار الراية. عمان.
مجدي جيبوس(2016)، مدى تحقيق أسئلة الامتحانات النهائية في جامعة فلسطين التقنية للأهداف التعليمية تبعا لهرم بلوم في ضوء معايير الورقة الامتحانية الجيدة، المجلة الدولية المتخصصة، المجلد(5) ، العدد(8)، جامعة فلسطين التقنية، فلسطين، ص 15.
محسن علي عطية(2013)، المناهج الحديثة وطرائق التدريس، المنهل.
مراد، صلاح أحمد؛ سليمان، أمين علي (2002) الاختبارات والمقاييس في العلوم النفسية والتربوية، القاهرة، مصر ،دار الکتاب الحديث،.
ملحم سامي محمد(2002)، القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، عمان. دار المسيرة.
النور، أحمد يعقوب(2007)، علم النفس التربوي، عمان ، دار الجندرية للنشر والتوزيع.
Published
2023-09-30
How to Cite
HAKEM, O. eldjilali, & KOURAT, K. (2023). Building an achievement test in the subject of educational assessment according to Bloom’s classification. Social Sciences Journal, 17(2), 337-348. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3499
Section
Articles