The effectiveness of a problem-solving strategy in developing scientific concepts for a kindergarten child (4 –5 years)

  • Sara ZEGHDOUDI University of Skikda (Algeria)
  • Yamina MEDOURI University of Skikda (Algeria)
Keywords: teaching problem solving, memorization teaching, scientific concepts, kindergarten children

Abstract

The current study aims to reveal the effectiveness of the problem-solving strategy in developing scientific concepts for kindergarten children at the age of (4-5 years), The researcher relied on the experimental method, as the research sample included 08 children from the Umaima Academy in the municipality of Heliopolis – Guelma, they were divided into two equal groups - a control group and an experimental group. The study relied on three tools, namely, the mental maturity test - Columbia - and the test of scientific concepts. And the tutorial.

The results of the study resulted in the effectiveness of the proposed program in developing scientific concepts for kindergarten children. There were statistically significant differences between the experimental group and the control group at the significance level of 0.05, this indicates the effectiveness of the program based on A problem-solving strategy in developing scientific concepts for a kindergarten child at the age of (4-5 years)

Metrics

Metrics Loading ...

References

أوغيدني عبد الوهاب ،(2013ـ 2014)، فاعلية استخدام أسلوبي حل المشكلات والاكتشاف الموجه على اكتساب مفاهيم الرياضيات والاحتفاظ بها عند تلاميذ السنة الثالثة من التعليم المتوسط، أطروحة دكتوراه، قسم علم النفس وعلوم التربية، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، جامعة الجزائر.
حسين حيدر عبد اللطيف ، عبابنة عبد الله يوسف، (1996)، تكوين المفاهيم العلمية والرياضية عند الأطفال، دار القلم، الإمارات العربية المتحدة.
السيد فاطمة صبحي عفيفي ،(2011ـ 2012)، فاعلية برنامج مقترح قائم على استراتيجية حل المشكلات في تنمية بعض المفاهيم العلمية لدى طفل الروضة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة بنها، مصر.
شاهين عبد الحميد حسن عبد الحميد ، (2010 ــ 2011)، استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وأنماط التعلم، دبلوم خاص في التربية، كلية التربة دمنهور، جامعة الاسكندرية، مصر.
عامر فرج المبروك عمر ،(2016)، طرائق التدريس العامة، دار حمنتير للنشر والترجمة، دط، مصر.
عبد الحفيظ مروة محمد لملوم ،(2016ـ 2017)، برنامج تفاعلي لتنمية بعض المفاهيم العلمية لدى طفل الروضة باستخدام خرائط المفاهيم الإلكترونية، رسالة ماجستير، قسم العلوم التربوية، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة القاهرة، مصر.
عويس رزان ، مرتضى سلوى ، (2011)، فاعلية طريقة حل المشكلات في اكتساب أطفال الروضة بعض مهارات التفكير ـ دراسة تجريبية في مدينة دمشق على أطفال الروضة من عمر (5 ـ6) سنوات، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، المجلد 08، العدد 03، 107- 136.
محمد أميرة علي ، (2008)، الطفولة المبكرة، الدار العالمية للنشر والتوزيع، ط1، مصر.
مخلوف حفظ الله رفيقة ، بن تونس ساجية،(2018)، محاولة تكييف اختبار كولومبيا " اختبار النضج العقلي" على المجتمع العاصمي، مجلة أنسنة للبحوث والدراسات، المجلد09، العدد01، 66 - 75.
ناصري محمد الشريف وآخرون،( 2020)، استخدام حجم الأثر في اختبارات (t) وفق المنهج التجريبي ضمن بحوث علوم الرياضة ـ نحو تكامل بين الدلالتين الإحصائية والعلمية، الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والانسانية، المجلد 12، العدد 02، 296- 307.
نعمان رياض أحمد محمد ، (2016)، استخدام استراتيجية حل المشكلات ابداعيا في تدريس العلوم لطلاب الصف السادس الأساسي، رسالة ماجستير، قسم الإدارة والمناهج، كلية العلوم التربوية جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
هنداوي صفوت توفيق ، (د.ت)، استراتيجيات التدريس، جامعة دمنهور، مصر.
Maraning Dyah Anung Driyas , Agus Setiawati Farida,the problem solving skills in kindergarten student based on the stages of problem solving,jurnal obsesi,3(1) , 2019, 274- 282.
Published
2023-09-30
How to Cite
ZEGHDOUDI, S., & MEDOURI, Y. (2023). The effectiveness of a problem-solving strategy in developing scientific concepts for a kindergarten child (4 –5 years). Social Sciences Journal, 17(2), 131-145. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3501
Section
Articles