Technological Competencies and the Obstacles to their availability among Kindergarten Teachers in Qalqilya Governorate from their own point of view

  • Mahmoud Ahmed SHAMALI University of Nablus (Palestine)
  • Abdelaziz nezar ABDELGHANI Directorate of Education, Qalqilya (Palestine)
  • Achraf souhil KHERBACHA Directorate of Education, Qalqilya (Palestine)
Keywords: Technological Competencies, Obstacles, Kindergarten Teachers

Abstract

This study aimed to reveal the degree of availability of technological competencies and the obstacles to their availability among kindergarten teachers in Qalqilya Governorate from their own point of view, and the effect of demographic variables (scientific qualification, years of experience, specialization, type of kindergarten) among kindergarten teachers. The results of the study indicated that the degree of availability of technological competencies among kindergarten teachers in Qalqilya governorate was at a medium degree, and that the degree of technological competencies obstacles among kindergarten teachers in Qalqilya Governorate was moderately, in addition to the presence of statistically significant differences in the average degree of technological competencies availability and obstacles among female teachers. Kindergartens according to the two variables (years of experience and type of kindergarten). The study came out with a set of recommendations, the most important of which were: securing a technological infrastructure in kindergartens by equipping them with modern technology tools and techniques, expanding sources of vocational training for kindergarten teachers to possess the technological competencies necessary to employ them in the field of early education, and electronic assessment methods.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أبو حسين، فاطمة (2021). معوقات ممارسة الإشراف الإلكتروني من وجهة نظر المشرفات في مدينة أبها الحضرية، المملكة العربية السعودية. مجلة الدراسات والبحوث التربوية، م (1)، ع (1)، ص. 277-316.
حسن، محمد (2015). فاعلية برنامج تدريبي مقترح قائم على تكنولوجية المعلومات والاتصال في تنمية الثقافة التكنولوجية لدى معلمات رياض الأطفال. مركز تعليم الكبار-جامعة عين شمس، ع (17)، ص. 307-340.
السعيدات، إلهام (2019). درجة امتلاك الكفايات التكنولوجية المساندة لدى معلمي صعوبات التعلم والموهوبين في مدارس العاصمة عمان. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
شعبان، زكريا (2016). الحاجات التدريبية الضرورية لدى معلمات رياض الأطفال الحكومية في الأردن. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، م (21)، ع (2)، ص. 315-345.
الشهراني، وآخرون (2018). واقع كفايات معلمة رياض الأطفال بمحافظة بيشة. المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، ع (61)، ج (1)، ص. 62-150.
طقيقة، خديجة (2014). فاعلية دورات دمج التكنولوجيا في التعليم من حيث إكساب المتدربين الكفايات المتعلقة باستخدام الحاسوب وشبكة المعلومات (الإنترنت) وتوافقها مع المناهج المعتمدة في الفترة بين (2006-2011) في محافظة حمص. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة دمشق، سوريا.
علي، أسماء (2020). درجة امتلاك معلمات رياض الأطفال بمنطقة الأحساء للكفايات التعليمية من وجهة نظرهن، المملكة العربية السعودية. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، م (6)، ع (3)، ص. 405-425.
علي، أنعام والمقبل، أماني (2017). رؤية مستقبلية لتطوير كفايات التعليم الإلكتروني وتكنولوجيا التعليم لدى معلمة الروضة بدولة الكويت. مجلة كلية التربية بالزقازيق، دراسات تربوية ونفسية، الجزء (2)، ع (97)، ص. 221-255.
عمايرة، مروة (2019). درجة توافر الكفايات التكنولوجية لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات الأردنية ومعيقات توافرها، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
المعمري، سيف والمسروري، فهد (2013). درجة توافر كفايات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بمرحلة التعليم ما بعد الأساسي في بعض المحافظات العمانية. المجلة الدولية للأبحاث التربوية، ع (34)، ص. 60-92.
الناشف، هدى (2017). رياض الأطفال. دار الفكر العربي: القاهرة.
Altun, D. (2019). Investigating Pre-Service Early Childhood Education (TPACK) Competencies Regarding Digital Literacy Skills and Their Technology Attitudes and Usage. Journal of Education and Learning, Vol. (8), No. (1), P. 249-264.
Bhalla. Jyoti (2014). Computer competence of school Teachers. IOSR Journal of Humanities and social science (IOSR-JHSS). volume19 Issue IrerI II. Jan2014. P 69-80.
Daniel. W, Day. B, James, T, Koma, R (2005). Monitoring and Evaluation of ICI in Education Projects. A handbook for Developing Countries Washington Dc, Infodev/World Bank. Page 12.
Kennedy, M (2002). Perceived Technological Competencies of Elementary Teachers in UK School. Dissertation Abstract International.
Penton, M (2015). Assistive technology provision for people with disabilities in Newfoundland and Labrador, Canada, Emerald Group Publishing Limited, 1, 139 - 162.
Plowman, l. & Stephan (2005). Children, Play, and computers in pre-school education. British Journal of Educational Technology, Vol. (36), No. (2), P. 145-157.
Published
2023-09-30
How to Cite
SHAMALI, M. A., ABDELGHANI, A. nezar, & KHERBACHA, A. souhil. (2023). Technological Competencies and the Obstacles to their availability among Kindergarten Teachers in Qalqilya Governorate from their own point of view. Social Sciences Journal, 17(2), 349-366. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3502
Section
Articles