The vocational project as a mechanism to reduce school dropouts - a field study on a sample of school and vocational guidance and guidance counselors in the state of Biskra -

  • Nadjat KLIEL University of Biskra ( Algeria)
  • Samia BENOMAR University of Biskra ( Algeria)
Keywords: professional project, school dropout, School and career guidance counselor

Abstract

The study aimed to identify the contribution of the vocational project as a mechanism to confront the school dropout, a field study on a sample of school and vocational guidance and counseling advisors in the Wilayat of Biskra - based on the problematic that: Does the professional project contribute to confronting the school dropout?

This study relied on the descriptive approach that suits the research topic. The tool for collecting information was the form that was designed specifically for the purpose of the study, and it was applied to a sample of 36 counselors. The study reached the following results: The media content provided by the guidance counselor contributes to reducing school dropout. Awareness programs provided by the guidance counselor help reduce school dropout. The vocational project contributes to reducing school dropout.

Metrics

Metrics Loading ...

References

أوزي، أحمد. (2004). المراهق والعلاقات العامة. مصر. دار النشر والناشرون والموزعون.
بشلاغم،يحي. (2008). دور التوجيه المدرسي والمهني قي تأهيل الفرد ومعالجة قضايا الشباب-دراسة حول المشروع المدرسي والمهني. د.م. د.ع 53،53،49
بوزيان، راضية. (2015). إدارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم. عمان: مركز الكتاب الأكاديمي.
ترزورلت عمروني حورية، الوناس مزياني. (د.س). التربية المهنية كاستراتيجية للتقليل من المعاناة في العمل"عدد خاص بالملتقي الدولي حول المعاناة في العمل". مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، د.ع 542.
ترزورلت، حورية. (2008). أثر برنامج تربية الاختيارات على بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والهنية. رسالة دكتوراه. جامعة الجزائر: الجزائر.
الحاج أحمد، حبيبة. (2016/2017). الدافعية نحو بناء وتحقيق المشاريع الدراسية والمهنية وعلاقتها بالنضج المهني لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي، رسالة ماستر. جامعة الشهيد حمه لخضر الوادي: الجزائر.
درماش، آسيا. (2017/2018). المشروع الشخصي للتلميذ ومواجهة ظاهرة التسرب المدرسي. رسالة دكتوراه. جامعة وهران: الجزائر.
زرواتي، رشيد ز(2012). تدريبات على منهجية البحث العلمي في العلوم الاجتماعية والانسانية. الجزائر: زاعياش للطباعة والنشر.
سبعون، سعيد. (2012). الدليل المنهجي في اعداد المذكرات والرسائل الجامعية في علم الاجتماع. الجزائر. دار القصبة للنشر، الطبعة 02.
شفير، ميلمان، وهاورد شارلز. (1996). مشكلات الأطفال والمراهقين وأساليب المساعدة فيها. عمان: د.ن.
القوصي، عبد العزيز (1975). أسس الصحة النفسية. القاهرة. مصر: مكتبة النهضة المصرية.
لعور، إسماعيل. (2005). واقع الاعلام التربوي في مؤسسات التعليم في الجزائر. رسالة ماجستير. جامعة ورقلة: الجزائر.
محمد حسن العمايرة. (2002). المشكلات الصفية.الأردن. دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
الهميم، سعد بن علي. (2010). الخصائص الاجتماعية للمتسربين دراسيا وعلاقتها بالتسرب الدراسي (دراسة اجتماعية لطلاب المرحلة الثانوية فوطة بننى تميم)، رسالة ماجستير. المستودع الرقمي المؤسسي لجامعة نايف العربية للعلوم الأمنية: المملكة العربية السعودية.
Published
2023-09-30
How to Cite
KLIEL, N., & BENOMAR, S. (2023). The vocational project as a mechanism to reduce school dropouts - a field study on a sample of school and vocational guidance and guidance counselors in the state of Biskra -. Social Sciences Journal, 17(2), 207-222. https://doi.org/10.34118/ssj.v17i2.3542
Section
Articles